gezocht, bouwkit voor trainer

Hoi,

ik ben terug van weg geweest. Na ettelijke jaren vliegen, daarna wat jaartjes boten en een lange pauze van niets... kriebelt het om terug te gaan vliegen en vooral bouwen.

Tot mijn (kleine) ontsteltenis is bijna elk model ARF or RTF deze dagen.

Ik zoek eigenlijk een electro toestel dat ik tijdens de wintermaanden zelf zou kunnen bouwen van kit. Ik heb de nodige ervaring (alhoewel een beetje roestig) hierin.

Het probleem is dat ik heel graag vlieg met houten modellen van 1.5 meter ongeveer (kan ik beter zien). Vroeger kon ik dat alleen met nitro want toen waren de brussless motoren, regelaars etc nog zo duur dat ik me hierop geen electro kon veroorloven. Ik ontwierp en bouwde toen mijn eigen depron en piepschuim modellen van rond de 1m span en vloog met nitro een Thunder tiger ARF trainer en Seagull Spacewalker ARF.

Nu blijkt dat allemaal best mee te vallen? Of zit de magische grens nog steeds rond de 1-1.2 meter?

maare... zoveer kit modellen blijken er niet meer te bestaan.

Heeft iemand een hint of tip hiervoor?

Mijn alternatieve keuze zou anders wellicht een Multiplex Fun Cup worden.

Patrick

Hallo Perk

Ik ben 3 jaar geleden ook weer begonnen met vliegen na een zeer lange rustpauze.
En heb natuurlijk hetzelfde gezien!
Ook ik vind vliegen met een zelfgebouwde kist veel leuker als een ARF.
Die Funcub vliegt prima hoor en kan dingen doen die geen brandstofkist hem na kan doen, maar een balsa kist is pas echt modelbouw.
Er zijn nog genoeg bouwdozen van 1,5 mtr span te vinden, maar de meeste zijn voor brandstof.
Het is echter niet moeilijk om deze om te bouwen naar elektro.
Met de huidige stand van de techniek kan op vrijwel elke brandstofkist ook een elektro aandrijving gebouwd worden.
De echte speciaalzaken verkopen nog genoeg balsa bouwkits

Succes Willem

ik ben nog niet helemaal zeker wat het beste is. Je moet nu ook een examen afleggen voor een vliegbrevet. De logica zegt me dat dit makkelijker zal zijn met een fun cub dan met een 1.5 meter balsa kist.

enne een foutje met een EPP model resulteert niet in een bergje aanmaakhout.

aan de andere kant, (sorry) ik vind dus ook dat alleen een balsa toestel 'echt' een toestel is (en ik heb redelijk veel schuimtoestellen gemaakt zelf)
Ach, wellicht zit ik nog vol oude vooroordelen.

Ik zit nu te lezen en me terug bij te werken, maar mis de recente electro ervaring.
Gaat het betaalbaar zijn om 2-2.5 kg vliegtuig in balsa de lucht in te krijgen? Wat reken je daar best voor?

Men zegt 30-40 euro voor een motor, maar klopt dat allemaal wel? Mijn lader kan ook maar tot 14.x Volt Lipo laden aan 2.5 amp. 'k wil dus binnen die grenzen ook blijven.

Patrick

Een brevet haal je net zo makkelijk met een trainer als met de funcub , misschien nog wel makkelijker.

35 € is genoeg om een passende motor te krijgen , ik vlieg de trainer 1600 op 4S .

Mvg Johan

Back