Gezocht: sterk vlieguig - 1m spanwijdte

• Topicstarter Topicstarter planepowerKUL
  • Startdatum Startdatum
Zoals ik al schreef, DS kisten bestaan niet.
Het zijn versterkte modellen , meestal zelfbouw.
Er zijn wel enkele modellen te koop, wachttijd minimaal 6 weken.
Prijzen liggen dan rond de 1000 euro.
De Ariane P5 is voor jullie doel een prima kist.
Als je wat groter wilt dan zou je naar een 2008 model F5D kunnen kijken, die hebben een span van 140 cm en koop je voor ongeveer 300 euro.
F5B is groter, 170-180 cm, en ook weer duurder, 600-1000 euro.

Ik vlieg met zelfgebouwde F5B modellen DS.
Ik bouw ze uit mallen.
Vliegeigenschappen zijn prima, ze vliegen makkelijker dan een trainer, alleen is de snelheid vele malen hoger en is hij gevoeliger op de roeren.

De pylonmodellen vliegen net zo, kunnen ook betrekkelijk langzaam vliegen, zo'n 40-50 km/u in de landing.

Ik zie voor jullie toepassing geen voordelen van een F5B model ten opzichte van een F5D.
Dus F5D is de juiste keus (prijs/kwaliteit)
GJ

1000 euro is al wat veel voor een vliegtuig waar we er misschien een paar van nodig gaan hebben..

Momenteel willen we zeker niet groter gaan, aangezien we binnen willen testen. In de toekomst zullen we misschien wel kijken naar grotere vliegtuigen, maar voorlopig is 1m spanwijdte de richtlijn.

Dat ze tegen 40-50km/h kunnen landen is goed voor ons. Dan zijn we zeker dat we voldoende controle hebben tegen de snelheid die we in eerste instantie zullen halen ( 80 km/h ). Het vliegtuig moet zichzelf niet in de lucht kunnen houden, aangezien het wordt rondgeslingerd, maar controle over de stuurvlakken is natuurlijk wel gewenst :)

Alvast heel erg bedankt voor alle ideeën hier. Indien jullie er nog hebben laten jullie het maar weten. wij zullen jullie ook op de hoogte houden :)

Moesten de controlevlakken van een F5D te klein blijken om bij 80 km/h voldoende controle te hebben, dan zou je ze ook kunnen vergroten door een een oude bankkaart ofzo op te kleven.

De cirkel heeft een straal van 1 meter. Als ik dan als snelheid even 100km/h pak en als toestelgewicht 1kg:

F = (m*v^2) / r

Omdat r= 1, krijg je F= m*v^2. Omdat m ook 1 is, krijg je F=v^2

Dat houdt dus in dat er op dat touw een kracht komt te staan van 27^2 = 729N (100km/h =~ 27m/s) , oftewel zo'n 72kg.

Dat is dan ook gelijk je probleem; ga maar eens een bevestigingsoog maken aan een toestel wat 72kg trekkracht kan hebben. Een sleepoog kan veel hebben, maar is gericht op een voorwaartse kracht, dit gaat over een zijwaartse kracht, sterker nog, loodrecht op de hartlijn.

Ik denk dat zo'n F5D rompje gewoon doormidden zou breken als je dat gaat doen.

Aangezien het met het kwadraat van de snelheid gaat, wordt het alleen maar erger. Je noemt ook 300km/h, wat zo'n 83m/s is, wat een kracht oplevert van 688kg (!)

Je toestel zal dan dus zelf z'n bochten moeten gaan sturen, dan zou je die kracht omlaag kunnen krijgen, maar dan vervalt ook een deel van het nut om stroom te maken. Ook zal het toestel dan een voorwaartse snelheid moeten hebben tov. de wind, om de stuurvlakken nuttig te laten zijn.

Henri, de haak komt denk ik in de vleugel, en die kan je zo verstevigen dat je er makkelijk 72 kilo aan kan hangen.
En ik denk niet dat ze uitgaan van een straal van 1 meter maar meer van 100 meter of zo.

GJ

Nou, 300 meter is dan helemaal een makkie.
Maar ik ga er vanuit dat ze daar in Leuven wel weten wat ze doen.
En stuurvlakken met bankkaartjes verlengen?
Nou, dat zou ik nou net niet doen, als je dan weer snelheid oppikt kan je wachten op flutter.
En de F5D kistjes zijn tot zeer lage snelheid heel goed bestuurbaar, bij hoge snelheden heb je maar 1 a 2 mm uitslagen, dan kan je die bij lage snelheden wel iets vergroten tot 3-4 mm, als het al nodig is.

GJ

Als je iets wilt vergroten om het op lage snelheid makkelijker te maken is het denk ik eerder het volledige stabilo en kievlak want met wat extra uitslag zijn die roeren effectief genoeg, hij is alleen wat instabiel.

Maar ik zou er in eerste instantie helemaal niks aan doen.

Het toestel hangt aan een touw van 1m, wat weer aan een arm van 1m hangt.

De 1m straal waar ik vanuit ging, moet dus geen 1m zijn, maar 1.5m. Dat is de straal, dus geen 300m.

Dat verandert de berekening iets, maar het punt blijft staan. De krachten zijn veel te groot.

Laatst bewerkt door een moderator:
De straal is 2 meter: een touw van 1 meter een een arm van 1 meter ;)
Hiermee komen we aan een middelpuntzoekende versnelling van 18g.

Bij hogere snelheden zullen we het touw veel langer maken, en zal de middelpuntzoekende versnelling niet meer zo groot zijn.

Bankkaarten of iets dergelijks bevestigen zullen we nakijken indien het nodig blijkt.

Back