Hoi,
Hier ff wat over de techniek die ik me heb aan gemeten voor hoogglans spuiten.
allereerst.
* Je gaat in banen spuiten. (elke keer links naar rechts of rechts naar links niet heen en weer)
* Banen zijn net iets langer dan je werkstuk, het begint net er voor, en eindigt net er na, dit is om geen druppels en afwijkende laag dikte te krijgen.
* Werk van beneden naar boven indien van toepassing, de bedoeling hiervan is dat je geen nevel op je model krijgt waar je later nog moet spuiten, want die nevel zorgt dat je het of niet meer strak krijgt, of zoveel verf moet gebruiken dat je zakkers krijgt.
* Als de nevel in de net gespoten laag valt is dat geen probleem, de natte laag vloeit nog en neemt de nevel op. Hiervoor moet je wel genoeg verf kunnen op brengen om het karwei snel genoeg te klaren (daarom kan je met spuitbussen niet iets groots als bijv. een auto spuiten)
* Vraag evt. om een speciaal nippeltje om veel verf op te kunnen brengen en zorg er voor (zeker als je op hoog tempo spuit) dat de bus warm is, hij koelt af van het spuiten.
* Je hebt veel licht nodig. om de verf te kunnen zien vloeien (gaat glansen en trekt glad, het krijgt een nat uiterlijk) heb je ontzettend veel licht nodig. Een 60 watt spotje is niet genoeg....., twee ook niet.
* De bedoeling is dat je in twee elkaar half overlappende gangen een vloeiend resultaat behaald.
Wat dit eigenlijk betekend is het volgende:
- Ik ga uit van een rechthoekig vlak (bij je model maak je er een denkbeeldig rechthoekig vlak van, dat betekent dat je bij een ingewikkelde vorm af en toe gewoon naast je model spuit, maar dat zij zo. als je niet meer boven je model bent kan je de spuitkop los laten, maar de gangen lopen nog gewoon volgens je rechthoekig patroon.
- Stel dat de spuitbus een baan van ruim 10 cm maakt.
je begint dan de eerste gang 5 cm naast en 5 cm op je model te spuiten. de volgende gang verschuif je 5 cm. nu spuit je precies de eerste 10 cm van je model. de eerste 5 cm krijgt de tweede laag, en tegelijkertijd krijgt 5 tot 10 cm de eerste laag. nu verschuif je weer 5 cm en zo voort.
* De bedoeling is dat het deel dat de tweede laag krijgt net vloeit als je er met de bus overheen bent gegaan. je houdt dat deel van je werk in de gaten en kijkt of het netjes vloeit, let er ook op dat het niet begint te vloeien midden in het deel dat je nog aan het bespuiten bent, want dan breng je daar te veel verf op aan en krijg je zakkers. Je gaat dan niet snel genoeg. De verf moet vloeien als je er net voorbij bent, dan gaat het niet zakken.
* Je kan ook volgens een drie lagen systeem werken in plaats van twee lagen. het voordeel hiervan is dat er minder kans is dat er te dun bespoten delen blijven tussen de banen die je maakt. Je schuift nu dus zeg maar 3 cm per keer op, en de verf moet pas vloeien als de derde laag er op komt. je brengt per gang minder verf op, dus je beweegt wat sneller over je werkstuk heen. Het is nu ook wat moeilijker om in het juiste spoor te blijven, maar het resultaat is wel beter.
* Het beste is dat je het eerst oefent met een goedkope spuitbus liefst verf op terpentine basis geen acryl.
neem een aantal behoorlijke stukken plastic of geplastificeerd materiaal, zelfs een vuilniszak strak over een plaat hout werkt goed. (zorg dat de verf een andere kleur heeft als de plaat)
Probeer het uit. Begin eens met kijken wat er gebeurt als je een aantal gangen over elkaar heen maakt (redelijk snel) hoeveel gangen zijn nodig om de verf te laten vloeien. Dan probeer je de snelheid aan te passen dat je in ongeveer drie gangen een vloeiende laag krijgt.
Nu probeer je volgens je systeem een vlak egaal vol te spuiten.
Dan voor je mal. Acryl verf glanst meestal niet erg, speciale auto lak is dan al een stuk beter, en je kan het nog polijsten. Het beste is echter Emaille lak. Deze lak droogt erg langzaam, dus stof uit de buurt houden maar vormt een erg gladde laag. Let op alles in de zelfde ruimte zal een dun laagje nevel verf krijgen die erg vast zit, dus gebruik dit niet in de keuken of gang of zo, zoek een werkplaats of kelder met veel licht, en adem de damp/nevel niet in.
Nou succes,
Bradford