Gezocht : Info om te solderen

Hallo,

Ik ben nu al 3dagen bezig met proberen van solderen bij volgende connectoren te solderen :
afbeelding%20275.jpg

Ik heb enkel een foto van mijn connectoren naam = ?

Ik zou graag deze nu graag solderen maar ik wil eerst tips

Hebben jullie Filmpjes hoe je connectoren gemakkelijk soldeert, Foto's met tekst naast,... ik heb de info echt nodig !

Het lukt me echt nooit !

Altijd niet deftig gesoldeerd...

Ook is eigenlijk de kabel van de batterij en Esc te dik als ik ze wil solderen..

Dus heb ik hem een beetje verdunt... en zo past hij er wel in...

Hebben jullie info voor mij hoe je gemakkelijk soldeert ?

Niet twijfelen gewoon onmiddellijk geven !

Ik wil best mee zoeken maar ik weet de naam van de connectoren niet

Mvg

ten eerste even de naam van de connectoren: dit zijn gold connectoren. deze zijn er nog in verschillende maten maar het solderen gaat in principe hetzelfde.

hier een uitleg met foto's en tekst: dubbel plug gold stekkers uitleg

zelf kun je ook nog even zoeken op google o.i.d. naar verdere informatie maar ik denk dat het hier wel mee moet lukken

Nicoowtje

Precies ja. dit staad ook ergens op modelbouwforum is al langsgekomen..Zelf Zoekuhh:)
Laat de 2 draden van de lipo alsjeblieft NIET tegen elkaar komen.uiteraard kortsluiting en weggooien.:tank:

Precies ja. dit staad ook ergens op modelbouwforum is al langsgekomen..Zelf Zoekuhh:)
Laat de 2 draden van de lipo alsjeblieft NIET tegen elkaar komen.uiteraard kortsluiting en weggooien.:tank:

Heeft mijn vader gister voor gehad :D

Maar ze is niet kapot (hoop ik) de volt is niet gezakt dus dat is al goed

@niko, Het probleem is mijn beschermhoes past niet over de kabel heen ! de kabel is te dik wat nu ?

Mvg

Verder de koperen delen van de kabels goed verwarmen, de soldeertin tegen de kabel houden (liefst niet tegen de soldeerbout) en op gegeven moment zie je de soldeertin smelten en in de kabel zakken..... dus in het busje, en in de kabel zelf.

MAAR..... LET OP!! Als je het tè warm stookt, kan het plastic kabel omhulsel smelten.

Dat is het enige addertje onder het koperen/plastic gras.

Dit is weer te fixen door voor het solderen een stukje krimpkous over de kabel te schuiven, en dan pas beginnen met solderen.

Hoe het qua smelten zit met siliconen omhulsel weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat siliconen een veel hogere temparatuur grens heeft. Daarmee bedoel ik dat ik niet weet of een siliconen-omhulsel wel zou kunnen smelten door middel van een soldeerbout.

Ik heb wel ervaring met gietmallen van siliconen, en die konden we zonder problemen opstoken tot een graad of 90 Celcius. Maar een soldeerbout?? Echt geen idee. (sorry)

Optie 2: Het aan iemand vragen die er meer ervaring mee heeft.

Met de groeten en veel succes wensen van Jean-Baptist.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, ik wil je wel ff uitleg geven. Ik heb ze zelf ook, mijn vader heeft het geleerd aan mij.

Je zorgt dat de connectoren verwarmd worden door de soldeer bout, wij hebben er een waar je hem tussen kan klemmen. laat hem vervolgens flink heet worden. doe de kabel er in en houd de tin er in. het moet dan vrij snel en mooi vloeiend in stromen.
o vergeet niet de kabel eerst door de isolator te halen(heb ik ook nog wel eens)

gr, joshua

Nooit soldeervet of hoe die rommel mag heten gebruiken. Dat is voor zinken dakgoten. Gebruik harskernsoldeer en een goede soldeerbout van voldoende vermogen.

Eerst je connectors van binnen vertinnen net zoals het gestripte uiteinde (ca. 5mm) van de kabels. (met harskernsoldeer)

Dan steek je de kabel in de connector, eerst zoals gezegd afhankelijk van de uitvoering van de verbinding/connector krimpkousje of plastiekje erover, en dan het geheel verwarmen en tin toevoegen.

Voor een betere warmteoverdracht kun je ook een drupje tin op de punt van de soldeerbout doen als je de delen verwarmt maar de verbinding zelf maak je met verse tin.

die beschermhoezen hoef je niet perse te gebruiken, ik heb ze er niet opzitten.
ze zijn er vooral voor om te zorgen dat je connectoren geen kortsluiting maken(lijkt mij?) dus als je zelf en beetje oplet met je connectoren hoef je ze niet perse te gebruiken

Je kabeltjes zijn niet te dik maar je connector is TE KLEIN !!

De kabels aan de accu hebben een bepaalde dikte om grote stromen met weinig weerstand te geleiden.
Maar weerstand (dunne kabels, te kleine stekkers ) betekent meer warmte en slechter presteren .

Zorg bij het solderen dat je soldeerbout zwaar ( 75 Watt of meer) genoeg is zodat je het deel van solderen alleen maar warm maakt en niet de hele kabel ( of zellfs de accu staat warm te stoken )

Op de traxxas site staat meen ik een heel duidelijk filmpje.

Alles komt in orde ik heb gisteren avond de connectoren van de batterij en Esc gedaan nu nog de lader

Ik had de isolatie weg gestript tot waar nodig dan kon de kabel door de beschermhoes heen...

Om gemakkelijk te solderen heb ik een plankje gepakt 2gaatjes in geboord en in die gaatjes kon ik de connectoren steken dan staan die ook al vast ik heb soldeersel in de connector laten lopen draad heel warm gemaakt en dan kabel in de connector gestopt en eventueel connector terug even warmen...

Alles is dus goed gegaan ik ben heel voorzichtig geweest met de lipo !

Mvg

Verreweg de makkelijkste methode:
Eerst het draad vertinnen, dan je connector ergens in vast zetten en deze met een brandertje verhitten.
Als deze heet is een beetje tin in de connector smelten en de vertinde draad erachteraan in steken terwijl je de connector heet houd met de brander, de draad zakt dan zo in het hete tinbadje en als je de brander dan weg haalt en de boel rustig laat afkoelen zit het allemaal perfect op zijn plek.

Back