Gezocht beginners zender

Hallo,

Ik ben van plan een easy glider te gaan kopen, nu zoek ik alleen nog een zender.
Ik heb mij laten vertellen dat een futaba t5j goed is? Kan iemand mij hier mee helpen?
Gelieve zocht ik ook een accu lader. Een ultimate 14plus. Iemand dit te koop? Inclusief koffer??

Ik hoor graag verdere tips en informatie.

Met vriendelijke groet,
Jasper

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfde merk als degene(n) die jou gaan helpen.

Beginners subforum
-> Belangrijk: Een zender kiezen , voor begrip van antwoorden (permanent bovenaan)

Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Hallo,

Heb me profiel iets aangepast.

Ik wil op 2,4 mh gaan vliegen.
Vandaar.

Iemand zo iets te koop?

Groeten

Ik zou persoonlijk gaan voor een Multiplex Cockpit M-link of een Frsky Taranis. Met voorkeur voor de eerst genoemde heb je de komende jaren en top zender die makkelijk is in gebruik en ergonomisch erg lekker in de hand.

Laatst bewerkt door een moderator:
hangt helemaal van de budget af, wil je 100% zeker zijn van kwaliteit, garantie of wat dan ook, dan koop je Robbe/Futaba, heb je het geld er niet voor ( over )
koop je een spectrum, multiplex, graupner, enz enz.
heb je nog minder te besteden koop je een Frysky of een hobbyking ding of zoiets, ook wel goed hoor, maar vergelijk het gewoon niet met een Robbe/futaba, maar net zoals ik zeg prijs is er ook naar

Futaba.

Kan niet fout gaan.

Desnoods een 2e hands T7C... Gebruik ik ook prima ding met alles wat je nodig hebt

ik ben grote fan van de spektum DX6i. vooral omdat je hem als gevorderde nog steeds kunt gebruiken, aangezien hij programmeerbaar is enz.. ook het prijskaartje is beperkt

hallo,

graag zou ik willen weten wat er nu zoveel beter is aan de futaba.

ik heb nu 2 dx6i's gehad, eerst was ik hier heel erg tevreden mee, werkt echt wel fijn en je kan er veel mee. maar het kwaliteit heeft mij zich tot twee keer toe in de steek gelaten. mijn eerste zender was gevallen en ongeveer twee weken daarna deed 1 van de potmeters het niet, er vanuit gegaan dat het door de val kwam.
vervolgens nieuwe zender gekocht, nu nog geen jaar oud (1 aug 2013 gekocht) en nu exact het zelfde probleem maar dan op een ander kanaal.
de tweede zender was ik echt heel zuinig op, altijd in een koffer met schuimrubber, nooit gevallen en er is geen krasje of wat op aan te merken.
wat mij ook op valt is dat deze problemen altijd komen als er een kist in de lucht hangt, eerste kist heeft me geld gekost, tweede kan er nog mee door.

de reden dat ik voor spektrum ging is omdat al die BNF vliegtuigen en heli's op spektrum gaan. tegenwoordig heb je weer van die modules die je in je trainer poort kan doen…

waar ik nu aan zit te denken is om voor een dx8 te gaan ofzo, dan hoef ik niet allemaal nieuwe ontvangers te kopen. ik weet niet of de dx8 veel beter is met zijn kwaliteit of is het vergelijkbaar met de dx6i, ik had gehoord dat de 8 andere potmeters heeft.
ik hoef geen dx9 of iets nieuws, de dx8 bestaat nu al een tijdje en alle kinderziektes zijn daar wel redelijk uit denk ik.

als de dx8 nou ook niet echt geweldig is ga ik misschien toch maar over naar futaba als dat zoveel beter is.

mvg david

Ach .
Ik heb 2 2ehands mx12 zenders ,die werken prima zeker 6 jaar oud .
Mijn 1e nieuwe zender is een graupner mc 22 ook meer dan 6 jaar oud werkt prima .
Zeker simpel te programmeren omdat je een groot scherm hebt je ziet veel in 1 oogopslag .
Maar ook mijn 25 jaar oude robbe cm rex werkte prima .
Als het goed is doet die nu dienst als test zender bij de technische dienst .

David als er steeds iets is met de mechaniek van de spektrum zender zou ik een leuke graupner /futaba zender kopen en er een spektrum module in zetten .

Hoe meer mogelijkheden, hoe meer beginners-verzuiping, en hoe meer kromheid en slechte set-up corrigeren middels knopjes i.p.v. het goed te doen/leren.

iedereen zijn merk.

spectrum heeft een beetje een slechte naam bij een hoop mensen.
mede omdat ze vroegah zenders uitbrachten, die nog niet voldoende getest waren.
en wat je zelf al had. Nu is de dx6 natuurlijk ergens wel een instapper, qua kwaliteit zal er dan best ergens een stap omlaag gedaan worden.
Maar potmeters MOETEN goed zijn.. dat zijn nou net de belangrijkste dingen in zo'n zender..
en een zender hoort gewoon een zeer stevige tijd mee te kunnen gaan, instapper of niet.

Futaba/graupner/multiplex hebben dat iig wel onder controle.

Wel raar trouwens dat jouw dx6 2x zo'n potmeter kapot heeft.
ik heb nu een jaar of 2 een dx6, en heb hem puur voor minispul met spectrum 2.4 ontvangers.
zo behandel ik hem ook... zonder koffer, sleep hem altijd los mee, ligt ook gewoon op de plank stof te vangen in de winter. doekie erover en hij is weer goed voor het seizoen.
aangezien hij dus altijd los ligt, schuift hij ook wel eens een beetje tussen de andere spullen in de kofferbak heen en weer.
niet dat hij nou grote klappen krijgt (ben er wel zuinig op, al lijkt het anders ;-)), alleen om aan te geven dat ik hem bij lange na niet zo netjes behandel als jij doet.

en heb er werkelijk nog nooit iets mee gehad.. af en toe herbinden, wat ik bij futaba niet gewend ben. maar dat is het ergste wat ik gehad heb met deze zender.

Ik kom net terug van rc-addict en die zegt dat hij het ook nog niet eerder heeft gezien.
Hij word nu gerepareerd de hele gimbal word vervangen en het valt gewoon onder de garantie. Maar toch raak ik het vertrouwen een beetje kwijt en dat kon hij ook wel begrijpen.
Het is nu twee keer gebeurd met vliegtuigen die nog betaalbaar zijn maar ik heb hier ook nog een mooie EF yak staan en daar moet ik niet het zelfde probleem mee hebben.

Dus ja, wat is wijsheid?
Moet ik er vanuit gaan dat het pech is en door gaan met de gerepareerde zender…
Is een dx8 een optie aangezien deze kogellagers heeft (en dus wat betere kwaliteit)…
of kan ik beter voor futaba gaan waar ik nog nul ervaring mee heb en toch wel wat geld gaat kosten…

ik persoonlijk vind dat een zender niet iets is waar je aan moet/hoeven sleutelen. het moet gewoon goed zijn en je moet er op kunnen vertrouwen.

@ Wiebe; Ik had die oplossing ook op genoemd bij rc-addict, maar hij zegt dat je dan eigelijk betaald voor twee zenders en dat niet alle futaba zenders dat kunnen, ik weet niet precies hoe het werkt enzo… Ook zei hij dat dit soort problemen bij alles zenders voor kunnen komen.

M.V.G David

Laatst bewerkt:
Tja, over zenders kunnen de meningen verschillend zijn, dat staat als een paal boven water.

Maar als ik zelf zou kiezen, dan gewoon Futaba. Heb zelf ook Spectrum gehad, maar helaas voor mij net iets te weinig mogelijkheden, en je hebt al een futaba zender voor 200 euro compleet met ontvanger bij verspaget en bij hobby-in, alleen het zendsysteem is dan wel S-FHSS , maar daar tegen over staat dat de ontvangers voor een T6J Futaba zender de helft goedkoper zijn, de RS2006GS kost maar 40 euro.

Ik geloof niet dat Spectrum goedkoper kan zijn met de ontvangers en zenders, maar ja, smaken verschillen nu eenmaal

Futaba hier : T6J

Futaba hier : Hobby-

wat houd dat S-FHSS in?
wat is het verschil tussen FHSS, S-FHSS en FASST?
welke is te vergelijken met DSM2/DSMX wat ik nu gewend ben

mvg david

Over het algemeen zijn dit niet meer dan mooie fantasienamen. Er zijn voor spread spectrum communicatie twee methoden. FHSS en DSSS.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Spread_spectrum#Frequency_hopping_spread_spectrum_.28FHSS.29

Alle voor de modelbouw gebruikte besturingen werken via één van deze methoden of een combinatie van beiden.

Wat de kwaliteit van een systeem bepaalt is de wijze hoe het reageert als de verbinding slechter wordt en en gegevens verloren gaan. Hoe lang is het dan mogelijk met foutcorrectie de originele gegevens terug te winnen. FASST is daar heel goed in. S-FHSS wat minder. Daarom is het goedkoper te produceren.

Onder ideale omstandigheden zal je geen verschil bemerken. Wel als het moeilijker wordt, grote afstand, storingsbronnen e.d. Dan zal FASST het langer volhouden dan S-FHSS.

FASST = Futaba Advanced Spread Spectrum Technology
FASSTest = Futaba Advanced Spread Spectrum Technology with telemetry
FHSS = Frequency-Hopping Spread Spectrum

FHSS is eigenlijk een eenvoudigere en dus goedkopere versie van FASST. Je kan dit systeem een beetje vergelijken met het DSMX systeem van Spektrum. Je kan ze niet door elkaar gebruiken. Futaba luistert niet naar Spektrum en omgekeerd!!!

Back