gezocht: vleugelprofielen

Ik ben van plan om vleugels te snijden met een gloeidraad uit isomo, maar (na lang zoeken) vind ik maar geen profiel waarvan ik weet dat het goed is voor niet al te snel vliegende ( kleine ) modellen. Heeft er iemand toevallig geen tekeningen van wat vleugelprofielen,?
Ik had ooit eens zo'n tekening gezien op het forum hier maar ik vind ze maar niet terug..:(

amai, das al wel direct heel professioneel ;) merci, kbent nu aant downloaden

edit: gedownload, pff, toch ingewikkeld programmake ze, hoe weet ik nu welk profiel goed is voor welke eigenschappen?

Laatst bewerkt:
Kleine correctie over profilli:
De gratis versie die je kan downloaden heeft wat beperkingen die alleen met een geregistreerde versie kunnen. Deze update kost €10. Wat natuurlijk zeer goedkoop is.

De pro versie is een ander programma en kan nog veel meer. De prijs hiervan is afhankelijk of je non-profit gebruiker bent of dat je er centjes mee gaat verdienen.
Ook de pro versie vind ik erg goedkoop. Het is een programma wat zeer gebruiksvriendelijk is, en voor zelfbouwers die zelf ook modellen ontwerpen zeker aan te raden is!
Ik ben van geregistreerde gebruiker overgestapt naar pro, en alhoewel ik het niet heel veel gebruik ben ik er erg tevreden mee.

Profili

Ik heb profili gedownload en voor € 10 geregistreerd. Is ook geaccepteerd. Ik kan niets met het programma. Ik kan geen dx bestand openen, noch een grid file. De database voor profielen is me ook een raadsel. Wie kan me helpen?

Hi Paul,

Profili is heel eenvoudig, maar heeft een aantal verschillende doeleinden welke allemaal in een interface zitten waardoor het een warboeltje lijkt in het begin.

Het pakket kan:
- Inzicht geven in eigenschappen van profielen (hiervoor moet je wat kennis hebben van aerodynamica). Heeft hiervoor een database met profielen.
- ribben tekenen voor vleugels welke met ribben worden gemaakt (met liggers etc)
- ribben tekenen voor vleugels van schuim

Stel je weet welk profiel je wilt gebruiken voor een ribben vleugel. Nu heb je twee opties:
- snel via: "Draw Interpolated Wing Ribs"
- uitgebreid via: "Wings Panel Management:

Ik neem altijd uitgebreid, want deze optie staat toe om te save wat je hebt gemaakt. Gewoon via "Wing panels management" kiezen voor --> panels management --> new ribbed panel. Naam geven en je vleugel bouwen (next-->next-->etc). Als je hiermee klaar bent dan kan je met "Wing plan" "ribs/templates" de gemaakte vleugel ribben exporteren en/of printen.

Welk vleugel profiel je moet nemen hangt puur af van je wilt. Met CLARK-Y kom je een heel eind met kleine rustig vliegende modellen.

Hoop dat dit helpt!

Groeten,
Bart

Veel dank voor je reactie, maar de knoppen of links die je noemt kan ik dus niet vinden. Ik weet precies welk profiel ik wil gebruiken en kan dat ook wel tekenen op papier, maar ik wil het graag via dat programma doen. Maar er werk niets.

Beste Bart,
Toch bedankt voor je reactie. Ik heb me hierdoor bedacht dat er iets mis moest zijn met mijn download. Klopt, ik miste zo ongeveer alle knoppen. Na opnieuw downloaden was alles in orde. Werkt als een speer.

Back