Gezocht tekening 0,5 - 0,75 Kw stoommaschine

Ik ben op zoek naar tekeningen of ideeën voor een zo eenvoudig mogelijke 0,5 tot ca 0,75 KW stoommachine.
Zou zoiets mogelijk zijn door gebruik te maken van delen van auto / of motorfiets motor.
Denk dan aan stukje krukas, drijfstang , misschien zelfs cilinderbus- zuiger.
Zit er met het laatste dan wel weer mee dat het natuurlijk gaat roesten als een dolle door het vocht, maar dat is misschien op te lossen door na gebruik er een scheut olie door te laten lopen.
Het ding is bedoeld om een scootmobiel aan te drijven.
Heb nu al een scootmobiel met een 600CC 105 pk Honda cbr blok, een scootmobiel met een lockwoodhiller pulsjet is in aanbouw, en een gemotoriseerde Rollator is bijna klaar.
Daarnaast heb ik nog een tuintrekker met een gasturbine, en een monowheel op basis van een tractor velg en band.
Gewoon omdat het kan.
De stoom machine moet er eigenlijk ook een beetje redneck style enginering uitzien, Heb geen idee aan welke slag en diameter ik zou moeten denken.

Remco

Hey Remco, wat een leuk project!
Ik heb wel eens gezien dat mensen een compressor motor gebruiken als aandrijving, deze heeft een messing cilinder. En als ketel een oude gasfles die verhit wordt.

Heb je iets op youtube van je andere projecten? Ben wel benieuwd!

De speeltjes staan op FB https://www.facebook.com/pages/American-spinning-wheels/106463642872182?ref=ts&fref=ts

Ik heb geen idee aan wel slagvolume ik moet denken voor een dergelijke motor.
Wat ik nog heb liggen zijn onderdelen van een motor met een boring van 63 mm en een slag van 48 mm.
Als ik daar een deel van de krukas van zou kunnen gebruiken zou het al een hoop werk schelen.
Ik zie dat er vaak gebruik word gemaakt van dubbelwerkende zuigers/ cilinders.
Is dit op te vangen door er een twee cilinder van te maken ?
Dit is voor mij ook allemaal weer helemaal nieuw, is dan ook lastig om een richting te vinden waarin te zoeken en te denken.

Als basis voor een ketel zal ik waarschijnlijk gebruik gan maken van een LPI tank, daar zit een veiligheid in van 25 atm die druk ga ik lang niet halen, en er zit een opgeschroefde deksel op, hoef dan aan de tank op zich niet te lassen.
Verder zit ik te kijken naar een aandrijving zoals op een stoomloc, of is het veel eenvoudiger om met een koppeling te werken zodat de motor blijft draaien?
Voor het bewerken van het metaal heb ik geen freesbank, wel een behoorlijke draaibank met 3 klauw 4 klauw en opspanplaat, kan tot 450mm rond pakken, zit nog wel te puzzelen over een in hoogte verstelbaar hulpstuk op het suport, om daar dan het werkstuk in te klemmen en een frees dan in de kop, werkt omslachtig maar zou kunnen lukken voor eenvoudig werk.

LPG tank + opschroef deksel = grote kans op BOEM !

Let er op dat je ook nog een flinke water + brandstof voorraad mee dient te nemen anders kom je niet ver.
Ik ben bang dat er geen plek voor de stoker/bestuurder is op de scootmobiel.

De ketel moet in het zicht staan, want je wil het waterpeil wel kunnen zien.
Daarnaast heb je ook een voedingspomp nodig om de ketel tijdens het rijden bij te vullen.

De ketel levert het vermogen!!!!! De stoommachine is slechts het medium om dit vermogen om te zetten in arbeid. Hoe kleiner je machine, hoe meer vermogen de ketel moet leveren, dus grotere ketel.
Lees dit maar eens door: Steam Car in a Day

John,
De lpg tank die ik bedoel is een LPI tank, daar zit standaard een flink geschroefs deksel op. en is goed voor 25 bar, dat ga ik nooit halen.
Het ding hoeft maar kort te draaien, hoef er geen uur op weg.
Maar aan welk slagvolume moet ik denken?
Zit ook al aan perslucht te denken ( duikfles heeft 200 bar)
Maar dat ruikt niet zoals stoom natuurlijk.

Remco

Hi Remco,

als je de link in mijn verhaaltje had gevolgd had je uitgekomen op:
5 Pk
boring x slag -> 3 inch bij 4 inch
ofwel 76 x 101 mm bij 8 a 10 bar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dat geeft ongeveer 4 a 5 pk.

dat was in hun verhaal voldoende om een 3 wieler (reliant omgebouwd) met 3 man er op te laten rijden.

Hun machine was vrij direct gekoppeld aan het differentieel van de auto.

Om met een kleinere machine toch zo iets werkend te krijgen zal je fink met een vertraging moeten werken met een machine op een hoog toerental.
Maar dit gaat gepaard met een hoog stoom, dus water gebruik.

Met lucht kan ook, als je het slagvolume per omwenteling uitrekent zou je kunnen berekenen hoe lang je met 200 bar kan doen. (ik verwacht niet heel lang)

Bedankt,
Dan kom ik ruw gerekend op 400 cc.
die 4 a 5 pk is voor mij veel te veel, 1 pk is meer dan zat 0,5 zou zelfs nog toekunnen.
Je schreef over 8 tot 10 bar, halve druk is half vermogen?
Heb nog een twee cilinder zuiger aircopomp staan, mooi in V vorm.
Krukas loopt in oliebad, ding is ca 160 cc, booring 2 5/16 slag 1 1/8 inch
Weet niet of dat gunstig is
Misschien leuk als basis , zou een hoop werk kunnen schelen lijkt mij.

Ga je die compressor als stoommachine gebruiken?
Stoommachines (niet zijnde speelgoed zoals wilesco) hebben dat de stoom zowel onder als boven de zuiger kan worden toegelaten.
Met een luchtpomp kan dat maar aan één kant (is dus al de helft van stoomvermogen)
Met een 2 cilinder pomp heb je dus ook punten waarop de machine niet gaat draaien als je er stoom op zet.

Welke kant ik op wil , heb ik zelf nog niet echt duidelijk.
Het geheel moet er in ieder geval niet uit gaan zien als een model.
is RVS goed bruikbaar als cilinder, is een kleiner ontwerp gewoon te vergroten in schaal?
Dit is voor mij ook allemaal nieuw , dus domme vragen in overvloed.

Welke kant ik op wil , heb ik zelf nog niet echt duidelijk.
Het geheel moet er in ieder geval niet uit gaan zien als een model.
is RVS goed bruikbaar als cilinder, is een kleiner ontwerp gewoon te vergroten in schaal?
Dit is voor mij ook allemaal nieuw , dus domme vragen in overvloed.

full

De hele onderbouw is van alluminium
Dus het carter zeg maar
Eigen ontwerp

Laatst bewerkt door een moderator:
Back