Gezocht : Schema van een Metal Hydride lader

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hello,
Heeft iemand soms een schema (link) van een Metal Hydride lader voor
hoge snellaadstromen, ik heb namelijk een batterypack van
8 cellen van 3600mAh, dus een laadstroom van ongeveer 3,6A

Alvast Bedankt,
Groeten van Steven 8)

Zoek op ICS1702N en Quicksaver in Google en je komt bij de site van de fabrikant van dit reflex laadIC wat zeer geschikt is om NiMh accu's mee te laden.
Alleen is mijn ervaring dat zelfbouwen ALTIJD duurder is dan kant en klaar kopen....alleen als electronica ook je hobby is, is het leuk (financieel) om zelf te bouwen. Ik heb eens uitgerekend dat mijn laders met dit IC ongeveer twee keer zo duur zijn als je ze vergelijkt met kant en klare laders alleen al door de prijs van de onderdelen.

Hans Delemarre

Roelof,

kan je wat meer info geven over de reflex functie die je bij dit Philips IC gebouwd hebt, want dat zit er standaard niet in. Ik koos destijds voor het ICS1702 IC juist vanwege de reflex functie en het feit dat dit IC ook gecontroleerd kan ontladen en ontladen/laden alsmede een accuonderhouds functie heeft.

Hans Delemarre

Beste Hans en Roelof,

Van harte bedankt voor jullie snelle reacties omtrent mijn vraag over de NiMh lader !
Het Ic TEA1100 lijkt me wel wat om op voort te werken, ik zal me eens verdiepen in de links die erbij stonden.
Het lijkt me een betrouwbaar en goedkoop ic !

Bedankt !!! :lol:

De TEA kost maar een paar euro...

Reflex is simpel, je moet een losse strombron en een ontlaad circuit maken (FET met dikke weerstand).
Beide moet je kunnen schakelen dmv. een logische 1 of 0.

Het IC laadt voor ongeveer 990ms en dan voor 10ms schakelt het de stroom af om de spanning te meten. Deze puls is heel mooi van de LED af te pakken.
Op het moment dat de het signaal weer laden geeft komt er een timertje in werking die eerst met 10C voor 5ms een ontlaadpuls geeft en daarna de strommbron inschakelt.

Ik ben ook bezig geweest met die ICS1702 vanuit de Elektuur maar kreeg het niet goed werkend :(

Niemand die ik ken heeft dat elektuur ladertje werkend gekregen (zoals met meer schakelingen in elektuur....)
Er zijn echter meerdere goede schema's te vinden voor het 1702 IC.
Met name de application note op de site van www.galaxypower.com waar een schakelende regelaar wordt gebruikt als stroombron is simpel en het werkt probleemloos. Ik gebruik die schakeling om 1-6 cellen nicads en NiMh accu's van klein kaliber op te laden op het veld.

Hans Delemarre

Back