Gezocht: aandrijving tbv Synergy 90

Na het getob met een YS 110 motor ben ik van plan het over een andere boeg te gaan gooien. Ik wil een Synergy 90 in electro uit voeren.
Wie is daar wel eens een configuratie van tegengekomen?
Heb nog geen idee ... 1500W, 15*10 zoiets dus.
Gewicht aandrijving max 800-900gr, Model 3500gr.

Harold zal hier waarschijnlijk wel op inspringen, met tal van configuraties, maar ik wil toch even mijn ervaringen delen, zodat je uit mijn "fouten" kan leren. Ik heb zelf een lazer 3D met 16 cellen, mega 22/30/2, 2/1 vertraagd, 13/4.5, 800W

-Probeer met een zo groot mogelijke prop te gebruiken. Je noemt daar 15/10, dat vind ik veels te klein. moderne electro's van dit formaat werken met 21/12 oid. Grote aeronaut klapprops bestaan in deze maten. Verleng ev. je landingsgestel.

-Gebruik klapprops. Als een starre schroef op een electromotor even de grond raakt, is je as gegarandeerd krom.

-Investeer toch maar direct in lipo's, anders liever brandstof. Je bent brandstofvliegen gewoon, en ik verzeker je, je bent niet voldaan met de vliegtijden van nicads of nimh....

-Ik ben bij nader inzien niet zo gek van vertragingen. Heb veel problemen gehad met loskomende motortandwielen op mijn mega. Ook vind ik het geluid van een vertraging vreselijk. Heb nu wel een goedkope vertraging met asverzet, maar "naar het schijnt" maken de planetaire van Hacker ook een hels geluid.
Ik zou je toch een LRK adviseren. Een TM430-30 (of 20) bvb kan direct drive 22/12 props aan en is heerlijk stil.
Ik ga zelf waarschijnlijk overschakelen naar een zelfgedraaide LRK, met en veel grotere prop direct drive...

-Verder zijn HV setups (met zeer hoge spanningen tot 50V) zeer populair, maar de bijbehorende regelaar (hacker) is wel zeer duur (ca 200€). Een electro Synergy gaat je wat kosten, let op...

Om zomaar wat te noemen zodat je prijzen kan gaan kijken, een hacker B50 XL met vertraging, mega 22/45/** met vertraging en LRK van 430/30 (of 20) grootte (http://www.torcman.de/) zijn waarschijnlijk passende motoren, maar dit laat ik aan Harold over. :wink:

p.s. 1500W vind ik wat veel, met 1000watt kom je al een heel eind denk ik zo (300w/kilo)

veel succes,
Niels

Niels, Jij noemt al wat punten die van belang zijn.

Ik was al wat aan het rekenen geweest, maar met het gegeven 1500 watt en 15x10 prop kon ik niet zoveel.
Die is ongetwijfeld een directe vervanging van de verbrandings motor, maar een verbrandingsmotor is altijd een compromis (wat betreft propgrote bijv.), Vervang je een verbrandingsmotor door een elektromotor die hetzelfde doet, dan doe je je zelf te kort.
Je moet een optimale aandrijving voor je vliegtuig zoeken. Niet een ander compromis imiteren.

Punten:
- Die prop dus. Hoe groot kan je komen. Hier haal je de meeste winst.
- 1500 watt mischien als piek vermogen, maar continue zeker niet nodig. Wil je dat wel, kom je met looptijd in de knoop of heel duur met je accu.
Vanwege laders en regelaars is het handig als je niet boven 16 cellen NiMh of 5s lipo hoeft te komen. Piek stroom mag best behoorlijk hoog. 50 of 60A of zo. Zit je aan 1000 watt ingangs vermogen piek. 300 watt/kg haalbaar en daarmee gaat alles vertikaal.

1e gedachte is een (buitenloper)motor met <400 rpm/V die flink veel stroom aankan.
Ik moet hier nog even verder naar kijken.
Weinig tijd nu.

Ook al een beetje aan het zoeken. Heb inderdaad het benodigde vermogen al bijgesteld. Als je boven de 1000W wilt wordt zowel de motor als het pakket te zwaar, dat kan pas vanaf een 2m model.
De volgende opties gevonden:
AXI 4120/18:
http://www.nesail.com/detail.php?productID=1482
http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=axi_4120_18&id_odkazy=m_ac
(Deze link met handige proptabel)
(6of7s/2p) Lipo 1500 14*8 / 13*9 prop
(De 4130 wordt al te zwaar)

TM430-20
(De 430-30 wordt ook te zwaar)

Hans,

Waarom Lipo 1500's?? Kokam 1500 = 10 amp continue, piek rond de 15 ampere. Bij 2 P dus maximaal 20 amp continue (lijkt zat) maar nogal krap in de piekstroom (30 ampere max).

Beter lijkt mij hier de nieuwe 2000 Kokam (26 of volgens sommigen 30 ampere continue, rond de 50 piek) in 2p opstelling.
Voor wat betreft het gewicht kom je dan nog steeds ruimschoots lager uit dan een 20cc YS, tank (reken met halve vulling), gasservo, demper etc.

Ha Arjen,
Ik ben niet precies op de hoogte van de ontlaadstromen die de 1500 tov de 2000 aan kan en heb ook nog niet een weloverwogen keuze gemaakt voor de accu-samenstelling. Die 2000 die ik nu op de Swift heb was onevenredig duurder (en zwaarder) dan de 1500, vandaar dat ik deze geselecteerd hab voor de Synergy. Voor de Swift had ik het gewicht van de 2000 toch nodig, vandaar toen de keuze voor die.

Arjen van Viegen zei:
Voor wat betreft het gewicht kom je dan nog steeds ruimschoots lager uit dan een 20cc YS, tank (reken met halve vulling), gasservo, demper etc.
Helaas gaat dat niet lukken.
De YS weegt 775gr met uitlaat
halve tank = 200 gr. Gasservo = 25 gr.
Een Axi weegt 320gr. Kokams 2000 : 50 gr per stuk (7*2*50 = 700gr.)
Controller en kabels 80 gr.
=> kom dus waarschijnlijk zo'n 100gr zwaarder uit.

oke... maar nog altijd 100 gram lichter dan de verbrandings versie met volle tank... en het extra stukje zekerheid (met de juiste cellen blijft eea heel) wil ook wat

In de 'RC Model World' die ik net binnen heb gekregen staat een testbericht van een electrisch uitgevoerde Ultrastick 60 van H9. En hoe toevallig, dit toestel is uitgevoerd met een AXI4128-18. 3,35 kg 14x7 prop 7S4P Saphion cellen (een soort Konion lijkt het)

Saphion ken ik niet. Bij zoeken blijkt het "lithium fosfaat" of zo te zijn.
Alleen wetenschappelijke info: http://www.valence.com/saphion.asp
Kan niet echt praktische gegevens vinden.

Die AXI staat niet in de lijst, maar afgeleid van 4130/16 en 4130/20 kom je ongeveer uit op:
400g, 350 RPM/V, 0.080 Ohm, 1.85A Io

3kg trek bij 30A. Mag denk ik nog wel grotere prop als het met je cellen kan. Kan natuurlijk ook dat deze schatting er naast zit. Geven ze in dat artikel nog spanning en stroom?

Ja, dat klopt beter. 7 cellen zal neerkomen op 24V. Vervanging van 22 oude cellen.
Vermogen blijkt dus voldoende en is de helft(!) van de 1500watt die je eerst aangaf.
Met de 4130/16 kan je eventueel nog een iets grotere prop gebruiken als dat past. Anders gewoon nadoen waar een vergelijkbaar vliegtuig goed mee vliegt. 7s2p kokam 2000 kan natuurlijk dan ook.

Doen 16 cellen het leuk op acrokisten van 2.5kg en 30 cellen op de grote 4.5kg bakken, dan zit je met deze 22 cellen vervanger leuk daartussen.
Net teveel spanning voor de meeste regelaars, dus dat wordt een iets duurder (24 cellen) type. Jeti heeft een aardig geprijsde dacht ik.

Interesant dit. Hoe zit het met de kosten van het vliegend materiaal??

Motor
Cellen
Regelaar
Prop

t.o.v.
YS
Tank
Prop
Demper

En wat is nu ongeveer de vliegtijd??

Zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen

Mark

Prijzen van www.aircraft-world.com (maar reken 1 euro = 1$ voor normale prijzen hier.

AXI: 140 http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2401
Regelaar: 180 http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2146
Cellen: 14 x 25 = 350 (auw) kokam 2000 of polyquest 2600 o.i.d.
Prop: nihil.

Totaal 670 euro.
Zal wel duurder zijn dan die verbrandings variant, maar:
- je bespaart op brandstof (niet veel)
- Meer betrouwbaarheid (scheelt kisten) en daar was het hier dacht ik om begonnen.

Kosten elektro dus waarschijnlijk hoger (Geen idee wat een viertakt kost. Ik kijk alleen naar echte motoren), maar als je kisten hebt verloren door afgeslagen verbrandingsmotoren ga je daar anders over denken.

@Harold,
Bedankt voor je uitzoekwerk. Ik kende die 2600 polyquest niet. Volgens de specs kunnen die 2P, 50A continu aan en daardoor komt ineens de AXI 4130-16 in aanmerking waardoor er weer een groter propje gedraaid kan worden.
Ik heb overigens de laatste jaren niets verspeeld. Maar die YS krijg ik niet eens behoorlijk aan de praat.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik altijd een brandstof adept ben geweest, maar als ik na anderhalf jaar, met een electromodel in de vloot, de rekening op maak, moet ik gewoon concluderen dat ik daar de meeste uren mee gemaakt heb en dat electro mij gewoon uitstekend bevalt. Er gaan dus vanaf nu electromodellen bij komen.

Na dit draadje gevolgd te hebben, wordt het vliegen met lipo's steeds leuker.
Ben er zelf nog niet aan begonnen, maar wie weet wat er komen gaat.
Heb er veel van opgestoken Harold, het zal Hans zeker gaan lukken. Hebben we op de meetings weer een electrovlieger erbij.

Veel succes er mee Hans.
Groeten Han.

Back