gewoon spuitbusspuiten

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Robert H., 1 dec 2004.

  1. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    ik bouw een mal van een zeilboot, waar ik eerst een primer op gezet heb, en daarna hooglans autolak.Het probleem is dat de verf niet overal mooi glanst en soms zelfs dof is, hoe zou dit kunne komen? misschien te dikke laag gespoten ofzo.Ik heb ook binne gespoten

    [​IMG]

    alvast bedankt

    groet Robert
     
  2. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Hoe het komt weet ik niet, maar wat ik wel weet, is dat de enige oplossing alles schuren (met fijn papier) en opnieuw spuiten is.

    Groeten, Thomas
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Als je de primer vooraf goed geschuurd hebt, daarna ontvet en goed stofvrij gemaakt en de spuitbus volgens de voorwaarden op de verpakking goed hebt geschut ligt het waarschijnlijk niet aan de lak. In ieder geval wel rekening houden met de temperatuur: de meeste spuitbussen 'vloeien' pas goed bij kamertemperatuur (en dat geldt ook voor datgene wat je wilt spuiten. De spuitbus moet echt een paar uurtjes in de temperatuur gestaan hebben wil de verf helemaal op temperatuur zijn.
    Als ik er van uit ga dat je voorbereidingen goed waren, denk ik dat je 'spuit-techniek' niet helemaal goed is geweest. 'Dof' of 'sinaasappel-schil' komt vaar voor doordat er te weinig lak is opgespoten, of er niet snel genoeg gewerkt is (je nevelt dan hele kleine druppeltjes op lak die al wat droger is, waardoor deze druppeltjes niet meer vloeien.
    Spuit, zeker bij een scheepsromp, altijd in lengte richting banen. Hierbij begin je met spuiten voor de romp, en laat je het ventiel pas los na de romp. Houdt de spuitbus altijd even ver van de romp af. Werk snel baan na baan af, in een tempo dat garandeert dat de verf van de ene baan nog helemaal 'vloeibaar' is als je de volgende baan opspuit.
    Goed spuiten met glanzende lak is niet eenvoudig: je moet precies zoveel opbrengen dat je de hele kleine spuitdruppeltjes ziet overgaan in een laag lak die 'nat' aandoet als je er naar kijkt (je hebt dus veel licht nodig!!). Te weinig lak geeft een dof effect. Te veel lak veroorzaakt weer lopers en zakkers (zeker op scherpe kanten en in hoeken).
    Probeer het eerst eens op een gladde plaat styrol of ABS; de effecten zijn hierop beter te zien dan op een ronde vorm als een scheepsromp.

    Jos
     
  4. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Zet je spuitbussen een kwartiertje in warm
    water voordat je gaat spuiten.

    Gerwin
     
  5. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    moet je nou veel dunne laagjes doen, of juist 1wat dikkere op de verpakking staat veel dunne, maar dan droogt de verf toch op tussenin?

    Robert
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Meerdere dunne lagen is beter. De meeste lakken adviseren een bepaalde droogtijd tussen de lagen (staat meestal op de verpakking). Het is meestal een kwestie van 'na XX minuten' of nadat de laag waarop je de volgende wilt aanbrengen helemaal droog is; en meestal bedoelt de fabrikant het 'uitharden' van de lak. Vaak 24 uur of langer. In dit laatste geval moet je ook meestal heel licht opschuren (schuurpapier 400, 800 of nog fijner.
    Wat je zegt over 'dan is.
    Het spuiten van diverse lagen moet je eigenlijk los van elkaar zien. Steeds breng je een laag lak op, die elke keer 'nat' moet lijken en tijdens het spuiten mooi als een soort schil over de ondergrond valt. Dat hier al een laklaag onder zit is voor wat de techniek van het spuiten gaat niet belangrijk. Zie het maar als een soort toverbal. Het feit dat de laag lak die je onder de nieuwe laag hebt zitten al 'droog' is, is niet erg: de nieuwe schil die je aanbrengt moet alleen goed plakken op de ondergrond (vandaar die rare droogtijden tussen de lagen).
    Als ik spuitbussen gebruik geef ik de voorkeur aan de Tamiya TS-serie. Deze lak dekt erg goed (twee lagen is absoluut voldoende), droogt erg snel (ook de glanzende lak) en je kan de volgende lak laag al na een minuut of 20 spuiten.

    Jos
     
  7. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    Nu, mag ik van mijn vader niet binne meer spuiten, als ik de spuitbus en het te spuitenstuk op kamertemperatuur breng en dan buiten spuit,en dan terug binne zetten? Want het is al aardig koud buiten?
    Ik heb mijn vormstuk opgeschuurt met 400 maar opverschillende plaatsen heb ik door de lak geschuurd en op andere plaatsen niet, het vormstuk is nu gevlekt.Moet er nu opnieuw een primer op?

    groet Robert
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je door de vorige primerlaag geschuud hebt, zul je inderdaad een nieuwe primerlaag aan moeten brengen.

    Buiten spuiten zal geen succes worden.

    Dof slaan kan veroorzaakt worden door vele dingen, naast te dun aanbrengen, kan een te hoge luchtvochtigheid ook tot dof slaan leiden.

    Groeten,
    Gerben
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Wat mij een beetje tegenvalt bij spuitbussen is dat eingelijk vanaf de start de druk op de spuitbus gaat dalen tot hij leeg is, dit komt het vernevelen van de verf ook niet ten goede. Bij spuitbussen zal de druk daarom in het begin altijd te hoog zijn en is het daardoor ook belangrijk om niet te dicht te gaan spuiten tegen de romp. Het is natuurlijk eigen aan een spuitbus doch het zal daarom ook altijd een compromis blijven.

    Stevo
     
  10. 1:50

    1:50 Guest

    Het probleem dat je doffe plekken in je verf/lak krijgt komt mij heel bekend voor .Ik doe in modelbouw 1:50 zowel plastic als ijzer. Beide hebben deze vlekken. Bij plastic kan het zijn dat je door je grondverf heen bent geschuurd.
    De ondergrond is dan niet goed genoeg afgesloten. Het maakt niet uit hoeveel lagen je er over heen spuit. Je blijft het zien. Geen grondverf over spuitplamuur kan ook dezelfde vlekken geven. Op ijzer kan het zijn dat er teveel vocht in de lucht zit. Dan krijg je ook vlekken. De omgeving kan te koud. Het moet toch minimaal 15 graden zijn. Omdat ik 1:50 bouw verwarm ik mijn spuitbussen niet. Ze zijn op kamertemperatuur. Wat ik wel doe is dat ik de oven verwarm op 40 graden. Als ik dan van buiten kom dan doe ik het werkstuk 30 sec in de oven met de deur op een kier. Dat doe ik dan een paar maal, anders wordt de verf en het werkstuk te warm. Ik heb hier goede ervaringen mee. Ik spuit dan met motip spuitbussen. Om uit te proberen kan je een keer spuiten in het donker met een lamp op de achtergrond. Dan kun je heel goed zien, wanneer de verf goed vloeit. Als je dit goed kunt zien dan heb je bij licht ook geen problemen meer. Twee jaar geleden ben ik overgestapt op airbrush. Dit gaat super. Een aanrader. De basis moet je even weten. De rest gewoon uitproberen en durf wat fout te doen. Je leert er alleen maar van. gr 1:50 menno
     
  11. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,
    ik heb alles opgeschuurd, een primer laag er op gespoten en jullie tips voor het spuiten zoveel mogelijk opgevolgt.En het is weer niet gelukt het zou hoogglans moeten zijn maar het is matglans dit is niet de bedoeling :( .het vreemde is dat de kleine delen die ik ook nog moest spuiten wel mooi glanzen maar de boot die toch wat groter is 1.20mlang niet. De meneer van de mallenbouw zij tegen mij dat ik het beste met autolak kon spuiten omdat deze goed tege polyester kan.
    Kan het mss zijn dat er teweinig verf op het model zit en het daarom niet glanst?

    Ik begin een beetje hopeloos te worden. :(
    groet Robert
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Robert,

    Misschien moet je er ééns overgaan met een speciale autopolish zoals Commandant oid. Daar zitten microscopische deeltjes in die een klein laagje verwijderen van de lak en het resultaat is meestal verbluffend na behandeling.

    Tevens is het meestal nodig om na de eigenlijke kleur nog een laag kleurloze "eind" lak te gaan spuiten voor het beste resultaat en een degelijke finish. Wel eerst de hoofdlak opschuren voor je deze lak aanbrengt. Moet lukken gewoon zo.

    Succes,

    Stevo
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Zeer waarschijnlij te weinig lak. Om de radiatoren in mijn huis mooit hoogglans te spuiten (50cm hoog, 3 meter lang) gebruik ik 4 spuitbussen. Reken maar uit wat er dan op zit... Op je boot spuit je bijna een complete bus leeg.

    Je moet lak toevoegen tot het gaat vloeien. Dit doe je het makkelijkst in banen, waarbij je steeds een beetje opschuift. Zeker op het eind moet je gewoon in banen blijven spuiten, tot je het model niet meer raakt. Reken erop dat je zeker 20 minuten aan het spuiten bent, zo niet langer.

    Wat je anders kan doen, als het tegen blijft vallen, is er nog 1 laag blanke lak op spuiten, en die uitschuren met achtereevolgens schuurpapier:

    400 (waterproof)
    600
    800
    1200
    2000
    4000 (als je het kan krijgen)

    En dan uitpoetsen met een polijstmiddel. (ellebogenstoom!!!)

    Op die manier krijg je een model welke wellicht een wat gedwongen glans heeft, maar na het maken van je mal kan je die ook nog eens uitpoetsen, en dan moet het zeker goed zijn.

    De flenzen van je model ook goed in de lak zetten!
     
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Laatst nog een zweverromp gespoten met een bus Motip autolak. Zo'n 5 a 6 dunne lagen. Een dag of wat laten drogen en dan met Commandant 4 oppoetsen. Superglad resultaat.
    Deden we vroeger op de 1:1 zweefclub ook als de kisten swinters bijgespoten werden.
     
  15. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Niet te snel waaieren met een spuitbus.Rustig aan ,maar er wel voor zorgen dat je geen zakkers krijgt.Zo gaat het wel glimmen.Ik heb autospiegels gespoten op deze manier en blijven in weer en wind mooi glimmen.gr Marcel.
     
  16. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    dank jullie allemaal, maar ik zal er nog meer verf op spuiten, en ik zal minder waaieren met de spuitbus, maar als je niet waaiert, krijg je toch dikke lagen. Hoe lan g zou ik de lagen moeten laten drogen onderling, op de spuitbus zelf staat 10minuten, maar hier wordt een dag gesuggereert.

    groet Robert
     
  17. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ik bedoel,dat je niet met de spuitbus als een bezetene moet waaier,maar rustige en gecontroleerde bewegingen.En de spuitbus recht op je werkstuk houden.Dus niet van het midden uit naar links en rechts maar met het werkstuk mee spuiten.gr Marcel.
     
  18. bradford

    bradford Guest

    Hoi,

    Hier ff wat over de techniek die ik me heb aan gemeten voor hoogglans spuiten.

    allereerst.
    * Je gaat in banen spuiten. (elke keer links naar rechts of rechts naar links niet heen en weer)
    * Banen zijn net iets langer dan je werkstuk, het begint net er voor, en eindigt net er na, dit is om geen druppels en afwijkende laag dikte te krijgen.
    * Werk van beneden naar boven indien van toepassing, de bedoeling hiervan is dat je geen nevel op je model krijgt waar je later nog moet spuiten, want die nevel zorgt dat je het of niet meer strak krijgt, of zoveel verf moet gebruiken dat je zakkers krijgt.
    * Als de nevel in de net gespoten laag valt is dat geen probleem, de natte laag vloeit nog en neemt de nevel op. Hiervoor moet je wel genoeg verf kunnen op brengen om het karwei snel genoeg te klaren (daarom kan je met spuitbussen niet iets groots als bijv. een auto spuiten)
    * Vraag evt. om een speciaal nippeltje om veel verf op te kunnen brengen en zorg er voor (zeker als je op hoog tempo spuit) dat de bus warm is, hij koelt af van het spuiten.
    * Je hebt veel licht nodig. om de verf te kunnen zien vloeien (gaat glansen en trekt glad, het krijgt een nat uiterlijk) heb je ontzettend veel licht nodig. Een 60 watt spotje is niet genoeg....., twee ook niet.

    * De bedoeling is dat je in twee elkaar half overlappende gangen een vloeiend resultaat behaald.
    Wat dit eigenlijk betekend is het volgende:
    - Ik ga uit van een rechthoekig vlak (bij je model maak je er een denkbeeldig rechthoekig vlak van, dat betekent dat je bij een ingewikkelde vorm af en toe gewoon naast je model spuit, maar dat zij zo. als je niet meer boven je model bent kan je de spuitkop los laten, maar de gangen lopen nog gewoon volgens je rechthoekig patroon.
    - Stel dat de spuitbus een baan van ruim 10 cm maakt.
    je begint dan de eerste gang 5 cm naast en 5 cm op je model te spuiten. de volgende gang verschuif je 5 cm. nu spuit je precies de eerste 10 cm van je model. de eerste 5 cm krijgt de tweede laag, en tegelijkertijd krijgt 5 tot 10 cm de eerste laag. nu verschuif je weer 5 cm en zo voort.

    * De bedoeling is dat het deel dat de tweede laag krijgt net vloeit als je er met de bus overheen bent gegaan. je houdt dat deel van je werk in de gaten en kijkt of het netjes vloeit, let er ook op dat het niet begint te vloeien midden in het deel dat je nog aan het bespuiten bent, want dan breng je daar te veel verf op aan en krijg je zakkers. Je gaat dan niet snel genoeg. De verf moet vloeien als je er net voorbij bent, dan gaat het niet zakken.

    * Je kan ook volgens een drie lagen systeem werken in plaats van twee lagen. het voordeel hiervan is dat er minder kans is dat er te dun bespoten delen blijven tussen de banen die je maakt. Je schuift nu dus zeg maar 3 cm per keer op, en de verf moet pas vloeien als de derde laag er op komt. je brengt per gang minder verf op, dus je beweegt wat sneller over je werkstuk heen. Het is nu ook wat moeilijker om in het juiste spoor te blijven, maar het resultaat is wel beter.

    * Het beste is dat je het eerst oefent met een goedkope spuitbus liefst verf op terpentine basis geen acryl.
    neem een aantal behoorlijke stukken plastic of geplastificeerd materiaal, zelfs een vuilniszak strak over een plaat hout werkt goed. (zorg dat de verf een andere kleur heeft als de plaat)
    Probeer het uit. Begin eens met kijken wat er gebeurt als je een aantal gangen over elkaar heen maakt (redelijk snel) hoeveel gangen zijn nodig om de verf te laten vloeien. Dan probeer je de snelheid aan te passen dat je in ongeveer drie gangen een vloeiende laag krijgt.
    Nu probeer je volgens je systeem een vlak egaal vol te spuiten.

    Dan voor je mal. Acryl verf glanst meestal niet erg, speciale auto lak is dan al een stuk beter, en je kan het nog polijsten. Het beste is echter Emaille lak. Deze lak droogt erg langzaam, dus stof uit de buurt houden maar vormt een erg gladde laag. Let op alles in de zelfde ruimte zal een dun laagje nevel verf krijgen die erg vast zit, dus gebruik dit niet in de keuken of gang of zo, zoek een werkplaats of kelder met veel licht, en adem de damp/nevel niet in.

    Nou succes,

    Bradford
     
  19. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @bradford:super uitleg :worship:

    ik heb nu de mal gespoten met autolek en nu glimt de verf veel meer, maar op sommige plekken nog niet optimaal, kan ik dit met polyester polijstpasta polijsten of moet ik iets anders kopen?
    weten jullie ongeveer hoeveel ml je per vierkante meter zou moeten spuiten dan weet ik dat als ik nog eens verf ga kopen.

    het is wel anders spuiten dan dat je een lexaan autokap spuit, het is een hele kust. :D

    dankjullie allemaal voor de hulp

    groet Robert
     
  20. bradford

    bradford Guest

    Hoi,

    Als je echt een sinnasappel effect moet wegwerken zal je aan schuurpapier moeten denken zo fijn als je kan vinden (ongeveer 500 nat schuren) met een enigzins flexibel rubberblok als schuurblok. maar dan moet je wel een voldoende dikke laag hebben om niet door de verf heen te gaan
    als het helemaal glad is dan polijsten.

    Voor het polijsten denk ik dat je het beste Commandant kan gebruiken. er is een aantal verschillende van te krijgen voor verschillende doeleinden. Een goede verfzaak zal je kunnen helpen. Polyservice (www.polyservice.nl) heeft de hele serie zag ik onlangs.

    Let er op als je gaat polijsten moet de verf echt helemaal uitgehard zijn, en dat kan erg lang duren.
     

Deel Deze Pagina