Neu, niet echt....
Er zijn twee situaties (want de motor bewust uitzetten is geen "afslaan"):
-Terwijl je Stilhangend op een halve meter hoogte je afstelling checkt en die blijkt niet goed te zijn.
-terwijl je rondvliegt en de motor valt onverwacht uit op een moment wat je niet goed uitkomt.
In de eerste categorie, komt sporadisch voor, heb ik nog nooit schade gehad. Reken ik dus niet eens mee in het "ben je er bang voor" dilemma.
De tweede categorie heb ik in 27 jaar helivliegen, met minstens 20 verschillende heli's en zeker 5 verschillend motormerken, wel drie keer meegemaakt, alle drie de keren met dezelfde heli en binnen korte tijd, waarna het probleem gevonden, opgelost en nooit meer teruggekomen is (maar twee van de drie keer heeft het me wel schade gekost doordat de landing op grote afstand was en de snelheid niet goed in te schatten was).
Dus nee, daar ben ik niet bang voor, sterker nog, ik oefen zelfs geen autorotoatie, omdat de kans dat ik tijdens het oefenen daarvan schade maak, groter is dan de kans dat ik een keer schade uitspaar door een heli te redden terwijl die motoren eigenlijk vrijwel nooit afslaan.
Ik heb zelfs jaren gevlogen met heli's die niet eens een AR-vrijloop hadden (was vroeger vaak een dure upgrade die niet altijd even betrouwbaar was), en ik heb me daar eigenlijk nooit echt druk over kunnen maken.
Groet, Bert