haha, wat zijn we weer lekker behulpzaam...
Paul, een vaste prop remt enorm af wanneer hij stilstaat, en hij remt nog veel meer af wanneer hij door de vliegwind uit zichzelf begint te draaien, en daar kun je op rekenen, geloof me.
Een klapprop is niet voor niets een klapprop, die dingen zijn practisch uitgevonden voor zwevers.
Wanneer de motor uitschakeld klapt de prop in, dit heeft 3 grote voordelen, namelijk:
1: De prop remt minder af omdat hij langs de romp ligt = betere aerodynamische eigenschappen
2: hij kan niet uit zichzelf gaan ronddraaien omdat de vereiste luchtstroming rond de propellorbladen ontbreekt.
3: bij de landing is de prop nog steeds ingeklapt hetgeen een hoop gebroken props scheelt.
conclusie: je kunt gerust met een vaste prop op een zwever rondsnorren maar goede oplossing is het zeker niet.
Je zwever zal er minder goed door zweven en je zult waarschijnlijk bij de eerste of de tweede landing aan een nieuwe prop toe zijn omdat hij afgebroken is.
Mijn mening: klapprop bestellen en die vaste prop lekker laten liggen, wie weet kun je die ooit nog eens op een ander toestel gebruiken.