Gezocht: BMI Spitz 36cc informatie

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Dexta, 7 mrt 2019.

  1. Dexta

    Dexta

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    19
    Hoi,

    Ik heb bij de bekende BVA veiling een electromotor gekocht, een BMI Spitz 36cc.

    Ik ben op zoek naar geschikte prop groottes met toerentallen bij 8/10/12S, opgenomen vermogen, etc. Bij eCalc en D-calc vind ik deze motor niet. Ik weet twee dingen wel, nl. dat wat op het doosje staat en een Google zoekresultaat van de oude RC-Wings site (die inmiddels uit de lucht is):

    Ik heb gekeken naar de Pichler Boost serie motoren, vooral omdat dat een uitgebreid gedocumenteerde, stapsgewijs oplopende reeks motoren is. Op basis van de 220 KV lijkt de Spitz tussen de Pichler Boost 140 (225 KV) en de Boost 160 (200 KV) te liggen. Van deze motoren zijn uitgebreide specs op de site van Pichler te vinden, inclusief toerental/stroom/trekkracht bij verschillende props en 10/12S. Dat is precies wat ik zoek voor de Spitz 36cc.

    Kan ik de Boost informatie gebruiken voor de Spitz?
    Heeft iemand toevallig dezelfde motor gekocht en weet er meer over?
    Waar zou ik meer gegevens kunnen vinden?

    Groet, Dexta
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi Dexta,

    Ik heb dezelfde motor gekocht op de BVA veiling gekocht en moet het ook doen met de gegevens die jij tot nog toe hebt gevonden. Ik heb de motor ingebouwd in een Pichler Joker XL. De bedoeling is om met toestel te gaan slepen. Ik ga vliegen op 12s. Een vliegmaat heeft uitgerekend wat op 12s de meest geschikte prop zou kunnen zijn door een vergelijkbare moror te nemen (Hacker A60 16M 215rpm/V). Hier komt uit, dat een prop van 20x6 de meest efficiënte zou kunnen zijn.
    Ik had zelf al twee props in huis in de grootte van 20x7 en 20x8. Ga het eerst hier mee proberen en wil je wel van de resultaten op de hoogte houden.

    Groet, Gerard
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    6" spoed is wel erg laag om te slepen, dat trekt wel lekker op de grond, maar eenmaal vliegen zal je alleen al om aan de snelheid te komen continue vol gas moeten vliegen
     
  5. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Dank voor de tip. Nu is de grootste zwever tot nog toe, die we er mee gaan slepen 4m. Continu volgas gaan vliegen bij het slepen is niet de bedoeling. Dan wordt het al snel een prop met grotere spoed. Ik ga trouwens beginnen met een 20x8 omdat deze er nu op zit.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    zonder betwetrig te doen, klein stukje ervaring.

    De meeste grote zwevers hebben een glijsnelheid die best wel behoorlijk snel kan zijn, dat kan soms sneller zijn dan de slepende motorkist. Het doel van de slepende motorkist is in principe niet om de zwever als 'dood gewicht' omhoog te slepen, de motorkist dient vooral 'snelheid' toe te voegen aan de zwever. Die zwever vliegt zichzelf dan eigenlijk omhoog.

    Vandaar dat je als slepende motorkist het beste kan kiezen voor en prop met voldoende spoed, Zeker met modellen met een electro motor, waarbij het toerental van de motor begrensd is door spanning x Kv
     
  7. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Nee helemaal niet.

    Wij zijn twee jaar geleden begonnen met slepen en beleven hier erg veel plezier aan. We beschouwen ons zeker niet als volleerde slepers en alle tips zijn welkom.
    Zou zeggen een kleinere spoed/diameter voegt meer snelheid toe aan het toestel en en grotere spoed/diameter meer trekkracht maar wel een lagere snelheid.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Het is precies andersom. Grote diameter met kleinere spoed levert meer trekkracht bij lage snelheid. De maximum haalbare snelheid is laag.
    Grote spoed met kleinere diameter levert minder trekkracht bij lage sneheid maar de maximum haalbare snelheid is hoger.
    Je kan het zien als de versnellingen in je auto. Grote diameter kleine spoed is de eerste versnelling. Kleine diameter Grote spoed is de vierde versnelling. Daarom hebben verkeersvliegtuigen verstelbare props!
     

Deel Deze Pagina