[gezocht] Snelheidsmeting sofware, WindowsMobile (doppler)

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door BadBert, 31 mrt 2010.

  1. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Omdat ik tegenwoordig toch wel de snelheid van mijn vliegtuigen wil weten, ben ik eens wat gaan zoeken op het internet en dit forum m.b.t snelheidsmetingen.

    Wat ik onder andere heb gevonden, is dat dit zeer goed mogelijk is, gebruik makend van de doppler methode.

    Er is een stuk software voor op de pc (link is hier op het forum gevonden), wat van een wav bestand, via doppler de snelheid kan berekenen van het opgenomen geluid.

    Nu dacht ik: goh, dan moet dat er ook wel zijn voor windows mobile?!
    Nou... niet dus ;) wel voor de iphone. Die app kun je real time doppler metingen doen, gebruik makend van de microfoon van de mobiele telefoon zelf.

    nu vroeg ik me af, of iemand een vergelijkbare applicatie heeft of weet voor een windows mobile phone?!

    OF, is er iemand die dit kan maken?

    Ik dacht dat de software voor windows pc open source is, misschien is daar wat mee te beginnen?
    (link van de software: Software: WAVEosSCOPE)
     
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Een beetje zichzelf respecterende telefoon heeft een ingebouwde GPS. Waarom dan niet gewoon GPS tracking software installeren en na de vlucht uitlezen?

    En als je niet vanuit het toestel wilt meten en wat universeler wilt zijn, ga dan op zoek naar een Bushnell Speedster II Radar Gun. Ook leuk om de hanggroepjongeren op hun scooters te confronteren dat geproduceerde decibellen niet evenredig zijn aan de snelheidsbeleving die ze hebben. :rolling:
     
  3. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Bedankt voor de tips, ... maar:

    het mee sleuren van mijn telefoon (htc touch pro) levert toch verschillende problemen op... het gewicht van de telefoon is er 1 (cg klopt niet meer, snelheid ook niet, want het gewicht is anders), en het formaat!
    ook stuur je niet zomaar een telefoon van honderden euro's mee de lucht in, op of in een schuimpje van nog geen meter spanne (daar gaat het om).

    Een lasergun is leuk... maar ik vind ze te duur.

    Het doppler programma is bruikbaar, opname met de mobiel temaken vanaf de zijlijn, en nog belangrijker: freeware!
    omdat er voor de iphone wel een dergelijke app is, dacht ik aan een windows mobile variant :)
    (je mobiel blijft dus in je hand bij de meting he!)

    (moest wel lachen om je opmerking over de hangroepjongeren.... zouden ze eens echt moeten doen ook :p )
     
  4. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Nu dacht ik: goh, dan moet dat er ook wel zijn voor windows mobile?!
    Nou... niet dus wel voor de iphone


    gaaf progje, morgen eens testen
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2010
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    GPS in een modelvliegtuig werkt niet, je krijgt hele rare snelheden omdat een GPS maar 1x per 5 seconde of 1x per 2 seconden meet.

    Ik heb nog een Bushnell Speedgun liggen maar die werkt niet bij vliegtuigen met een kleine span.
    We hebben nu een ProSpeed, die pakt echt alles.

    Dat WavoOscope heb ik ook gebruikt, zit wel een behoorlijke afwijking in t.o.v. een speedgun.
    Maar je kan toch je telefoon gebruiken als recorder, gewoon het geluid opnemen en thuis op de PC kijken hoe hard je ging.

    Mocht je een keer willen weten hoe hard je kist gaat, waarschijnlijk hebben we de Prospeed wel bij ons bij de F5B wedstrijden, bij jou in de buurt...15 mei, Bergeijk.

    GJ
     
  6. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    hoi gert jan,

    neem dan de bushnell ook mee, neem ik graag van je over.
    alles onder controle?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alles lijkt onder controle, hoewel ik vannacht weer niet kan slapen..
    Ik neem de Bushnell mee.

    GJ
     
  8. redbird300

    redbird300

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Belgiƫ
    Voor degene die het toch zou interesseren, ondanks de eerder genoemde nadelen (zoals je PDA in je heli/vliegtuig vastmaken): er is een gratis applicatie voor Windows Mobile 6.x touchscreen met onder andere een GPS logger ingebouwd die 1 maal per seconde meet en registreert. Dat zou voldoende moeten zijn voor de meeste toepassingen. Indien niet kan ik altijd een testversie maken die iets sneller meet.
    Deze logger laat ook toe om na de vlucht alle data op te slaan in een bestand, wat dan naar een PC kan gekopieerd worden, en geopend worden met een spreadsheet programma.
    Er is ook een Windows (desktop/laptop) versie, maar die heeft de GPS logger niet, nogal logisch trouwens, beetje moeilijk om je laptop of netbook mee te sleuren in je model. ;)
    Je kan alles vinden op HeliPort
    Als er iemand dit gebruikt, laat me even iets weten, altijd interessant om ervaringen te horen zodat de software kan verbeterd worden. Het is trouwens al dikwijls met succes gebruikt. Je kan het gewoon een eerste keer testen al lopend, op de fiets of in de auto zelfs. Er zit een help functie en manual bij. Groeten.

    EDIT: na onderzoek van de hardware eigenschappen van mijn PDA blijkt die slechts maximaal 1 maal per seconde de GPS data op te vragen, dit ligt vast in de eigenschappen van het toestel, en kan dus niet veranderd worden. Sorry dus. Ik neem aan dat dit voor vele PDAs wel zal vastliggen.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2010
  9. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    dat ia sl een interessante toepassing, maar mijn toestellen zijn te klein om mijn mda mee te nemen, OF het CG is zo critisch, dat het gewoon niet kan...

    ook hebben de toestellen een dermate laag gewicht, dat het toevoegen van de MDA, een dusdanige invloed heeft, dat de snelheid nooit meer KAN kloppen (het toegevoegde gewicht is bij veel van mijn toestellen al te veel t.o.v het geheel gewicht van het vliegtuig zelf)
     

Deel Deze Pagina