Gezocht : plan voor Me109 schaal 1/3,5

Hallo allemaal,

drie jaar geleden erfde ik een zeer grote Me109, weliswaar nog slechts in zeer erbarmelijke ruwbouw en met slechts 1 vleugel klaar.

Volgens ons is het een scale 1/3,5 maar zeker zijn we niet.

In principe ging iemand deze voor mij afmaken, maar na twee jaar zeuren niks gebeurd te zijn, heb ik hem nu teruggehaald.

Album met foto's

Sowieso is er nog veel werk aan, want het hout is nogal sprok.
Maar het grootste probleem is dat er slechts 1 vleugel klaar is, maar wel in grootste detail met speciale flaps en zo.

ME109b_04.jpg

Om deze zonder plan en zonder opensnijden na te bouwen, da's bijna onmogelijk.
Daarom de vraag of er iemand weet heeft van het merk waarvan dit toestel zou kunnen zijn en of er eventueel een plan van zou te vinden zijn ?

ME109b_10.jpg

ME109b_12.jpg

Vriendelijke groeten en alvast bedankt,

Davy

De speciale flaps waar je het over hebt zijn split flaps en werden gebruikt voor de oliekoelers. Plannen voor deze, als je de originele fabrikant niet kent zijn er niet.

Je kan hem gewoon afbouwen door de spanten van groot naar klein te leggen. Het is een Bf-109F.

Ik zou gaan voor robart retracts. De spanwijdte/schaal is eenvoudig uit te rekenen.

Origineel in mm gedeeld door lengte in mm van de spanwijdte van je model.

Er moet minimaal een 15-20 cc motor in en zelfs een iets grotere.
Electrisch zou kunnen maar dan moet je met zeer grote electromotoren gaan werken.

Ook is zo te zien het voorspant direct aansluitend op de spinner, dat heeft als probleem dat
er zeer zeker geen motor op gezet kan worden zonder veel werk
aan de neus.

Je kan twee dingen doen. Proberen een 1/6 plan te scoren en te vergroten of op het oog te bouwen, of het niet bouwen en het toestel verkopen, bijvoorbeeld op RCGroups of hier. Waarde zou ik minimaal op 5-800 euro zetten.

Ash.

Er moet minimaal een 15-20 cc motor in en zelfs een iets grotere.
Electrisch zou kunnen maar dan moet je met zeer grote electromotoren gaan werken.

Je kan twee dingen doen. Proberen een 1/6 plan te scoren en te vergroten of op het oog te bouwen, of het niet bouwen en het toestel verkopen, bijvoorbeeld op RCGroups of hier. Waarde zou ik minimaal op 5-800 euro zetten.

Ash, bedankt voor je antwoord.

Ik denk dat je je serieus vergist qua motor. Ik heb deze toestellen ooit zien vliegen in deze grootte, en ze hadden een dikke 80cc tot 100cc... Electrisch is misschien wel mogelijk, maar dan moet er een serieus "beest" op... Alhoewel het wel een uitdaging is.

Verkopen, tja... Is een optie, maar of iemand er zoveel geld voor wil geven, geen idee.
Ben trouwens ook een beetje van het idee "gekregen betekent niet verkopen". Vind ik respect... Heb zo nog een toestel liggen dat ik ooit kreeg en eigenlijk wat op de zolder stof zit te vangen en meerdere mensen hebben er al op geboden. Heb de bal altijd afgehouden omdat ik het respectloos vind naar degene die me het toestel gaf. Maar OOIT komt ook deze wel vliegklaar... :-)

Groetjes,

Davy

Hoi Davy, Ja klopt, zag op de site pas hoe groot het ding is. :)

daar moet een knoepert in. Ik las op RCgroups over een giant scale RC toestel dat electrisch was en het leek verdorie of ze er een wasmachinemotor op hadden gegooid. :)

Ben het overigens eens met je stelling dat gegeven dingen niet verkocht dienen te worden, zeker niet als je zelf een goede bouwer bent :)

Jammer dat er geen plannen zijn maar het toestel is in dusdanige staat dat gewoon afbouwen geen probleem zou moeten zijn voor iemand met jouw ervaring.

Hartelijke groet,

Ash.

Jammer dat er geen plannen zijn maar het toestel is in dusdanige staat dat gewoon afbouwen geen probleem zou moeten zijn voor iemand met jouw ervaring.

Denk dat Ash me duidelijk genoeg nog niet kent... :-) :-) :-)

Ikke bouw ervaring ???? Nah... In tegendeel zelfs... Helaas...

HUH ? Heb jij die ME Gigant op die fotopagina's dan niet gebouwd ?

Ah ik zie het al hahahaha. Dacht dat het hele album van jou was.

Nou, in elk geval goed als iemand m wil bouwen voor je of de plannen heeft.

Ash.

Hey Ash,

al die toestellen in het album zijn van mij... :-)

En ja, ik heb echt wel de Gigant zelf gebouwd, helemaal op mijn eentje.
Maar, er staat nergens bij hoe lang het heeft geduurd en hoeveel zweet het me heeft gekost. Plus, het was een kit, dus ik moest niets zelf uitsnijden en uitvinden.

En ja, er staan nog wel wat modelletjes bij die ik zelf heb gebouwd, maar ik ben er zelf nooit tevreden van omdat ik gewoon geen goede bouwer ben en het snel opgeef. En ik vind dat je voor een schaalkist toch wel wat meer finesse nodig hebt...

Tot nu toe had/heb ik het geluk dat mijn pa nog redelijk veel voor me doet. Hij heeft nog een aantal projectjes liggen maar het ontbreekt hem ook dikwijls aan de tijd. Plus, zo'n Me 109, zo groot, dat ziet ie echt niet zitten zonder plan...

Ondertussen ben ik in goede onderhandelingen met Albert. Ik heb er een goed gevoel bij dat er in niet al te lange tijd goede dingen gaan gebeuren. Ik laat het op zijn beloop omdat Albert al op zoek is naar plannen en andere info. Daarna weten we meer... :-)

Vriendelijke groeten,

Davy

Nee, helaas niet.
En het zal er waarschijnlijk ook niet van komen.

Daarom staat hij ook te koop.

Heb al verschillende kandidaten gehad maar niemand blijkt er aan te durven beginnen...

Groetjes,

Davy

Back