GFK budget hotliner voor gierige Belg ;)

Vraagje voor de mensen die al naar intermodelbau geweest zijn, kan je daar ook "budget" hotliners vinden, bvb type REICHARD SPRINTER (ik schud maar iets uit men mouw..) Is dit trouwens iets of wat een goed toestel?

Had een oude occasie Sirius F5B met een al (slecht) herstelde vleugel gekregen maar die is in de lucht gebroken (vleugel), zit dus nu met een hotliner set up en geen hotliner :smile:

Blizzard spreekt me niet aan, Siren van great planes ook niet.. En wil iets "originelers" hebben dan de klassieke Hawk.. zoek wel iets van ongeveer 1m70 met gfk romp en toch liefst wat carbon in de hoofdligger van de vleugel..

Lastige mensen zijn zij die weten wat ze willen hé :wink: 't vinden is echter moeilijker.. Geen enkele winkel in belgie/nederland verkoopt blijkbaar gfk hotliners of wel..?
hoeft geen echte F5B te zijn, weet ook wel dat die vrij duur zijn.. of moest iemand bvb nog een goede lege occasie hebben liggen..

Moet geen 300 gaan hé, gewoon goed vooruit, zag een filmpje van die sprinter tegen 160, voor mij is dat goed genoeg. hij moet vooral mooi "fluiten" ;)

Alvast bedankt!

De hoogste originaliteit zit in het zelfbouwen, schuimkerntje snijden, liggertje erin en dan vacuumbaggen. Met wat tijd en aandacht is dat goed te doen.
Rompjes zijn er zat te vinden, dat is het probleem niet.

Gerben

gierig, dat weten we hier redelijk wat van, maar ook van de gevolgen: veel zuur gespaarde centjes kwijt en een hele berg spulletjes waar we net niet tevreden mee zijn. Kastjes en lades puilen uit met "net niet" servo's, regelaars etc. bij menig hollander

de hawk is denk ik toch de beste deal, en echt een mooie kist

iets minder geld ben je kwijt aan:
Modellbau Lindinger Onlineshop
zal vast leuk vliegen.

dit is een kist waar je een paar jaar mee vooruit kan met een goede restwaarde (mits goed gebouwd):
Modellbau Lindinger Onlineshop

Antecedenten van gister...

Eigenlijk moet je de vraag bij de Pylon en speed afdeling neerleggen.
Daar zit de directe know-how.

Is de Staufenbiel Hawk F5B niets voor je?
Vliegt beter dan een Calmato... geen geintje.
Carbon ligger, geheel glas. 230 euro. Prachtig model.
Kan met een lichte of zware set-up (tot 3,5Kw!!!) Relatief sterk model.

Dan heeft Lindinger nog een aardig model... Heet Freudenthaler (ontwerp/productie komt van Rudi Freudenthaler). Heb je in 1.64 m
rond de 179 euro of in 2.02 meter 214 of met flaps 234.
Je kan hiervoor natuurlijk ook op de site van Freudenthaler kijken.
Lindinger heeft echter interessante verzendopties.

Kisten hebben schuim abachi vleugel met glas romp. Mogelijk iets minder snel dan de Hawk. Vlotte allrounders... licht gehouden pakken ze prima thermiek op. Ga daar maar van uit.

Of de Lindinger versie van de Staufenbiel Hawk... Planet-Hobby V-Max ECO voor 219 euro. Andere kleur. Exact dezelfde snit... ofwel zelfde fabriek in China.

Ik vlieg de Topmodel versie van de Hawk F5B, Wilco. Eigenlijk is het geen echte F5B. Voldoet niet aan de juiste afmetingen. Wordt echter in de Dutch F5B toegelaten... en gaat ook over de grens richting België...
Daar zou je zelfs ook aan mee kunnen doen. Heel leuk clubje, in NL en in BE er is heel veel uitwisseling!

Hoi Busking, bedankt voor 't al goede advies, heb inderdaad een draadje ook opgestart bij de speed en pylon mannen..

Hawk is goed maar.. wil is iets anders, bij ons op de club zijn er al hawk's.. maar die budget versie heeft toch ook al een ander kleurtje zag ik

Ga bij freudenthaler ook nog is snuffelen, ja 't vliegt goed zo'n F5B achtig ding hé, super strak..

Heb je enig idee of je ze op de beurs ook kan kopen, of bvb freudenthaler daar modellen heeft staan...?

grtj

Even draadje uit het Elekrodeel inhaken! :p Kan je het daar door de moderator laten weghalen!

Vanwaar de beurs? Lindinger heeft verzenden inclusief boven de 90 euro?
Daar rijd je met de auto niet tegen op? Niemand van hier weet wat elders op een beurs zal gaan staan? En een beurs-deal is niet altijd prijsgusntiger.
Let dus op verkeerde 'ohns ben zunnigheid'

Hèhèhè... noem jezelf nu niet gierig... hoogstens 'krent'... of dat je het gewoon op minimum budget wilt doen. Het mag allemaal :mrgreen:

Gr Bas

Haha nee, heb hier al een kolonie vliegertjes staan, dus echt gierig kan ik ook ni zijn.. ;) inderdaad goedkoop kan soms duurkoop zijn.. Maar 't is gewoon om geen 800 euro of meer uit te geven aan bvb zo'n raketenwurm of avionik ofzo.. Opgepast ik twijfel er niet aan dat dit super toestellen zijn hé.. Maar een ongelukje bij een "amateur" F5B'er is soms snel gebeurd, zeker bij deze type's. En tegen bvb 200 de grond in gaan.. kunnen ze niet zo goed tegen naar 't schijnt..
Ik volg jullie raad nog verder op en pluis 't nog verder uit..

Ja die beurs.. ben nu zo'n 5 jaar modelpiloot en zou dat is echt willen bezoeken in 2012, bevriend modelvlieger rijd met een firmawagen dus.. maar goed als ze 't aan je deur komen brengen is des te handiger, maar wil dan zeker zijn dat ik iets goed bestel want kan 't dan zelf is niet vastpakken op voorhand hé.. daarom is 't handig wat raad..

Hey die kleine Ion lijkt me wel wat.. ga ik is verder onderzoeken, of er in de hoofdligger wat carbon zit want wil toch wel een beetje sterkte. Ok geen gfk vleugel maar dat hoeft niet per sé, als hij maar wat sterk is..

Die V MAX EVO 3... Aaah zo mooi.. in dat gifgroen dan nog.. kan ik wel 2 Ionnetjes van kopen van zen prijs ;)

Nee ca va, ik weet dat dat nog niet overdreven is die prijs.. Maar als die kleine Ion me wat bevalt zie ik dat zeker wel zitten.. Moet is zien of men HET motor daarin past en of 't een vleugel uit één deel is, zou dat precies 't liefst hebben, lijkt me nog altijd iets sterker dan 2 delig.., weet niet waarom zal zo in men hoofd zitten zeker ;)

Die Freudenthaler weet precies wel hoe een vliegtuig te ontwerpen dus vertrouw er wel op dat ze alle 2 ok zijn..

Bedankt nogmaals en zalige kerst!

Heb je last van 'Carbon by Proxy' dan? :)

De gelinkte toestellen komen stevig genoeg uit de doos voor de taak dat jij ze wil gebruiken. Daar hoeft geen extra carbon bij.
Carbon heeft in laminaten... of in een streng verlijmde, goed in epoxy gedrenkt, aangehecht in een vleugel, welliswaar een hoge treksterkte, maar is tegelijk ook een broos materiaal.

In de Hawk/Wilco is carbon in de vleugel verwerkt. Dat hebben ze slim aangepakt, wat de vleugel heeft ook goede flex. Dat moet ook anders zou deze eerder breken bij belasting. Elasticiteit is een onderdeel van sterkte.
Van de Hawk bijvoorbeeld kan je de neus naar beneden drukken en hard aan komen duiken.. zaak bruusk recht trekken... en het blijft heel. Er zijn grenzen... ook aan een Hawkje.

Ion of Freudenthaler zijn stevig genoeg. Meer 'warmliners' dan hotliners. Ga je een vleugel open trekken om wat carbon in te flansen, heb je zelfs kans dat het minder stabiel wordt, zaak dus eerder breekt.
Afblijven, bouwen en vliegen. Wellicht dat je een rompje wil versterken... maar dan kan je dan beter doen bij een reparatie van schade.
De krachten op het toestel zullen komen zullen nooit zo hoog zijn als de expert kisten. In de verste verten niet.

De high end kisten zijn zo prijzig omdat ze ook voor top prestaties worden ingezet. Hand gebouwd in kleine oplages. Aerodynamisch zeer doordacht en doorberekend op de prestaties.
Als piloten in competitie goede tijden willen neerzetten. Dan kost iedere seconde winst een godsvermogen. Maar dat komt alleen tot uitting in de handen van een bijzonder goede vlieger.

Wellicht ook even handig dat je de gegevens van je HET-RC motortje even even kenbaar maakt. Zo krijg je je gegevens en info boven water.

Laatst bewerkt:
hoi
zelf heb ik de Sprinter via staufenbiel al weer een tijdje in mijn bezit.
en ik moet je zeggen dat het een zeer lekker model is
het is zeker meer dan een warmliner en zit toch wel tegen een hotliner aan
de hawk's die bij ons op de club vliegen, houden wat meer de snelheid erin, maar mijn sprinter is wat betreft de romp wel een stukje sterker dan de hawk zijn romp
ik hoorde en zag dat je bij de hawk veel last hebt met een wat minder goede landing dat het staartstuk snel breekt
probeer dat met de sprinter en je hebt een behoorlijke klap nodig om de romp te breken.
mijn mede vliegers staan wel eens verrast te kijken dat hij heel blijft met mijn vlieggedrag
dus als je niet veel kwijt wil en toch een leuke hotliner kan je rustig eens kijken naar de sprinter
over dit model zal je weinig vinden, maar is zeker ondergewaardeerd.
mijn setup is wel aardig extreem voor een sprinter maar tot op heden doet hij het prima
succes met je keuze

Albert

Ai eerst "geen" optie en nu 2.. Wat een dilemma.. toch de Reichard Sprinter of de Freudenthaler Ion Mini... Allé één ding is nu al zeker, één van die 2 gaat 't worden. :)
Ja ik denk dat die Sprinter zeker ook geen slecht toestel is, ook mooi (maar waarom in godsnaam dat babyblauw op de canopy.. Oesh dat is niet echt stoer hé ;) maar snel te veranderen natuurl :)

Motor is deze: HET RC Typhoon 600-33 RC-WARBIRDS

Ik weet 't, voor jullie is dit voor te lachen, maar 800W, maar ik vloog m op de Sirius met een Freudenthaler carbon (niet slecht voor een gierige belg hé, carbon prop ;) klappropje 9x7
En inderd ze gaan tot 6Kw, vertraging, en bvb een 17x17, ik weet dat ook (met van die "getwiste" bruggen op de assen om dacht ik te zorgen dat hun klap bladeren mooi tegen de romp kunnen komen, wel knap, nog nooit gezien)

Maar man wat ging die Sirius lekker.. en maar op 3 cellen hé.. Maar breng hem hoog en laat m duiken, nog wat gas erbij.. Super. En ben al naar een officiele f5b wedstrijd gaan kijken dus ik weet wat de echte doen maar toch.. Heb daar een Siren gezien die daar zo wat lag als bijligger maar die niet de prestaties van de mijne na deed. Raar.
't gaf mij in elk geval voldoende plezier deze combinatie. en 't gaat me niet echt om al dat vermogen, vooral om ze is lekker te laten duiken en goed snelheid via de zwaartekracht op te bouwen, low pass, dat typisch geluidje erbij.. ;) :)

Maar denk wel dat dit een toch redelijk kwaliteitsmotortje is en een kwaliteits propje, draaide in elk geval als een zoet naaimachientje, deze combinatie met een 75A ESC.

je leest 't, voor mij is dit echt voor 't plezier en omdat ik dit (raar genoeg, vroeger moest ik er niks van weten) zeer knappe vliegtuigen vind.

Heb er ooit is één gezien op een club.. die ging ZO snel.. Met ik dacht maar een goei 1000W.. met een heel klein propje en ik denk heeeeel veel toeren.. Nooit een modelvliegtuig gezien dat zo snel vloog, ook niet op die wedstrijd. maar was echt voor enkel snelheid, niet goed om bvb rakken te vliegen. Voodoo van Hoiling of zoiets, klein en geel, iets te groot voor een pylon volgens mij dus denk meer hotliner.. Anyway, mijn ogen waren te traag voor dit toestel, zou niet goed komen in mijn handen ;) Volgens de man rond de 400, normaal geloof ik dat ook niet direct maar 't ging echt wel hard. Daar sta je dan als bvb ander clublid met je opgevoerde Fun jetje.. Dag jetje, zie je wel terug als ik al 2 toeren rond ben :) Zo'n F5B dwingt respect af, zo simpel is 't, en inderdaad dat handbouwen heeft zen prijs, logisch natuurlijk..

Goed ik heb nu men 2 keuzes, heel erg bedankt voor jullie hulp, ik denk dat ik de beurs nog even afwacht omdat ik daar zoiezo toch naar toe ga en omdat ik nog wel even kan wachten maar vind ik daar niet één van deze 2 dan bestel ik via internet waarvoor ook nog is bedankt voor de tips van de Websites..

Greetings en nog veel goede landingen gewenst!

Laatst bewerkt:
Gaat best met die motor,maar ik zou hem liever iets sneller hebben.
ik heb een setup erin van een goeie € 60,00 een 3300kv met een vertraging en een kleine 1700watt
gaat in een paar seconden omhoog en dan lekker aanduiken voor nog meer snelheid
ook kun je lekker zweven met de Sprinter
de vleugel is sterker dan ik had verwacht
en ja dat kapje :rolleyes: valt wel mee hoor, want meestal zit hij hoog en dan zie je hem niet meer
wel moet ik zeggen dat je hem soms slecht ziet met dat zilvergrijs
even de punten een rood kleurtje geven en je hebt een prachtige kist voor niet te veel geld.
dus succes en laat even weten wat het wordt he
gr Albert

Mij set-upje had ik hier vandaan... zat in 2008 al te loenzen naar die kist.
Hobby Loby... pas in 2009 kwam het ervan... werd het de oranje Topmodel.fr versie.... bleek er een F5B clubje in NL opgezet te worden. Neus in de boter!

All Things That Fly

Lukt niet meer om direct te linken naar het model. Site is 'aangepatst'. Maar kijk in de navigatie bij "Reviews" en dan naar onder "Hobby-Lobby F5B Tiger Review" Paar fraaie filmpjes.

527 watts? Wel het is iets minder... bij mij gaat et het gaat even soepel als in de filmpjes...
en op 3250mAh is het aardig te vohouden. Rendement is bijzonder hoog van deze aandrijving. Voor F5B veels te licht.. geen massa, dus de snelheid gaat er aardig vlot weer uit. Zeer geschikt voor onderhoudend zweven... je moet em wel in de smiezen houden. Glad als een aal. Heb je het kunstje door... ja...dan vliegt het beter en eenvoudiger dus dan die "Calmato"

Broze romp? Valt wel mee... de staart had sterker gekund... die is bij mij pas na reparatie loei sterk geworden. De kist is verder behoorlijk robust. Spreek uit ervaring... :p

De aandrijving is nifty... en zou ook in een andere zwever behoorlijk presteren.

En ben al naar een officiele f5b wedstrijd gaan kijken dus ik weet wat de echte doen maar toch.. Heb daar een Siren gezien die daar zo wat lag als bijligger maar die niet de prestaties van de mijne na deed. Raar.je leest 't, voor mij is dit echt voor 't plezier en omdat ik dit (raar genoeg, vroeger moest ik er niks van weten) zeer knappe vliegtuigen vind.

Die Siren was van mij en heeft meegeholpen om die 6de in het NK plek te bemachtigen................... Dus zo slecht was die dan toch nog niet met maar 800 watjes erin..............
De laatste 2 wedstrijden met een sneller model gevlogen, maar ook daar maar 2000 watt met een Powerdekker 3026 ALA powercroco. Helaas was dat snellere model nog niet helemaal goed uitgebalanceerd en getest.

Hier in de club vliegt ook een Sprinter rond, maar die doet toch onder tegen de Siren ondanks dat daar een vergelijkbaar vermogen in zit. De SIren en ook de sprinter zijn echte warmliners.

Jep, die grotere axi met PG4 vertraging aan 4s lipo en een 16x16 breed Freudenthaler prop. Deze motor zou in F5B gebruik misschien nog wel meer aan kunnen.

De siren mag trouwens weg, maar dan wel zonder motor en regelaar.

Ja kijk je leest 't zelf, veel mensen, veel meningen hé.. Maar weet je eigenl maakt 't allemaal weinig uit voor mij, zoals ik al zei bij mij gaat dit echt om de ontspanning en 't plezier.. en de zoektocht naar een iets of wat kwaliteit warm/hotliner, wat dan ook.. En vliegt er één sneller of zweeft een ander beter.. What the hell.. Kijk om een vb te geven, er zijn bvb 100 of meer moderne F3A toestellen die 10 keer beter vliegen dan een oude Curare 60.. Dat is gewoon zo. maar niet in mijn hoofd.. Nooit in mijn hoofd. De Curare zal altijd de mooiste en de beste F3A blijven voor mij. Begrijp je :) Ik denk dat ik voor de sprinter ga gaan, Bas bedankt voor de tip van de kleine Ion hé, vind die ook zeer mooi, maar de 10cm meer span van de sprinter geven toch ook wat een doorslag.. en ik denk dat de kwaliteit zowel van Reichard als van Freudenthaler wel ok is.

Dus Albert 't gaat een sprinter worden, weet wel nog niet wanneer ik hem ga halen/bestellen, want zit nog wat met renovatie-projectjes eerst maar op een dag in 2012 doorklieft er een Sprinter meer de belgische lucht.. Maar.. NIET met babyblauw kapje.. ook al zie je 't niet! :) :)

Bedankt allemaal voor de nuttige informatie, zonder forum had dit veel lastiger geweest.

@easy, laat je idd niet gek maken door wat mensen zeggen. Zeer zeker niet als het om snelheden gaat.

Pas als je een model met 419 echte Kilometers per uur hebt zien langs denderen weet je hoe snel dat is. Wij bij de MVC Swentibold hebben een speedmeeting georganiseerd waar een zekere Steve uit Duitsland met zijn electromodel de Hayabusa een gemeten snelheid haalde van 419 Kmh. Alle toestellen tot dan toe kon ik redelijk makkelijk bijhouden, maar die Hayabusa in het begin niet, pas bij de laatste vlucht die dag kon ik hem bijhouden.

Velen denken dat hun model heel snel onderweg is, maar als ze gaan meten denk ik dat de meesten van een koude kermis en zeer zwaar gedesillusioneerd thuiskomen. Ook de zogenaamde dopplermeeting via een filmpje en de pc is denk ik niet zaligmakend in deze en moet je met flinke korrels zout nemen.

ja dat zie je 3 seconde meer niet maar die sprinter kun je rustig kopen vliegt erg goed , maar de grijse kleur daar moet je inderdaad wat aan doen of de tips rood maken of strepen erop , maak er wat leuks van, vooral het kapje ha ha

gr Andre

Back