Gezocht: schema om een relais via de ontvanger aan te sturen

• Topicstarter Topicstarter Ron 01
  • Startdatum Startdatum
R

Ron 01

Guest
Wie kan me aan het schema helpen om een relais via de ontvanger aan te sturen?
Het is om een digitale camera te bedienen.
Bijvoorbaat dank.
Ron

Veruit de simpelste manier is met een mini servo het knopje van de camera indrukken. Zo'n mini servo plak je met een stukje dubbelzijdig plakband aan de camera. Je steekt het stekkertje in de ontvanger en klaar is Ron. Niets open maken of solderen en nog erg goedkoop ook.
Heb je nog ergens een goed werkende servo print liggen dan kan je de motor eraf halen en die vervangen door een 5V of een 3V relais tussen één van de motor aansluitingen en de + van het servosnoertje. De servo potmeter vervang je door een instelbare van de zelfde waarde (meestal 5k) waarmee je het punt kunt instellen waarop het relais inschakeld. Schakeld het relais op de verkeerde stand van de knuppel of de schakelaar dan moet je de andere motor aansluiting nemen dan schakeld hij op de andere stand. Je kunt natuurlijk ook de servo reverse in de zender gebruiken.

Ik heb bovenstaande oplossing met een oude servoprint ook een paar keer gebruikt. Alleen heb ik een elco (100 uf) paralel aan het relais geschakeld, en dan een zenerdiode (ergens rond 3 volt) tussen elco en relais. Mijn ervaring is dat als je het relais direct aankoppeld het op het schakelmoment gaat "aan-uit ratelen" door de stuurfrequentie van de servo electronica. De elco vlakt dit dan uit, en de zenerdiode zorgt voor een mooi schakelpunt.

hallo

ofwel mij een mailtje doen
ofwel het smd printje van conrad kopen

groeten raf

Allemaal bedankt voor de suggesties!
Ik ga es kijken wat ik kan gebruiken.
Mvg, Ron

Ik heb dit soort circuitjes jaren geleden veelvuldig gebruikt, om via een relais de electromotor van modelvliegtuigen aan/uit te schakelen. Ergens heb ik het schema nog wel op papier staan, als je echt interesse hebt kan ik het wel opzoeken en inscannen.

groetjes,

Als je een camera hebt met infra rood afstandbediening. Er zijn infrarood module's te koop. Ze hebben 2 kanalen nodig van de ontvanger. 1 voor zoomen en 1 voor de sluiter te bedienen.
Foto:
camtrig.jpg

Je kan een kit (25$) kopen bij deze persoon:
http://www.runryder.com/helicopter/t72426p1

(eerst een gratis runryder account aanmaken anders kan je de threath niet lezen)

Back