Gezocht: algemene bouwtips voor Billing Boats

• Topicstarter Topicstarter Maverick
  • Startdatum Startdatum
M

Maverick

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ook nieuw in de scheepsmodelbouw. Eigenlijk ben ik modelspoorder maar een stapje links of rechts is ook wel eens leuk. Vandaar de aanschaf van een Billing Boats Zwarte Zee. Ik weet het, alsof ik niets anders kon bedenken. Maar, ondanks woonachtig in Drenthe ben en blijf ik een Hollander, dus boten van Smit zullen het zijn... :wink:

Ik denk er ook over om hem RC aan te drijven. Nu vertelde de vertegenwoordiger van Overbeek (Billing Boats) dat er een set van Robbe op de markt komt om mijn boot in bedrijf te kunnen nemen. Nu heb ik begrepen dat Graupner een betere kwaliteit zou leveren tegen een scherpere prijs. Wat is waarheid en wat zou ik het beste kunnen doen?

Onlangs begreep ik ook dat het ABS niet eenvoudig te verlijmen is met het houtwerk van Billing, klopt dat? Ik begreep zelfs dat Stabilit Express uit den boze zou zijn. Wanneer iemand eens de moeite wil nemen deze "rooky" wat op weg te helpen, thanks in advance... 8)

Mvg,

Henk

Hans,

Uiteraard om te beginnen een hartelijk welkom op dit forum.
Ik hoop dat je veel plezier zult beleven aan de bouw van je Zwarte Zee.

Je vraag is eenvoudig, het antwoord is echter niet zo 1, 2, 3 te geven.
Je vraagt eigenlijk een cursusje scheepsmodelbouw.

De eerste tip die ik je wil geven is: neem contact op met een club in jou buurt.
Op de site van de HMBC staan (bijna) alle clubs genoemd.

Ik weet niet waar je zit in Drente, maar er zullen ongetwijfeld forumleden bij je in de buurt zitten. Wellicht willen die je op weg helpen.

Even aangeven waar je zit (in je profiel en op de gebruikerskaart) helpt dan zeker.

Succes,

Wim

(voormalig Drente-bewoner) ;)

Maverick zei:
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ook nieuw in de scheepsmodelbouw.

Hallo Henk,
allereers hartelijk welkom op het forum en in de wereld van modelbouwboten :D

Vandaar de aanschaf van een Billing Boats Zwarte Zee. Ik weet het, alsof ik niets anders kon bedenken. Maar, ondanks woonachtig in Drenthe ben en blijf ik een Hollander, dus boten van Smit zullen het zijn... :wink:

Persoonlijk vind ik het een mooie keus , de zwarte zee is een behoorlijke favoriet onder de modelbouwers ,
en persoonlijk vind ik het een prachtige sleper...

Ik denk er ook over om hem RC aan te drijven. Nu vertelde de vertegenwoordiger van Overbeek (Billing Boats) dat er een set van Robbe op de markt komt om mijn boot in bedrijf te kunnen nemen. Nu heb ik begrepen dat Graupner een betere kwaliteit zou leveren tegen een scherpere prijs. Wat is waarheid en wat zou ik het beste kunnen doen?
helaas kan ik je hier geen antwoord op geven ,,
eerlijk gezegd heb ik jaren uit de modelbouw gelegen en sinds kort heb ik dit weer opgepakt ,,,,
tja ... van de modelbotenvirus kom je moeilijk vanaf :P

Onlangs begreep ik ook dat het ABS niet eenvoudig te verlijmen is met het houtwerk van Billing, klopt dat? Ik begreep zelfs dat Stabilit Express uit den boze zou zijn. Wanneer iemand eens de moeite wil nemen deze "rooky" wat op weg te helpen, thanks in advance... 8)

Ikzelf heb mijn eerste bootje ook uit een bouwdoos gehaald en ook stabilit expres ,en twee componenten lijm gebruikt
dit is jaren mee gegeaan en nooit lekage of iets dergelijks gehad tevens toen net de zwarte zee uitkwam met de kusntof romp
heeft iemand uit onze vereniging waar ik vroeger lid van was gebouwd
hij had zowel het roer alsmede de aandrijf as met stabilit vastgelijmd ,, en heeft er geen problemen mee gehad ,,

zelf heb ik in de 80er jaren ook de zwarte zee gebouwd ,echter was deze geheel houtbouw ,maar deze staat weer op mijn lijstje om hem te bouwen ,,
alleen de schaal waar ik hem in bouw is nog niet duidelijk , maar ja is vor later ,,

mocht je vragen hebben ,geef maar een gil , je kan ook bijvoorbeeld er een bouwverslag van maken ,vele bouwers volgen deze en geven dan tijdens de bouw hun mening en of tips met de volgende stap

wens je in iedergeval heel veel succes met deze prachtige sleper

Peter

Beste Henk,
ik weet niet of je al met lijmen begonnen bent voor wat het waard is: Stabilit en abs kan hoor, opruwen van de abs is aan te raden. Zelf gebruik ik PU-lijm om hout met een ander materiaal te verlijmen. PU-lijm heeft ook een vullende eigenschap die soms wel eens goed van pas komt. Tweecomponenten epoxylijm is ook zeer goed te gebruiken. Hoedanook abs ruw zetten met schuurpapier.
Wat die electronica betreft daar wist ik tot een jaar geleden ook niets over en heb alles hier op het forum gevonden. Je zit hier trouwens reeds in de grootste rc-club van Nederland en België :D
Ik heb om te beginnen een beetje vanalles bij elkaar gesprokkeld, Graupner, Robbe, . . . alles tweedehands zo kun je je budget toch behoorlijk in toom houden.
Mijn eerste stappen in de rc-electronicawereld:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34599

Veel succes en plezier toegewenst,

A!H

Eindelijk is mijn "Zwarte Zee" dan binnen. Dat ding heeft werkelijk maanden in backorder gestaan bij Overbeek. Dat wil zeggen de doos met onderdelen, heh. Een boot is het nog lang niet. Gelukkig hebben jullie in de tussenliggende tijd de nodige nuttige tips beschreven. Inmiddels ben ik begonnen met het uitsnijden van de romp. Op zich al een hele klus voor iemand die nog nooit een bootje heeft gebouwd, of je moet de diverse "Artitec" Resinklompies ook mee willen tellen... :lol:

Ik heb de "Stabilit Express" reeds aangeschaft. Maar, om eerlijk te zeggen vind ik het nu wat te warm om verder te gan. Kan ook de faalangst zijn hoor, daar wil ik vanaf zijn... :wink:

Mvg,

Henk

Back