Gewoon een vis

of misschien de moderne versie
Helicoprion-1024x768.jpg

in ieder geval het word geen klein beest want hij word 86.58 cm lang en 21.44 breed met vleugels
en of een 400 dit nog gaat vooruit krijgen is maar het idee
we zien wel wat het word

gr raf
 
zo nemo in zijn element
er moet alleen nog wel wat lood bij komen
nu het verschil tussen deze vis en de dolfijn of orka is dat ik hier geen horizontale vin achter aan heb
het duiken moet dus volledig op de voorste duikvinnen gaan gebeuren
met de koffer vis ging dit goed met deze moeten we morgen gaan zien hoe het gaat
14188686_1232877253431088_7606226344363970286_o.jpg

14115670_1232877440097736_3885401628137290720_o.jpg

wel schattig zo op het water
gr raf
 
hans die heeft bestaan maar is reeds miljoenen jaren uitgestorven
het was de Helicoprion
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helicoprion
wat het voordeel geweest is van zulke tanden ???? maar het is wel geweten dat de tanden van binnen uit steeds terug groeiden
dus het is niet zo dat het zoals een zaag gedraaid heeft
gr raf
 
Leuk om zoveel variatie te zien op hetzelfde principe.

de basis is steeds hetzelfde 2 kanaals besturing met 400 speed motor ,een grote servo en 2 S lion accu met een 20 amp china regelaar
en dan veel lood om de zaak op diepte te krijgen

Zijn de creaties nog steeds 2-kanaals bestuurbaar? Als ik het goed begrijp zit het gas dan op het ene kanaal, en de richting op het tweede kanaal, en wordt de diepte 'vast' ingesteld door het gewicht, zodat de vissen net op/onder het wateroppervlak zwemmen/varen? Of staan de vinnen langs de zijkant (zoals bij de nemo) onder een hoek, zodat de vis met een flinke dot gas, zichzelf onderwater duwt, en bij langzaam varen de vis wel aan het oppervlak blijft?
 
ja zo werken ze ongeveer
de vissen worden afgetrimd op een bepaalde diepte aan de oppervlakte zodat ze als ze stil liggen altijd boven komen
door nu steeds meer gas te geven gaan ze duiken en door met het gas te spelen kun je ze min of meer op een bepaalde diepte houden
ze hebben ongeveer 1à 2 meter nodig om te duiken
volgas gaan ze sneller onder maar dan wil de prop boven water komen wat dan weer snelheid verlies geeft en dan komen ze terug boven
dus varen met beleid is de boodschap
eens onder kun je gas geven als zot maar dan gaan ze alleen maar dieper duiken
het instellen van de voorste vinnen is dus belangrijk als je onderwater snel wil varen
daar wij demo geven in een 3X2 badje is dus de voorkeur gegeven om snel te duiken en dus onder water iets langzamer te varen
alle vissen werken dus op dezelfde manier
alleen nemo heeft nu geen achterste horizontale vin nu gaat het bekijken zijn hoe hij zich gedraagt
want de dolfijn,orka en zeehond hebben wel vinnen van achter
maar de haaien hebben deze ook niet en die varen ook op de zelfde manier en die doen het ook goed dus ik verwacht geen problemen
ik kan helaas geen filmpke maken want in het test bassin staat het water te laag om te duiken

gr raf
 
de pootjes van de schildpad krijgen hun eigen chipje
nog niet volledig mee gestuurd maar ze gaan al wel reeds kunnen werken
bij vooruit varen gaan ze mee peddelen
het roer moet nog aan gesloten worden maar dan komt er weer een boel programmatie bij te kijken
maar als ze al mee zwemmen bij vooruit varen vind ik reeds op het ogenblik voldoende
nu printje in elkaar zetten
gr raf
 
zo programma is voor 80% klaar
alleen bij het bochten is het nog niet klaar maar als de schildpad vooruit gaat dan werken de poten dus gewoon mee
stopt de motor gaan de poten tegen de romp aan liggen om dan weer verder te gaan als de schildpad weer vooruit gaat
bij achteruit slaan werken de poten niet k'weet niet of zo een beest uberhaupt achteruit zwemt
als ik nog tijd over heb dan ga ik vanavond het bochten ook nog mee programmeren
gr raf
 
ja was daar zo raar aan ??? het is nog vandaag tot 24.00 uur hoor
maar er is nog van alles gepland wat moet gebeuren
maar eten en programmeren gaat te samen dus dat is tijd over en dan hopen dat het in een keer lukt

gr raf
 
bij nemo nu de inox stuurstang vervangen door een messing buisje
die voor inox verkochte stang roest nog harder dan gewoon ijzer mijn gedacht
heel de doorvoer buis zat vol met roest dus dan maar vervangen en de stuurstang van al de andere komen vandaag ook aan de beurt
de servo is hersteld er was een tandje losgekomen van een van de tandwielen
daar dat tandwiel te verdraaien is er nu geen probleem meer en draait de servo weer als nieuw

tja duur gekocht en rommel gekregen wat die stuur stangen betreft
de messing buisjes zijn even dik en gaan het ook goed doen
voor de rest doen de visjes het goed alleen nog een manier vinden om de accu op zijn plaats te houden en vlecro is niet de oplossing
ik ga voor een elastiekje gaan denk ik .
dat weegt zo goed als niets en past altijd

gr raf
 
zo de potvis zit in de mal en hopelijk kan die er vanavond uit
dan doorzagen en de sluiting er in zetten en dan kunnen volgende week de ingewanden er in gezet worden
dit is dan voorlopig de laatste want dan is het terug treinen seizoen
ondertussen wel een oplossing zoeken voor de manta rog om die nu eindelijk ook eens aan het duiken te krijgen want da beest licht daar reeds jaren te liggen
het drijft gewoonweg veels te veel en lood kan ik niet bij steken want der is geen ruimte over

dus nu heb ik tijd om te zoeken naar een oplossing
 
Doe je net of hij moet bevallen van 4 jong.
Beetje dikke buik er onder maken?
Zet wel het geluid uit want zo'n hysterisch wijf kermt "omygod-omygod"

 
Back
Top