glas weefsel hulzen maken

Al heel wat jaren maak ik glasweefsel hulzen als geleiding van koolstof buizen.
Deze hulzen/buizen gebruik ik om vleugel verbindingen afneembaar te maken.
Ik smeer de koolstof buis in met lossing middel en lamineer er een glassok overheen.
Daarna met heel veel geweld en getrek de uitgeharde sok van de koolstof buis trekken en de buis afschuren tot de huls er lekker overheen past.

Deze methode werkt wel, maar ben op zoek naar een simpele manier.
In het verleden heb ik ook glasweefsel tunnels gemaakt voor DF modellen, hiervoor gebruikte ik een PVC buis waar ik mylar folie omheen deed en fixeerde met een stukje tape.
Nadat ik glasweefsel om de buis gelamineerd had kan ik het glasweefsel inclusief mylar van de PVC buis afschuiven, daarna een stukje tussen de mylar en glasweefsel steken en de mylar was er ook zo uit, dit werkte zeer goed, maar alleen toepasbaar bij grote diameters.

Nu wil ik glasbuizen maken voor koolstof pennen (10 tot 20 mm dia)en aluminium vleugelbuizen tot 40 mm diameter.

Hoe maken jullie deze, wat voor methoden gebruiken jullie hiervoor?
De glasweefsel buis moet een iets grotere binnendiameter hebben dan de buis waar hij overheen moet, zodat hij lekker in elkaar schuift.

MVG

Edwin.

Erwin,

Waarom doe je niet gewoon zoals met de grote buizen die je maakt. Alleen zou ik dan proberen om de buis, regenbuis maar dan de kleinere, in de langsrichting door te zagen. Nadien in de ontstane gleuf iets tussen schuiven over heel de lengte (spacer). Binnen in de buis steek je dan een andere buis die een diameter heeft zodat de buitenste op de gewenste diameter komt. De ontstane sleuf vul je dan op met iets, ik gebruikte hiervoor balsa. Daarna je maylar of iets ander dun erover en waxen maar. Na het maken van het stuk kan je de binnenste buis eruit trekken en de spacer verwijderen, de buitenste buis krimp dan en je kan de sleeve verwijderen. Heb dit ooit eens gedaan op dit principe om een mantel van een 110mm EDF te maken, kloon Stumax gemaakt.

Hopelijk ben je hier iets mee.

Ben

Ik heb meermaals glasweefsel buizen gemaakt over carbon staf/buis heen.

1. Ik pak een waxinelichtje en wrijf de carbon staf/buis goed mee in. Föhn er voorzichtig overheen halen en je hebt een mooie gladde laag parafine over je carbon staf. Nog een keer herhalen om 100% zeker te weten dat je alles geraakt hebt, en wat meer parafine toe te voegen.

2. eenmaal afgekoeld en hard, doe ik de glaskous er overheen. Droog!
Aan beide uiteinden afbinden met een touwtje met een lus. Aan het ene uiteinde ophangen, en aan het andere een gewicht (1-2 bakstenen),

3. Dan insmeren met dunne epoxy (handschoenen!!!). Met keukenpapier weer wat indrogen (dunne epoxy eruit). Het restant epoxy indikken met aerosil verdikkingsmiddel. Hiermee de glaskous opnieuw insmeren. Niet te dun!

4. laten uitharden.

5. Leg het uitgeharde geheel op de werkbank. Verwijder de uiteinden met de touwtjes. Er mag niets uitsteken. zodat hij kan rollen. Neem een Stanley breekmes, plaats dat op het pakket waar het gedeeld moet worden. Rollend en drukkend doorsnijden. Als je denkt dat je er(bijna) doorheen bent, het geheel weer voorzichtig met de föhn opwarmen. De parafine smelt nu, en als de glasbuis overal doorgesneden is, kun je het goed uit elkaar trekken.

6. Tot slot goed schoonmaken (warm maken en dan met keukenpapier) en je hebt een keurig passende glasbuis.

N.B. 1
Het glas met ingedikte epoxy insmeren is belangrijk! Met enkel dunne epoxy houdt je altijd kleine gaatjes tussen de glasrovings. Als je dan met de föhn de parafine gaat smelten komt dat daardoor naar buiten. Vervolgens heb je een probleem met het verlijmen van je glasbuis.

N.B. 2
Eventueel smeren van de staf in de zelf gemaakte glasbuis: nooit met olie of vet oid. Stof en zand plakt daaraan, op enig moment zit de boel vast. Grafietpoeder! Dat plakt niet.

N.B. 3
De parafine vormt een dikkere lossingslaag, waardoor je iets meer speling hebt tussen staf en glasbuis.

Bedankt voor jullie reactie, inmiddels is het gelukt een redelijk eenvoudige manier te vinden om glasvezel buizen te maken die een goede passing hebben.

Heb heel wat probeerseltjes gemaakt, voordat het uiteindelijk gelukt is.
Ik had eerst krimpkous over de buis gekrompen, dit ingesmeerd met wax en PVA, maar toch hechte de epoxy hier nog aan.

IMG_5413.800.jpg

Daarna de methode met de mylar, maar dit is slecht om dunnen buizen te krijgen, zonder het aan de buis te plakken met b.v.lijmfilm.
Bij de grote buizen werkt het wel, maar de passing was veel te ruim.

Wat een goed resultaat gaf was een zwarte plastic vuilniszak 1 keer om de buis wikkelen, met tape aan elkaar fixeren op zo'n manier dat hij er later af geschoven kan worden.
Het was bijna onmogelijk om het zwarte plastic strak over de buis te krijgen, er bleven altijd wel kruikeltjes in zitten.
Dit heb ik opgelost door het geheel met een verfstripper te verwarmen, waardoor het plastic krimpt, daarna een laagje PVA erover.(Twijfel of de PVA echt noodzakelijk is, maar het loste uiteindelijk vanzelf)
Nadat de glaskous erover gelamineerd was en het geheel uitgehard was kan je heel eenvoudig de glasbuis inclusief zwart plastic van de buis af schuiven.
Daarna met een dunne stijve stok tussen het plastic en de buis steken op meerdere plaatsen en het plastic verwijderen.
Met deze methode kon ik glasbuizen maken van 1 meter lengte

Voor de dunne buisjes(kleiner dan 10 mm diameter) was de vuilniszak nog te dik voor een goede passing, hier heb ik 1 laagje zeer dunnen plakband voor gebruikt, dit ingesmeerd met wax en PVA, stukjes van max 40 cm gelamineerd en deze met "geweld" eraf getrokken, plakband verwijderd van de buis, gaf ook een goede passing.

IMG_5519.800.jpg

MVG

Edwin.

ik heb laatst . alu buis 2x omwikkeld met bakpapier . hierop glasmat gewikkeld en in de epoxy , daarna omwikkeld met huishoudfolie en goed strak . dit laten drogen voor 24 uur . daarna folie verwijderd en kon zo de hulzen draaiend van de buis schuiven . bakpapier hecht niet aan epoxy en was dus zo te verwijderen .

ik heb laatst . alu buis 2x omwikkeld met bakpapier . hierop glasmat gewikkeld en in de epoxy , daarna omwikkeld met huishoudfolie en goed strak . dit laten drogen voor 24 uur . daarna folie verwijderd en kon zo de hulzen draaiend van de buis schuiven . bakpapier hecht niet aan epoxy en was dus zo te verwijderen .

Hoi Serge,

Hoe was je passing? ik wil echt een nauwe passing hebben met minimaal speling, eigenlijk net genoeg om de huls te kunnen verwijderen, ik weet even niet hoe dik bakpapier is, maar voor mijn gevoel dikker dan een plastic vuilniszak, wat zijn jouw ervaringen?
De oplossing is wel lekker simpel.

Ik heb mooi strak passende buizen gemaakt met 2 lagen indoor folie van 7 micron dikte. Heel licht met vaseline ingesmeerd voor lossing en om de folie te plakken.

Rick

Back