gewone prop in plaats van een klapprop

Beste Bouwers

Ik heb hier nog een Typhoon 15/13 liggen die ik op een zwever wil gaan proberen. daarvoor heb ik een prop met de maat 11x6 nodig
Maar nu vroeg ik mij af omdat ik hier nog een apc 10x6 heb liggen of dit ook zou kunnen omdat die klaprop wel erg duur in aanschaf zijn.

mvg paul

Mogelijk is dat .

Maar lekker zweven zal niet gaan met die rem voor de neus en na 2x een kapotte prop bij de landing zet je er toch een op.

Dus gewoon een bestellen bij RCtechnics of zo .

RCtechnics Aeronaut

Mvg Johan

Oke ik heb ook al contact gehad met rc technics over wat ik voor klaprop moet nemen en wat voor spinner erbij dus dat kan ik zo bestellen.

Alleen was mijn vraag dus of het kan. dan kan ik het nu dus uitproberen en daarna de klaprop bestellen.

bedankt.
mvg paul

haha, wat zijn we weer lekker behulpzaam...;)

Paul, een vaste prop remt enorm af wanneer hij stilstaat, en hij remt nog veel meer af wanneer hij door de vliegwind uit zichzelf begint te draaien, en daar kun je op rekenen, geloof me.
Een klapprop is niet voor niets een klapprop, die dingen zijn practisch uitgevonden voor zwevers.
Wanneer de motor uitschakeld klapt de prop in, dit heeft 3 grote voordelen, namelijk:

1: De prop remt minder af omdat hij langs de romp ligt = betere aerodynamische eigenschappen
2: hij kan niet uit zichzelf gaan ronddraaien omdat de vereiste luchtstroming rond de propellorbladen ontbreekt.
3: bij de landing is de prop nog steeds ingeklapt hetgeen een hoop gebroken props scheelt.

conclusie: je kunt gerust met een vaste prop op een zwever rondsnorren maar goede oplossing is het zeker niet.
Je zwever zal er minder goed door zweven en je zult waarschijnlijk bij de eerste of de tweede landing aan een nieuwe prop toe zijn omdat hij afgebroken is.
Mijn mening: klapprop bestellen en die vaste prop lekker laten liggen, wie weet kun je die ooit nog eens op een ander toestel gebruiken.

Je kan ook niet de prop proberen om dat dezelfde maat als klapprop te gaan gebruiken.
Want zo werkt het niet.
Ten eerste verschillen de klapprops onderling nogal.
De maten die er op staan zijn het niet altijd.
En het hangt ook erg af van de lengte van de brug waar de bladen in zitten.
Hoe langer die is hoe groter je prop wordt.
Zoek eerst op internet naar jouw motor kijk welke prop mensen gebruiken.
Dan kan je makkelijker een keuze maken.

Hier vind je DE database voor electrozwever setups gemaakt door PH_AJH, hierin zijn heel veel setups van electrozwevers van mensen op het forum vermeld, alles staat erbij, type toestel, gewicht, motor, accu en ook de gebruikte props.
Kijk naar de " folding" props, dit zijn de klappropellors.
Er staan meerdere modellen in met de typhoon 15/13 motor maar de props verschillen nogal, afhankelijk van de gebruikte accu en het soort toestel.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de antwoorden.
het is voor de robbe silence :

full

Maar ik ga nu eerst op jullie advies een klprop bestellen

de verkoper raadde mij deze prop aan :
RCtechnics

wat denken jullie hiervan?

mvg paul

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de Tyfoon 15/13 keek ik al vaker op Test av Typhoon Micro 15/13
Het cellenaantal in nog voor NiCd!
Je stoomsterkte zal bij 6 tot 10 cellen oplopen van 10 A tot 21 A, ik blijf voor die motor liever onder de 20 A.

Laatst bewerkt:
Back