Gezocht C.G punt X-tra 40.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Marco-A, 20 dec 2019.

  1. Marco-A

    Marco-A

    Lid geworden:
    7 jun 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo ik ben voor mijn gerestaureerde X tra 40 opzoek naar info met name het c.g.
    Dit voor de aanstaande maiden.
    Eventuele bouwtekening Bouw beschrijving
    Zijn ook welkom.
    En mocht iemand nog een motorkapje hebben liggen.
    Hou ik me ook aanbevolen.

    Sent from my SM-J530F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.938
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het feitelijke zwaartepunt kan ik je niet aan helpen, maar ik denk dat het handiger is om even het exacte merk te vermelden, want er zullen gerust meerdere .40 klasse Extra's op de markt zijn geweest.

    Als je niks kan vinden, is over het algemeen " het dikste punt van de vleugel" een goed uitgangspunt, daar crash je meestal echt niet mee, en het finetunen kun je doen middels vliegproeven, zo heel erg moeilijk is dat nu ook weer niet.
     
  3. Marco-A

    Marco-A

    Lid geworden:
    7 jun 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Drenthe
    Dank voor je input Brutus.
    Het betreft de X-tra 40 die door hobbyinn jaren geleden op de markt is gebracht.


    Sent from my SM-J530F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Velserbroek
    begin op de voorkant van de vleugelbuis. Met lege tank mag het model dan horizontaal hangen. Met volle tank hangt ie dan echt voorover

    dan vliegen, waarschijnlijk kan daarna het zwp naar achter, maar dit is ook afhankelijk van motordomp, vleugelinstelhoek (tov) stabilo etc.
    dus om echt goed te trimmen is het slim om even te zoeken naar 'F3A trimming chart' of precision 'aerobetics trimming chart'
     
  6. Marco-A

    Marco-A

    Lid geworden:
    7 jun 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Drenthe
  7. WHB

    WHB

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Fryslân
    Het zwaartepunt ligt op 110 mm vanaf de voorkant neuslijst, tegen de romp gemeten.
    Is zo'n beetje tussen de vleugelbuis en eerste sparing voor vleugelbevestiging / servo doorvoer.
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Net achter de vleugelbuis, zie tekening
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Marco-A

    Marco-A

    Lid geworden:
    7 jun 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Drenthe
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Met welke motor ga je vliegen, ik heb twee jaar terug een Xtra40 gerestaureerd met een OS46, die bleek verroeste lagers te hebben en is in de soep gedraaid. Ik had nog een Super Tigre 51 blok liggen en heb die er ingezet, bleef moeizaam totdat ik een Hatori pijp monteerde, toen had ik voldoende vermogen voor meskant. Mijn kist was echter te ver heen, er bleven maar dingen stuk gaan van ouderdom, ik heb er 5 liter brandstof doorheen gejaagd en was erg te spreken over het vlieggedrag.
     
  11. Marco-A

    Marco-A

    Lid geworden:
    7 jun 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Drenthe
    ☺️ saito 56.
     

Deel Deze Pagina