Gezocht boegschroef voor Smit Hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Lleyton, 1 aug 2019.

  1. Lleyton

    Lleyton

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Goedemorgen,

    Ik ben een ouder model Smit Hunter aan het afbouwen,
    helaas heeft de vorige eigenaar de boegschroef eruit gehaald,
    heeft iemand misschien nog dit model liggen?
    anders wordt het een aardige klus om een nieuwe boegschroef in te bouwen

    Bedankt
    Martijn
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • $_86.JPG
      $_86.JPG
      Bestandsgrootte:
      44,3 KB
      Weergaven:
      192
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Martijn, Heb je die boegschroef echt nodig? Die Smit Hunter moet met beide schroeven apart geregeld toch op een theeschoteltje willen draaien? Ik zou er voor mooi een dummieschroef inzetten en indien je zender niet over een mix-functie beschikt een V-mixer tussen roer en regelaars zetten. Dan manoeuvreer je met één knuppel en sta je versteld van de wendbaarheid. Heeft wel één nadeel en dat is dat je bij slepen een deel van je stuwkracht verliest tijdens het draaien. Bij mijn Smit Finland heb ik de V-mixer weer verwijderd en stuur de motoren om te manoeuvreren met twee knuppels aan. Om te slepen zet ik met 1 schakelaar de motoren op één knuppel en de roeren met dual rate op 50% uitsturing. Op die manier is voor mij alles optimaal bedienbaar. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2019
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    De Hunter heeft geen boegschroef nodig. Zoals Klaas al zegt: het schip is op een dubbeltje te draaien met één motor voor- en één motor achteruit, in combinatie met de roeren. Bovendien is de boegschroef die erbij hoorde niet effectief, omdat hij vrij ondiep stak. Ik moest het model voorin (te) zwaar ballasten, wilde de boegschroef effectief zijn. Als ik dat niet deed zoog hij aan de ene kant lucht aan en was het resultaat een hoop schuim aan de andere zijde. Een (uitschakelbare) V-mixer op je zender (of los) is een betere optie, in combinatie met je roeren. Dit laatste met een 'gewone' mixer, ook via een schakelaar buiten werking te stellen. Bij diverse schepen heb ik dit ingebouwd. Je kunt dan met één knuppel zowel je motoren als je roeren bedienen en het vaart heerlijk ontspannen.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het was inderdaad gemakkelijk met die mixer Roel. De reden dat ik er weer vanaf ben gestapt is dat bij duwen en trekken en gelijktijdig sturen de trekkracht teveel af nam. En bij teveel roeruitsturing trek/duwkracht 0, omdat de schroeven dan tegen elkaar indraaien. Is met een echte mixer wel beter te definiëren natuurlijk. Trekkend heb je niet veel roer nodig want anders zwabbert de boot steeds onder de sleepdraad door. Gelukkig ligt S-F stevig in het water en gaat niet gauw op één oor. Gelukkig maar, want de waterdichtheid van het dek is een rampenplan. Te laat ingestapt op het Forum om betere opties te kiezen. Wil in de naad nog een siliconen pakking wrochten. Wil het dek naast de opening afplakken, randje kit in de naad, vershoudfolie erover en dan het dek te plek duwen. Naad aan de bovenkant glad strijken en dan een paar dagen de kit tijd geven om te curen. Daarna de resten wegsnijden. 100% waterdicht zal het niet worden, maar een paar druppels binnen is niet zo erg. Is wel op te vangen met een laagje keukenpapier. Gr. Klaas.
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Daarom heb ik de mixer naar de roeren op de Smit Salland ook uitschakelbaar gemaakt, Klaas.
    Op mijn FF7 zitten op kanaal 1 en 2 de motoren. Gemixt via de V-mixer op de zender.
    Kanaal 4 bedient de roeren. Met een (uitschakelbare) 'master-slave' schakeling (op de zender) gekoppeld aan kanaal 1.
    1 als master, 4 als slave.
    Als ik scherp moet draaien, (meestal alleen met een losse boot) doe ik dat met kanaal 1 en 2: schroeven tegengesteld, roeren doen mee.
    Als ik slepend moet wenden, doe ik dat met kanaal 4: alleen de roeren.
    Een stuk rustiger en geen krachtsverlies.
     
    k-k vindt dit leuk.
  6. Lleyton

    Lleyton

    Lid geworden:
    13 jan 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Goedenavond allemaal, erg bedankt voor jullie advies en ga de boot zo houden.
    Groet Martijn
     

Deel Deze Pagina