Gezocht (mede) Bouwers VolvoOceanracer

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door frank hillenaar, 20 nov 2005.

  1. Ik ben op zoek naar geïnteresseerden die met mij via vb. gezamenlijke mal (of andere manier) ieder een VO-70 willen bouwen.

    Idee:
    - Via dezelfde mal worden identieke rompen, dek, (kantel)kiel (?) gemaakt.
    - afspraken worden gemaakt over tuigage (niet te strakke afspraken) ed.
    - Je zoekt een exemplaar uit van de huidige deelnemers aan de VolvoOceanrace en bouwt deze zoveel mogelijk na (kleurschema, dek-layout, etc.).
    Bij tenminste zeven bouwers kan je al alle deelnemers VolvoOceanrace na maken. Bij merdere deelnemsr wordt onderling genot alleen maar groter.

    Ik dacht zelf aan romplengte 1m. a 1.20m i.v.m. handelbaarheid zowel in huis, auto als op ´t water (optuigen moet niet te langduren, moet niet te kamervullend zijn en op achterbank auto te vervoeren zijn. Met mijn Saphir (Graupner) van 95 cm. kan ik (en andere Saphirzeilers) aardig mee komen in wedstrijden tegen andere 1m.´ers, oudere Marbleheads, en andere grotere boten, dus heel gróóóóót hoeft geen maatstaf te zijn.

    Gezamenlijk ieder zelf een boot bouwen kan diverse voordelen hebben (kennis-/ en ervaringuitwisseling, kostenbesparing materialen en mal van romp, wetend dat er meerdere identieke boten zijn, etc.). Nadelen kunnen er ook zijn zoals ´t komen tot gezamenlijke afspraken (komen we wel uit)

    Via dit forum zijn diverse onderwerpen (zelf een boot bouwen, kantelkiel ed.) al eens besproken, dus diverse ervaring en kennis (die mij nog ontbreekt) zou er moeten zijn onder de gebruikers van dit forum.

    Misschien dat gezamenlijk zeilen tijdens tussenstop VolvoOcean in Rotterdam al mogelijk is ?

    Heb je interesse, vragen, interessante links met exacten maten (mast, giek, zeilen, lengte roeren, kantelkiel ed.) o.i.d. reageer via dit topic.

    Frank
    Saphir ´16´, mm. 25/125.
     
  2. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Ha Frank,
    Als er mensen zijn die aan tekeningen kunnen komen dan wil ik graag mee doen. ik heb al wel een beetje ervaring met een kantelkiel op de micro magic dus dat zou misschien van pas kunnen komen.
    over de tuigage heb ik ook een aantal ideeen en wat betreft de zeilen komen we er ook wel uit want ik ben zeilmaker.
    Groeten
    Jeroen
     
  3. Ha Jeroen,

    Bedankt voor je reactie (snel hoor). Bedenken, bouwen en (wedstrijd)zeilen. Van je beroep je hobby maken, lijkt me niet slecht.

    Ik heb dit topic ook op www.mzgn.nl (openklasse, ´Bouwers gezocht VolvoOceanracer´) en met jou er bij al drie reacties, veel ervaring en dat binnen luttele minuten.

    Misschien maakt niet elk lid van dit forum ook gebruik van ´t forum van www.mzgn.nl, dus zal ik zo nodig mijn topic op deze beide forums af en toe wat samenvatten om uiteindelijk hopenlijk tot bovenvermelde resultaat te komen.

    Groeten,

    Frank
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Nou Frank, hier is nummer vier...
    Ik heb er serieus over gedacht om m'n Seawind een ABN-Amro-kleirtje te geven, maar ja... Vond ik op een of andere manier toch zonde.
    Dit is een heel goed initiatief!
    'Count me in' zou ik zeggen!
    Met een prof-zeilmaker in ons midden moet dat goedkomen.

    En een kantelkiel 8O :?: Mij lijkt het al een uitdaging om die twee roeren goed onder je romp te krijgen!
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Interesse? ZEKER!
    Tijd om te bouwen? Hmmmm
    (Zie de (trage :wink: ) vorderingen van m'n Duhnen)
    Maar: ik ben zeer geinteresseerd: ik blijf jullie volgen!

    nb: Is er niet een mini competitie bij de 1:1 schippers van de VOR met MM's?
    Zijn de MM's al niet bijna een VO70? Dan kun je die basis gebruiken.

    Succes,

    Wim
     
  6. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Ik heb vandaag in mijn pauzes even een lijst gemaakt met punten die we moeten verdelen onder de mensen die mee doen met dit project.

    -We moeten aan tekeningen zien te komen of we moeten er zelf een maken.

    -Een plug van de romp en het dek maken.

    -Een mal van de romp en het dek maken (dit wil ik wel doen)

    -Rompen en dekken plakken in de mal (dit wil ik wel doen)

    -Het schanier van de kiel laten draaien en frezen uit alu oid. (hier heb ik tekeningen van)

    -De kiel maken

    -Het lood gieten

    -Het roer/de roeren maken (afhankelijk van het type boot)

    -Masten en gieken maken

    -Zeilen maken (die wil ik wel maken)

    Als er nog dingen zijn die ik vergeten ben laat het dan even weten dan zet ik ze erbij.
    En geef ook even aan welke dingen je zou willen/kunnen doen

    Groeten
    Jeroen
     
  7. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Ben even aan het zoeken geweest naar servo's die sterk genoeg zijn om de kiel te kantellen. En ik kwam deze pagina tegen http://servocity.com/html/robotzone_servos.html
    door deze tandwielkast te gebruiken kun je de kracht van de servo 5x vergroten! dus de kiel kantellen moet ook geen probleem meer zijn.
    Dit zelfde systeem kunnen we ook gebruiken om de genaker werkend te maken.
     
  8. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hoi, ik heb ook zeker interesse in het project zou zeker een boot willen bouwen dus we zijn nu al met 4 misschien 5 ziet er goed uit.

    ik denk dat we zeker , bouwen van dek , romp, kielvleugel , loodbulp,kantelmechanisme gezamelijk moeten doen, maar ik denk dat het leuk ik als iedereen een beetje (binnen de regels) kan experimenteren met bouwen van roeren( 1 of twee), masten giek zeiltjes....

    Wat ik zou doen is de boot wat groter maken, 1.40m ongeveer dat is dan schaal 1/15 ,want dan word het wat makkelijker om het kantelsysteem en alle elektronica goed te intalleren. de kantelkiel en roeren moeten zeker demontabel zijn. Met deze lengte krijg je ook een wat meer realistisch vaarbeeld.

    ik wil wel het groffe werk van de plug doen, het ultiem glad krijgen is niet mijn specialiteit.Mits ik een redelijk tekening heb.

    Ik stel ook voor dat we de boten in verschillende matrialen kunnen maken, misschien zijn er mensen die de boot graag in polyester hebben maar er zijn misschien ook mensen die een de boot graag in carbon hebben.

    de kielvin zou ik zeker van koolstof maken, en dan een sandwich met balsahout of iets soortgelijks.Dus dan moet er voor de kielvleugel ook een plug gemaakt worden en tweemalhelften.

    erg leuk project! en als het lukt gaan we zeker in rotterdam zeilen :)
    al enkele maten:
    THE VOLVO OCEAN 70
    LOA - 21.5m (71' 0")
    LWL - 19.5m (64' 0")
    Max Beam - 6.08m (20' 0")
    Draft - 4.5m (15' 0")
    DSPL - 1200 kgs (26,500 lbs)
    SA (upwind) - 307m2 (3,300 ft2)
    SA (downwind) - 703m2 (7,600 ft2)
    DSPL/Length - 49 SA/DSPL - 56 (up)

    mvg Robert
     
  9. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
  10. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Het glad afwerken van de plug kan ik wel doen, dat vind ik wel leuk om te doen.

    Het materiaal van de rompen is een keus die ieder zelf moet maken, carbon is wel een stukje prijziger dan een glas romp.
    Ik denk dat als we een glas romp op de plaats van de kiel verstevigen met carbon dat we dan ook een stevige constructie krijgen

    Wat betreft de roeren enz ik vind het ook prima als we dat gewoon zelf doen.


    groeten
    Jeroen
     
  11. Ha ieder.

    Jeroen: vele handenmaken licht(er) werk, er zijn meerdere geinteresseerden, dus wellicht kan ´t een en ander´ tzt. verdeelt gaan worden. Ik ga vandaag nog wat verder kijken naar informatie, wat er nog gedaan moet worden ed.

    Wellicht kan ieder zelf z´n mast, (wel/ niet profielmast, aluminium/ carbon), giek, zeilen (uit een geheel, panelen) naar eigen inzicht en budget maken. Biedt er iemand aan om meerdere exemplaren van een onderdeel te maken (vb. kiel, bulb, vinnen) dan is dat handig voor andere. Zelf deze onderdelen maken kan natuurlijk ook.
    Als er tzt. een plug/ mal van de romp is laat ieder maar zelf kiezen voor ´t materiaal zijn romp. Zelfde vorm romp, kiel, vinnen en maten tuig zijn de basis (geen milimeterwerk).

    Ik las dat er drie ontwerpen van de VO-70 varen, namelijk vier van Farr Yacht Design (Pirats, Movistar, Brazil en Ericson), Juan Kouyoumdjian (ABN´rs) en Don Jones (Sunergy). Ontwerpen verschillen onderling in o.a. breedte en volume en elk met hun voor en nadelen. Moeten we niet moeilijk over doen, gewoon die romp maken waarvan we bruikbare maten van hebben.

    Via een PB. ben ik benaderd door iemand om een lijnenplan van een boot te maken via een pc. programma. Zodra ik meer weet kan ieder ´t lezen.

    Zie voor informatie over kantelkielen op dit forum: Modelboot maken met sandwich methode ?
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Op zich een leuk idee. Vanwege zeer beperkte tijd weet ik niet of ik heel veel kan bijdragen, maar een paar hints kan ik wel geven:

    In Kaapstad zal worden gezeild met de Micro Magic. Deze zijn gebouwd door Vrolijk Watersport in Scheveningen.

    Om een goed zeilend model te krijgen, zal je denk ik toch wat groter moeten dan een Micromagic. het voorgestelde 1:15 lijkt me geen slecht uitgangspunt. Dan is idd een kantelkiel een mogelijkheid. Vergeet echter dan ook niet de zwaarden, welke het verlijeren tegengaan, omdat de kiel deze functie niet meer heeft. (waarom zit die kiel uberhaupt nog ONDER de boot???)
    Voor het kantelmechanisme is wel wat te verzinnen. De bulb kan een stuk minder zwaar zijn dan van een conventionele kiel, die van de ABN is geloof ik maar 4 ton.
    Kritiek is wel de stand van de beide roeren, deze moeten iets ten opzichte van elkaar naar binnen wijzen, anders schijnt het slecht te zeilen.

    Wat betreft het maken van de plug (het "oermodel"): Dit zal denk ik idd makkelijk gaan met spanten, en daarop ofwel houten latjes, ofwel schuimstrips. Mocht er behoefte zijn aan schuimstrips, laat het weten.

    Schuren gaat het mooiste en het meest strak met lange planken. Dan ben je met 2 of 3 schuursessies behoorlijk strak. (diagonaal tov elkaar schuren)

    Als er een mal gemaakt wordt, maak daar dan een flensje aan, dat vergroot de mogelijkheden voor productie, en houd de mal stijf.

    Veel koolstof mastjes worden gemaakt door een groot en een klein koolstof buisje opelkaar te lijmen, te omwikkelen met koolstof (kous), en dan het kleine buisje open te zagen. (mast met profiel en mastgroef).

    Wil je hem glad hebben, dan kan je na de kous er een krimpende buisfolie omheen doen, en deze vastkrimpen.

    Enfin, een hoop om over na te denken.
     
  14. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    met de zoekfunktie en google kan ik niets vinden over hoe een kantelkiel werkt. heeft iemand een linkje of.. hoe heet dit in het engels? dat vind wellicht meer op google.

    bvd mvg
    Rico
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Rico,
    even de link doorlezen, staat veel nuttige info in over kantelkielen.
    (Ook links naar 1:1)

    Een kantelkiel heet in het Engels overigens een canting keel.

    Wim
     
  16. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    ik heb even nagedacht over het systeem voor de kantelkiel.
    ik ga zo een tekeningetje maken en even inscannen, maar ik zal het even proberen uit te leggen.

    De kiel steek je in een stuk aluminium staf waarin een groef gefreesd is. De groef gaat niet helemaal door de staf heen. Nu kun je vanaf de bovenkant van de staf een of meerdere schroefjes in de kiel draaien om hem vast te zetten.
    Om de uiteinden van de staf komen aluminium busjes met vet er tussen. die dienen als lager. De alu busjes lijm je vast in de romp.
    De staf steek aan een kant door het busje heen. in het deel van de staf dat uit steekt maak je een groef waarin een hevel komt.
    In de hevel komt een groef waarin een lager heen en weer kan glijden.
    de lager zit bevestigd aan het uiteinde van een servo arm.

    Je monteerd de servo zo dat als de ervo in het midden staat het lagertje onder in de hevel van de kiel zit.
    Als je nu de servo beweegt dan kantel je de kiel en glijd het lagertje naar boven in de hevel. op een bepaald punt staan de servo arm loodrecht op de kiel hevel en kost het de servo dus geen kracht meer om de kiel schuin te houden..

    Op deze manier kost het in beweging brengen van de kiel wel wat moeite maar als de kiel helemaal schuin staat dan komen er geen krachten op de servo en kost het dus ook geen stroom.

    Groeten
    Jeroen
     
  17. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    beste Jeroen, ik kan je niet helemaal volgen , een tekeningetje kan uitkomst bieden. zouden er geen model hydrolishe pompjes bestaan om de kiel te laten kantelen?hoe wou je precies zorgen dat de boot waterdicht is?

    mvg Robert
     
  18. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Uit de hiervoor al genoemde topic over de "sandwich constructie" die ook over kantelkielen ging:
    Bedoel je zoiets Jeroen?

    Wim
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    50 (cm) x 3 (kg) = 150 kg/cm

    10 (cm) x ?? (kg) = 150 kg/cm

    ?? = 15 (kg)

    15 (kg) : 2 (vertraging door de katrollen) = 7,5 Kg.
    Echter: Over welke armlengte moet de servo deze kracht leveren?
    Hoe langer de servo-arm, hoe sterker de servo moet zijn....
    Wil je de 10 cm binnen de boot over 2 x 45graden kunnen kantelen, praat je over een gelijkbenige driehoek met een tophoek van 90graden en een lengte over de ribben van 10 cm; dan is de basis van de driehoek
    (A kwadraat + B kwadraat = C kwadraat) 100 + 100 = 200, daaruit volgt
    dat de basis van de driehoek is de vierkantswortel uit 200 = 14, nogwat.
    Die veertien komma nogwat delen door twee (elke zijde) kom je uit op zeven komma een klein beetje centimeters aan weerszijden van het nulpunt.
    Over 7 centimeter een kracht produceren van 7,5 kg is nogal wat....
    Mag wel een 'mannelijke' servo zijn...
    (Ik hoop dat mijn nogal 'roestige'wiskunde me niet in de steek heeft gelaten; ik lever mijn berekening graag in voor een betere!)

    In het water zal de kiel echter minder wegen omdat je het verplaatste water van het totaalgewicht af kan trekken (da's gunstig) :lol: MAAR...
    er komen natuurlijk ook laterale krachten op de kiel te staan: snelheid/stroming/drift. Da's ongunstig... :cry:

    8O Zo... en dat om23.50 met zojuist een flinke neut achter de kiezen... Mijn leraar wiskunde van de MAVO zou trots op me zijn! :lol:
     
  20. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    ik vraag me altijd af hoe "men" dat in het echt doet.

    komt op een normale kiel niet echt bijster veel kracht, het is slechts een deel van de werkelijke afschuifbelasting (de boot verlijerd altijd een beetje). het gewicht is zoals gezecht al minimaal door de opwaardse druk van het water.

    maar toch met een blok beton er in, en een boot van 70meter met een paar zeilen van.. 8O. ai. dat kan toch wel oplopen.

    als je eenmaal begint te verlijeren zal de boot de kiel al naar de goede positie brengen en kan met een relatief kleine kracht de kiel naar loef getrokken worden.

    maar lijkt me niet dat je dat met lieren doet ofwel? is ook hier een wormwiel niet handiger? of is het de bedoeling dat de kiel speling heeft? (om minder af te remmen bij heen en weer slingeren ofzo)
    of.. een tandwiel met een stopper (zo'n ratel als op een ankerspil) en een vertraagde aansturing.. als de boot de kiel al een stuk de goede kant op duwt dan is die vrij om te bewegen, echter wilt ie terug "vallen" dan vangt de stopper em op en kan die verder gerateld worden. alleen dan is weer de vraag hoe je dat RC technisch maakt :)

    interessant onderwerp!


    mvg
    Rico
     

Deel Deze Pagina