Harold zal hier waarschijnlijk wel op inspringen, met tal van configuraties, maar ik wil toch even mijn ervaringen delen, zodat je uit mijn "fouten" kan leren. Ik heb zelf een lazer 3D met 16 cellen, mega 22/30/2, 2/1 vertraagd, 13/4.5, 800W
-Probeer met een zo groot mogelijke prop te gebruiken. Je noemt daar 15/10, dat vind ik veels te klein. moderne electro's van dit formaat werken met 21/12 oid. Grote aeronaut klapprops bestaan in deze maten. Verleng ev. je landingsgestel.
-Gebruik klapprops. Als een starre schroef op een electromotor even de grond raakt, is je as gegarandeerd krom.
-Investeer toch maar direct in lipo's, anders liever brandstof. Je bent brandstofvliegen gewoon, en ik verzeker je, je bent niet voldaan met de vliegtijden van nicads of nimh....
-Ik ben bij nader inzien niet zo gek van vertragingen. Heb veel problemen gehad met loskomende motortandwielen op mijn mega. Ook vind ik het geluid van een vertraging vreselijk. Heb nu wel een goedkope vertraging met asverzet, maar "naar het schijnt" maken de planetaire van Hacker ook een hels geluid.
Ik zou je toch een LRK adviseren. Een TM430-30 (of 20) bvb kan direct drive 22/12 props aan en is heerlijk stil.
Ik ga zelf waarschijnlijk overschakelen naar een zelfgedraaide LRK, met en veel grotere prop direct drive...
-Verder zijn HV setups (met zeer hoge spanningen tot 50V) zeer populair, maar de bijbehorende regelaar (hacker) is wel zeer duur (ca 200€). Een electro Synergy gaat je wat kosten, let op...
Om zomaar wat te noemen zodat je prijzen kan gaan kijken, een hacker B50 XL met vertraging, mega 22/45/** met vertraging en LRK van 430/30 (of 20) grootte (
http://www.torcman.de/) zijn waarschijnlijk passende motoren, maar dit laat ik aan Harold over. :wink:
p.s. 1500W vind ik wat veel, met 1000watt kom je al een heel eind denk ik zo (300w/kilo)
veel succes,
Niels