gezocht bouw beschrijving Robbe SAR fl08

Pas een oude sar gekocht, moet deze helemaal opnieuw opbouwen, heb wel de bouwtekeningen maar geen
bouwbeschrijving, mag ook in een pdf bestand.

Dag Huibertus,

Als ik het goed lees heb je de 'FL8' of 'FL-8' 'Flugsicherungsboot' ook wel als 'Flugsicherheitsboot' in je bezit.
Belangrijke zoektermen voor als je echt iets wil vinden op het internet. Met FL08 kom je er niet.

Daar is voorheen redelijk wat over te vinden geweest op het internet! Een scheepstype van de Duitse wederopbouw, met hulp van de Amerikanen. Kustbewaking van de Oostzee, als Douane vaartuig en in SAR dienst om gestrande piloten of militaire zeelieden uit het water te vissen, voordat het Oostblok dat kon doen. Het is geen zelfrichtende reddingboot als van de DGzRS, de publieke reddingmaatschappij. Typisch een schip gebouwd om dienst te doen langs het 'IJzeren gordijn'.

Ik ben er een bouwdraadje mee gestart. Bij mij gaan de vorderingen traag, omdat ik aan veel andere projecten werk. Eens in de zoveel tijd krijg ik weer een bouwstuip, en doe ik weer een paar grote stappen. Ik heb het boekje ooit eens van Robbe toegestuurd gekregen. Een kopie.
Ik kan het eens opsnorren om voor je in te scannen? De tekeningen geven echter de beste informatie, en vooral alle plaatjes die het internet je kunnen geven, te vinden zijn. Het boekje is eigenlijk een beetje geleuter.

Het model van Robbe is niet schaal. Het is op basis van foto's geproduceerd, tot een lekker bekkend modelletje. De proporties kloppen niet, totaal niet, de romp heeft zelfs een stroomlijnfout. Alle militaire rompen waren 'classified' dus geheim. Het moest dus met een timmermansoog ontworpen worden door Robbe.
Maar vaart daar niet minder om. Ik heb het op 'schaalvermogen' doorgerekend op hoogst mogelijk rendement gezet en heeft daardoor relatief een hele lange vaartijd gekregen op 10Ah LifePo Headwaycellen. Het model weegt met zijn slanke romp maar 3,8 kg

http://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-fl-8-flugsicherungsboot-restauratie.190999/

Tot zover even.
Je kan eventueel per PB mij even je email geven. Doe dat uitsluitend per PB!
Anders ziet jan en alleman dat... is onverstandig :)

Gr Bas

Back