Gewoon een vraag

Als jullie met jullie heli vliegen, zijn jullie dan niet bang dat de motor uitvalt of iets dergelijks? Ik heb nl. een buggy en daar valt hij nog wel eens uit.

Is dit trouwens al eens een keer bij iemand gebeurd?

Neu, niet echt....

Er zijn twee situaties (want de motor bewust uitzetten is geen "afslaan"):

-Terwijl je Stilhangend op een halve meter hoogte je afstelling checkt en die blijkt niet goed te zijn.

-terwijl je rondvliegt en de motor valt onverwacht uit op een moment wat je niet goed uitkomt.

In de eerste categorie, komt sporadisch voor, heb ik nog nooit schade gehad. Reken ik dus niet eens mee in het "ben je er bang voor" dilemma.

De tweede categorie heb ik in 27 jaar helivliegen, met minstens 20 verschillende heli's en zeker 5 verschillend motormerken, wel drie keer meegemaakt, alle drie de keren met dezelfde heli en binnen korte tijd, waarna het probleem gevonden, opgelost en nooit meer teruggekomen is (maar twee van de drie keer heeft het me wel schade gekost doordat de landing op grote afstand was en de snelheid niet goed in te schatten was).
Dus nee, daar ben ik niet bang voor, sterker nog, ik oefen zelfs geen autorotoatie, omdat de kans dat ik tijdens het oefenen daarvan schade maak, groter is dan de kans dat ik een keer schade uitspaar door een heli te redden terwijl die motoren eigenlijk vrijwel nooit afslaan.
Ik heb zelfs jaren gevlogen met heli's die niet eens een AR-vrijloop hadden (was vroeger vaak een dure upgrade die niet altijd even betrouwbaar was), en ik heb me daar eigenlijk nooit echt druk over kunnen maken.

Groet, Bert

Automotoren willen nog wel eens afslaan bij plotseling gas geven of juist het gas dichttrekken. Dit soort acties komen bij het vliegen veel minder voor (toerental is constanter, veranderingen van toerental zijn minder abrupt).
Natuurlijk heeft een goede afstelling er ook mee te maken ;)

met nitro kan je wel wat meer probs hebben dan met Electro helis, dwz: probs door te scherp (oververhitting), te vet (verzuipt)
of zonder nafte vallen :rolleyes:, of je gloeiplug die loskomt :rolleyes:...

maar zoals reeds gezegd, echt je motor die uitvalt komt bijna nooit voor, gezien die constant draait..

bij electro kan natuurlijk steeds je esc oververhitten, maar dit alles is kwestie van alles correct ofstellen..

Vorige week liep mijn motor vast terwijl ik op een meter of 40 (hoog) rustig naar me toe aan het vliegen was (raptor 50 titan). Ik vlieg nog niet zo lang en had nog nooit een autorotatie gedaan. Wel heb ik het op de simulator veel geoefend. Hierdoor kon ik mijn heli redelijk netjes aan de grond zetten. Motor is wel total loss, maar voor de rest geen schade. Super trots om mezelf natuurlijk...

Dus, ja, het kan gebeuren, maar met een beetje oefening hoeft het niet rampzalig te zijn.

Back