gezocht: plan van simpele lijnvlieger om te beginnen

Ik zoek een plan van een simpele lijnvlieger. Ik ken van lijnvliegers niks van af dus.
Ik wil het gewoon een keer proberen of het me bevalt en er dan verder in ga.
Kan iemand me helpen. Liefst een plan van een elektro vlieger.

Een simpele linvlieger en dan ook nog electro gaat niet echt samen.
De electrolijnviegers in Nederland en België zijn denk ik op 2 handen te tellen. Ik vlieg met een standaard shockflyer indoor lijnbesturing, ik gebruik een timer van Robert-Jan, een regelaar van Castle creations en een goede brushless motor met voldoende trekkracht. Voor buiten gebruik ik een iets zwaardere setup voor het simpele model dat eigenlijk gebouwd is voor een coxmotor. Als alles meezit dan komt er binnenkort een nieuw model voor buiten bij met een ongeeer 200 watt sterke brushless motor. Als je meer wil weten of eens alles wil bekijken raad ik je aan om naar de indoor meetings te komen van de Limburgse vleugels, we vliegen daar met 2 man indoor lijnbesturing.

Ik denk dat je dit topic ook interessant zult vinden:
electro-lijnbesturing

In principe zou je elke shockflyer hiervoor kunnen pakken, als je simpel en klein wilt beginnen qua investeringen en bouwen. Of het dan ook simpel en snel is qua vliegen? Geen idee, maar ik vermoed dat anderen je dat hier straks nog wel komen vertellen, los van Theo's bijdrage hierboven :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je indoor wilt vliegen moet je wel electro vliegen. Buiten is motorvliegen denk ik makkelijker, maar electrovliegen voor een beginner ook weer niet zo moeilijk. Om indoor stunt te vliegen of om buiten op wedstrijdniveau te stunten, ja, dat is nog erg moeilijk, maar om buiten een electrobeginnerskistje in de lucht te krijgen lijkt me met de kennis die uit de RC wereld voorhanden is niet zo'n probleem. Aan je woordgebruik te merken kom je mogelijk uit België. Ik zou contact zoeken met Jan Odeyn van de Model Aero Club Herentals (MACH). Hij is DE europese pionier op het gebied van electro-LB, hij was er 10-15 jaar gelden al mee bezig. Hij heeft vast een tekening (plan) voor een eenvoudig LB electro kistje voor buiten.

Je kunt kiezen voor een borstelmotor met een NiCd of NiMh pakket. Een van de voordelen is dat je het pakket kunt laden en gewoon leeg kunt vliegen en dan landt het model. Je kunt ook een borstelloze buitenloper en LiPo's gebruiken als je daar al mee vertrouwd bent (LiPo's alleen laden op een geschikte lader!). Die setup is lichter en sterker, langere vluchttijden zijn mogelijk en het is niet duur meer. Nadeel is dat je een en ander van LiPo's moet weten om ze te kunnen gebruiken en dat ze brandgevaarlijk kunnen zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld niet goed tegen impact, en dat moeten ze voor een trainer wel hebben, want je zult wel een paar maal crashen. Volgend nadeeld is dat je LiPo's niet helemaal leeg kunt trekken, want dan gaan ze kapot of kunnen zelfs in brand vliegen. Ook moet je de borstelloze motor aansturen omdat het een driefasenmotor is, je kunt hem niet gewoon op de accu aansluiten. Je hebt dus een regelaar nodig, maar die doet het alleen als hij aangestuurd wordt door een ontvanger of een timer. Timers voor electro LB of VV zijn nog nauwelijks commercieel verkrijgbaar, maar Robert-Jan op dit forum heeft er een stel gemaakt en misschien heeft hij ze nog voor ongeveer 25 euro te koop. Je kunt echter ook gewoon een ontvanger gebruiken zodat je met de zender het toerental kunt regelen of de motor uit kunt zetten. Dat kun je zelf doen vanuit het middelpunt van de cirkel, of iemand buiten de cirkel laten doen.

Als je niet wilt experimenteren en een brandstofmotor wilt gebruiken zou ik geen Cox gebruiken. Veel mensen kunnen daar toch niet mee omgaan. Ik zou een 1,5 of 2,5cc glowmotor of diesel gebruiken. Maakt voor een beginnersmodel dat alleen bedoeld is om rondjes mee te vliegen niet zoveel uit wat. Jan Odeyn heeft daar ook wel tips voor, en Henk de Jong uit Nederland (Model Vliegclub Almere en ook forumbezoeker, heeft een zeer geschikt model, de Wesp, dat niet alleen zeer stevig is, maar met een fatsoenlijke motor alle stunts kan vliegen die je van een 2,5cc stunter mag verwachten.

Ook had Conrad vorig jaar een kant en klaar LB model in hun programma met een 1cc Norvel motor, een soort verbeterde Cox. Dit was een prima model om mee te leren vliegen, maar op het ogenblik kan ik het niet meer vinden op hun site.

Ook heb ik indertijd een handleiding geschreven voor iemand die (in Nederland) met LB wil beginnen: hoe je dat het beste kunt doen, waar je benodigdheden kunt verkrijgen etc. Als je wilt dat ik je dat toemail moet je me even in een PM je mailadres sturen. Ook kan ik je op die manier de mailadressen van Jan Odeyn en Henk de Jong toemailen.

PP van der Meer

Erg bedank, ik zal eens een kijkje gaan nemen bij de MACH.
Ik ken wel al wat af van vliegers, vlieg zelf 3D binnen en buiten met een 2m bak dus valt wel mee. Maar ik ben iemand die alles wil kunnen, zo was ik begonnen met helikopter vliegen en nu wil ik lijnvlucht gaan proberen maar daar ken ik dus echt niks vanaf vandaar.
Maar hartelijk bedankt.

Als je de handleiding wil doorsturen, dit is mijn mailadres: K_crashpiloot@hotmail.com
Het is meer dan welkom.

Back