ginkelse heide

• Topicstarter Topicstarter joost j. bakker
  • Startdatum Startdatum
J

joost j. bakker

Guest
xxxxx

Laatst bewerkt door een moderator:
Je mag op de Ginkelse Heide wel met vrije vlucht modellen vliegen, maar officieel mag je niet de heide in lopen om je model op te halen. Je moet op de paden blijven.
Ik heb er zelf nooit gevlogen, maar heb wel eens gehoord van collega VV vliegers dat ze daar weggestuurd zijn of een boete hebben gekregen omdat ze door de heide heen liepen om hun model op te halen.

Misschien is een stukje verder rijden naar de Rozendaalse Heide dan een beter idee. Daar is het geen probleem om vrije vlucht te vliegen.

Greetz,
Jurgen

xxxxx

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat alle heidevelden in Nederland als natuurgebied zijn geklassificeerd, en daar zijn alle brandstofmotoren verboden. Dat is natuurlijk bedoeld om motorcrossers buiten te houden, maar betekent dat ook met VV sportmodellen met dieseltjes vliegen feitelijk verboden is. Ik moet bekennen dat ik dat verbod wel eens overtreedt, maar dan gewoonlijk 's zomers 's ochtends direct na zonsopgang, als er nog geen kip te bekennen is.

Hoi Kevin, voor zover ik weet hou jij je niet bezig met vrije vlucht met verbrandingsmotoren. Dat gebeurt vrijwel alleen met dieseltjes van 1cc of minder. Diesels lopen bij een veel lagere temperatuur dan methanol of benzinemotoren. Heet genoeg om als ze (al een tijdje) lopen je vingers aan te branden, maar echt niet heet genoeg om iets als een heidetakje of droog gras te laten ontbranden.

Ook lawaai kan nauwelijks een probleem zijn. De dieseltjes op een sportmodel lopen maar 10-20 seconden, maken minder lawaai dan methanolmotoren, zijn klein en zijn meestal zo pruttelend afgesteld dat je ze op enkele tientallen meters afstand meestal vrijwel niet meer hoort.

Het is natuurlijk ook niet jouw beslissing dat het om die reden niet mag. Een belangrijk probleem is dat bij de instanties VV sportmodellen door hun schaarsheid niet bekend zijn, en bij modelvliegtuigen iedereen denkt aan RC modellen met een 10cc Webra speed met pijp die ze op demonstraties hebben gezien.

Bovendien is het zo dat ook RC zweefmodellen die met een bungee worden gestart voor zover ik weet op de meeste heide velden niet meer mogen vliegen om de reden dat de instanties niet willen dat mensen van de paden afgaan en door de hei gaan lopen om modellen op te halen, want dat verstoort dieren. Om die reden mag je formeel ook niet zonder specifieke vergunning op dergelijke terreinen A2 of F2B vliegen. Ook al zal niet iedereen zich dat realiseren.

Eigenlijk geldt voor ieder natuurgebied, waar alle heidevelden onder vallen, dat je daar alleen mag komen als je op de paden blijft.

Bovendien is het zo dat ook RC zweefmodellen die met een bungee worden gestart voor zover ik weet op de meeste heide velden niet meer mogen vliegen om de reden dat de instanties niet willen dat mensen van de paden afgaan en door de hei gaan lopen om modellen op te halen, want dat verstoort dieren. Om die reden mag je formeel ook niet zonder specifieke vergunning op dergelijke terreinen A2 of F2B vliegen. Ook al zal niet iedereen zich dat realiseren.
Dat laatste wist ik inderdaad niet. De laatste keer dat ik met een stunter op de hei vloog was geloof ik 1969, bij Bussum. En dat was een Mini-Suppi.
Maar ik zou er mijn huidige modellen niet aan wagen....

Back