Gezocht Duikboten voor zwembad demonstratie omg. Den Haag

Ik heb zo'n grote mond dat ik er mezelf een
schop onder de kont mee kan verkopen.
Knap he ?

okee, nu effe stilte, en in augustus verder met dit plannetje.

Hierbij een paar foto's van het varen afgelopen zondag in het zwembad.

http://home.hetnet.nl/~amptech/index.html

Het weer was erg warm 30 graden en de zwembad watertemperatuur was ook rond de 27 graden. Ik had best wel problemen om mijn boot onderwater tekrijgen. Moest er zelf extra ballast in leggen om hem goed tekunnen laten duiken.

Kan dit met de hoge temperatuur temaken hebben dat een boot dan meer drijfvermogen heeft ? Weet iemand dit ?

Groeten Albert

Kan dit met de hoge temperatuur temaken hebben dat een boot dan meer drijfvermogen heeft ? Weet iemand dit ?

Hoi Appieh,

Kan door de temperatuur komen maar ook het soort water waar je in vaart. Door de hogere temperatuur zou je boot iets uitgezet kunnen zijn, waardoor hij dus groter is geworden, en iets meer water verplaatst. Een paar gram kan het al doen. En als je boot even in de zon heeft gestaan is hij gegarandeerd warmer dan die 30 graden!

Het water werkt ook mee. Ik, en nog een aantal, had er laatst in Heerenveen ook "last" van. Door het Chloor, mineralen, en weet ik wat er nog meer voor chemicaliën in zwembadwater zitten tegenwoordig is 1 liter van dat zwembadwater zwaarder dan 1 liter van 'normaal' buitenwater. Daardoor is het drijfvermogen ook eenzelfde verhouding groter, en moet je meer ballastwater innemen om weer te zweven.

De combinatie van deze twee is zeker goed merkbaar bij een modelonderzeeër!

PS Mooie foto's! Met die Happy Hunter erboven lijkt het wel een Kursk reddingsoperatie!

Hoi Lex,

Het zal inderdaad wel aan een combinatie van temperatuur en Chloor e.d. kunnen liggen zoals je zegt. Het zou wel makkelijk zijn als je de extra ballast dan aan de buitenkant van de sub kan hangen. Dan hoef je niet elke keer je hele boot open teschroeven. Of zorgen dat de duiktanks groter zijn zodat je meer marge hebt om te trimmen. bij wisselende omstandigheden.

groeten Albert

p.s. gelukkig kwam deze Kursk wel weer op eigenkracht naar boven. Als enige sub tussen allemaal bovenwaterschepen had ik lekker het rijk alleen onderwater.

Hoi Appieh,

Leuke foto en opname,ik heb namelijk hetzelfde.
Als die Happy Hunter van jou is
Ik heb ze namelijk ook alle twee,ook de Patrick H.
De Hunter heb ik om gebouwd tot Smit Hunter, hierheb ik enkele
jaren geleden op gevaren.
De P.H heb ik op enkele punten aangepast, Die van jou komt m
me trouwens bekend voor :?:
Ik ben nu bijna klaar met de U-2540 die ik omgebouwd heb ,zoals
Lex

Gr Rob

Hoi Rob,

Die Happy Hunter is niet van mij maar van een clubgenoot. Het was een oude boot waar hij weer een heel nieuw dek op heeft gezet. ziet er nu weer goed uit.

Ik heb alleen een Orkney Express. Lekker snelle boot is dat met veel power. goed om in buitenwater mee tevaren.

Dat de PH je bekend voorkomt kan kloppen. Ik hem namelijk overgenomen van een kapitein uit Hengelo. Goed gezien !. De bovenkant moet nog steeds in kleur gespoten worden. Maar heb er wel al een perspex afdekluik opgezet en moest dus alle boutjes vervangen. Zeer lastig werkje.

Vindt trouwens alleen de reactie op het roer wat traag maar dat kan aan de schroef liggen denk ik. vooral de draaicirkel is erg groot.

Wat heb jij allemaal aangepast aan je PH ?

Groeten Albert

Hoi Albert,

Ja mijn geheugen staat nog niet helemaal op half zeven,ondanks mijn zeejaren.
De aanpassingen waren niet al te groot ,maar wel nuttig.
De roer scharniertjes ,die '"papieren'" van Engel ,heb ik vervangen door messing piano scharniertje
moospakking
alum.deksel door 6 mm plexi.glas ( bevalt goed,en sterk)
sikkelschroef
werkend periscoop mechanisme(van Engel)
Gr.Rob

'RRRRgens in september'????
Zolang je rekening houdt met het 'einde seizoens-afsluiting' dagje van de duikboot-vaargroep en het duikboot-treffen in Groningen ben ik van de partij....

Jos

Getver de getver.

Ben pas nieuw op dit forum, jammer anders had ik het bericht op tijd gelezen, was graag met de seawolf van mijn zoon er bij geweest (mijn U-47 is nog lang niet vaarklaar).

Hopelijk komt er nog eens zo'n gelegenheid is natuurlijk erg leuk om in zeer helder water met een onderzeer te varen.

Leuk initiatief!!

Groet,

Luie bouwer.

Back