Gewichtsverschil vleugels

Ik ben bezig mijn nieuwe Epsilon XL V2 klaar te maken, dwz ontvanger erin, etc. Nu blijkt er een verschil van 40gram tussen de vleugels te zijn, 1080 om 1040. Valt op als je de kist om een bok hebt staan, steeds kiepert de kist naar 1 kant weg.
Met zo'n 25 gram aan lood vlak bij de tip lijkt alles in balans.
Vraag 1: 40 gram op 1080 is 4%. Is dat te veel om niet te corrigeren?
Vraag 2: Als het gecorrigeerd moet worden en ik kan niet in de vleugel maar er op of eronder het kwijt, wat is dan wenselijk? Bovenkant, onderkant? Op de tip(die er aangelijmd is) of nog op het velugeldeel Voor de duidelijkheid: het rolroer loopt door tot aan de tip.
Dank voor een advies

Groet

Joris

Laatst bewerkt:
Heel eerlijk, ik denk dat je het niet eens merkt bij het vliegen. Hooguit bij het (erg snel) vliegen van een looping. Dan is het geen mooie looping, maar rolt hij naar de kant van de zwaarste vleugel.

Wil je het heel goed oplossen, dan moet je niet alleen 40 gr aan de lichtste vleugel toevoegen, maar dat ook zo doen dat het massa-middelpunt van beide vleugels zo identiek mogelijk wordt.

Ik kan me voorstellen dat je niet het hele draadje hebt gelezen. De beangrijkste conclusies:
- Als het toestel op de grond liggend links of rechts naar beneden valt betekent dat vaak niet dat je er in de lucht iets van merkt;

- Voor hele snelle dynamische vliegtuigen is het van belang dat de vleugels even zwaar, en met hun zwaartepunten op dezelfde plek worden gebalanceerd.

- Voor het normale vliegen volstaat het, als je dat per sé wilt, om statisch te balanceren. In jouw geval: 25 gram op of onder de tip plakken, tot het toestel niet meer met steeds dezelfde tip naar beneden valt. (ik doe dat wel eens met een stripje lood wat ik met wat folie tegen de buitenkant van de tip plak) Het gewichtsverchil hoef je je verder niet druk om te maken.

nee goed begrepen Dirk, ik ben d'r niet helemaal bij. Vakantie-inpakstress zeg maar :-)

- Voor hele snelle dynamische vliegtuigen is het van belang dat de vleugels even zwaar, en met hun zwaartepunten op dezelfde plek worden gebalanceerd.

Heel snel dynamisch vliegen is dan heel misschien voor een F16 of F3P.
Voor een kunstvlucht zwever is het zeker nog niet eens van belang.

Gewoon Statisch uitbalanceren is meer dan voldoende.

Mijn laatste F3F heeft 10 gram verschil en zou met 2.5 gram in de Li. tip geheel in balans zijn maar ik heb het niet nodig gevonden.

Rick

ik zit net mooie hellingen in de buurt van Trier te bestuderen (wij gaan naar Luxemburg). Lijkt me ook wel aantrekkelijk voor de afwisseling :-)

Back