Het landingsgestel van de kleine SwissTrainer (3 meter, GW, niet van Brückmann) bestaat uit ronde glasvezel stangen die erg flexibel zijn en die de neiging hebben het toestel na de landing terug de lucht in te stuiteren. Je ziet de glasvezel staven ook bij het taxiën of na de landing serieus nastuiteren. De constructie is zo, dat ze vervangen erg moeilijk is. Zijn er methodes om die flexibiliteit wat te beperken en zo hopelijk de stabiliteit bij de landing te verbeteren. Ik was zelf aan het denken: - Ze omwikkelen met ducttape die hopelijk ze al wat stijver maakt en een deel van de energie opvangt -Er een staaf van een ander materiaal parallel tegen maken (ook met ducttape verbinden, moeilijk aangezien ze rond zijn? - Ik zat ook te denken krimpkous er rond, maar aan de wielophanging is het dermate groot dat de krimpkous die daar over zou kunnen gaan te dik is om rond de staven zelf te krimpen Niet de mijne, maar op deze foto die ik even leende op rc-network.de kan je de benen redelijk goed zien:
Ik heb een vergelijkbaar probleem en ik breek me hier ook al langere tijd de kop over... Tot nog toe nog geen oplossing gevonden.
Ik heb een 2 meter dubbeldekker, die is uitgerust met een alu (plat) landingsgestel. alleen een heel, heel, heeeeeeeel zachte landing ging goed, 1 molshoop of even een vlaag turbulentie kort bij de grond en de boel was meteen omgebogen. Ik heb een staaf 6 mm verenstaal gepakt, en exact in de binnenkant van het landingsgestel gebogen. (heb ik even 2 stukken pijp voor gemaakt..) onderin bij de wheelpants vastgezet. Sindsdien is het landingsgestel 100x beter. netjes zacht qua veren, maar buigt niet erg door. Qua opties die je noemt.. ducttape, krimpkous gaan hem niet worden. ducttape heeft de rottige eigenschap na een tijdje los te komen, is dus geen langdurige oplossing. je zou bijvoorbeeld wel halverwege het landingsgestel een veer toe kunnen voegen. zie je in de modelbouw wel vaker. kunnen 2 haken zijn, elastiek ertussen. Qua zicht moet je dat wel willen natuurlijk. In jouw geval kun je met CA een houder om de poot lijmen, zorgen dat de kracht in de haak gaat zitten, niet in de lijm. lijm moet alleen zorgen dat de boel op 1 hoogte blijft zitten. of gewoon een nok, zodat een elastiek niet omhoog glijdt. over de uitdaging: mijn uitdaging is dat het landingsgestel te zacht was. boog gewoon weg. dus bij mij is stijver maken een oplossing Als ik jou goed hoor, is jouw landingsgestel juist te stijf. stijver maken zal de kist laten gedragen alsof er helemaal geen vering in zit, en taxieen zal nog meer nahobbelen gaan geven Een 100% stijf landingsgestel heeft ook de neiging om een kist weer terug de lucht in te sturen als je een wat enthousiastere landing maakt. vlak aankomen, niet te hard, dan neerzetten helpt bij die kist. Ik zie wel eens mensen onder 45 graden omlaag komen, zonder afvangen de kist tegen de grond zetten.. dan heeft het landingsgestel het zwaar en zal ook hard terugslaan.. als ik tegen iemand praat met 100 jaar ervaring, excuses, dan weet je dit natuurlijk allang ik ken je alleen niet, dus ik denk, ik gooi hem er ff in
Vervangen door carbon is geen optie? Anders carbon buis eromheen maken waar dat kan en goed verlijmen.
2 lagen carbon kous eromheen lamineren; Kous eromheen, lamineren met goede epoxyhars, laten drogen, waar nodig beetje schuren aan de randjes en dergelijke. Voor een mooie glad eindresultaat krimpkous eromheen tijdens het drogen van de epoxy en laten doorharden. Na de tijd krimpkous er vanaf halen en je hebt een mooi glad en glanzend resultaat. Zou je overigens ook met 'normaal' glasweefsel (kous) kunnen doen. Dan heb je wat meer lagen nodig.
ok, maar dan moet de poot eraf. en dat wil hij nou net niet iig, ik neem aan dat je het hoekpunt tegen de romp ook mee moet nemen..
Kan, maar de stok opzich stijver maken helpt ook al. Torsie is ook een probleem nu en glas tordeert best aardig.
torsie is zeker een probleem en creeert ook een deel van de instabiliteit. Ik vermoed dat dat ook resulteert in het verminderen van het toespoor of zelfs negatief toespoor en bij bodemcontact meestal enkel eerst de achterste wielen bij een tricycle...
Ik zou eens beginnen met een stuk elastiek tussen de wielen van het achterstel.. kijken of dit het probleem verminderd, kun je daarna een permanente oplossing maken. in principe vlot gedaan, 10 minuten werk.. weet je alles.