Glasmat of glasweefsel?

Nu ik weet van wel materiaal ik mijn romp (een varende Olau Hollandia schaal 1:100) ga maken (spantenbouw, hout, en bekleding), heb ik een vraag over glasmat en glasweefsel.

Welke kan ik het best gebruiken? Ik heb gelezen dat glasweefsel sterker is, maar dat het tevens moeilijker te verwerken is wanneer een oppervlak in twee richtingen gebogen is. Glasmat daarentegen is dus minder sterk (maar toch sterk genoeg?), maar makkelijker te verwerken.

Heeft iemand ook een omschrijving van hoe glasmat/glasweefsel te verwerken?
 
Volgens mij heb je het over 2 dezelfde spullen? wat in de volksmond 'glasmat' genoemd wordt, is glasweefsel. Of bedoel je polyester?

Glasweefsel is in verschillende diktes (meestal opgegeven als gewicht per m^2) en soorten.
 
Ik ben ondertussen even verder weten zoeken (nog steeds het antwoord op mijn vraag niet gevonden, maar wel de verschillen duidelijker).

Glasmat zijn korte vezels die gelijmd zijn.
Glasweefsel zijn lange vezels die geweven zijn.
Er zijn meerdere soorte glasweefsel: vierkant geweven en keper geweven, de eerste is moeilijker plooibaar, de tweede makkelijker.

Als ik zo logisch nadenk, heb ik keper geweven glasweefsel nodig, maar welke dikte?
 
Glasmat:

Glasmat.gif


Glasweefsel:

glasw80gr.gif
 
weefsel is wat makkelijker af te werken, laat een gladder oppervlak achter. glasmat heeft meer een zuurkool oppervlak. Ik werk zelf liever met weefsels(en legsels), das niet zo'n geprut in vergelijking met glasmat.
met glasmat geen epoxy gebruiken trouwens he ;) dat lost de binder niet op, daardoor blijft het stug .
 
hallo


met weefsel kan je beter meer dunne lagen leggen dat is steviger dan 1 dikke
wel oppassen want weefsel kan je snel doordrenken (verdrinken)en polyester is niet sterk het weefsel geeft de sterkte
glas mat is makkelijker IN een mal te gebruiken
gelcoat in de mal en daarna glasmat in stroken er boven op(scheuren niet knippen)
om een betere binnen kant te krijgen kan je als laatste laag weefsel leggen

groetjes raf
 
@Sealynx,

Gebruik keperdoek (glasweefsel) dit kun je in verschillende diktes/grammen halen. Inpregneer het hout eerst met epoxy-injectiehars, daarna met gewone epoxyhars het weefsel aanbrengen. Voordeel; geen stank en betere eigenschappen dan polyester.

Tip; schuur nooit door de glasmat/weefsel heen!

Succes!

groeten Paul
 
Zoals Paul reeds schreef: Keperdoek.
Zeker als je niet een hele zware kwaliteit gebruikt, kun je het perfect rondingen laten volgen zonder dat het plooit.
Zelf gebruik ik altijd wel polyester. Is minder kritisch op de mengverhoudingen en het is "goeiekoper".
Zeker als het je eerste keer is zou ik voor polyester gaan.
 
aanrader is ook het boek dat dat bedrijf verkoopt. staat echt alles in over GFK's, en is gericht op de doe het zelver (niet noodzakelijk modelbouwer, meer jachtbouwer, maar ja...)

mag ik dan svp ook een vraagje stellen : hoe veel lagen brengen jullie aan ? ik heb zojuist een poly
romp van een duikbootje getrokken, maar het blijft spannend of de zaak voldoende stevig uit de mal komt.
romp is plm 120 cm, gelcoat, weefsellaag 80 gr/m dan glasmat 280gr/m 2x. Mijn indruk is dat dit
eigenlijk iets te weinig was.

Enne, hoe gaan jullie om met scherpe hoeken ? ik heb er bijvoorbeeld een nagenoeg vierkante
kielbalk aan zitten, en probeer dan maar eens een glasmat in die hoekjes te krijgen..
het schoot me te binnen dat ik misschien na de gelcoat eerst de hoekjes
met poly plamuur moet volplamuren of met aangedikte gietpoly moet afsmeren ?

het boek zegt wel dat je scherpe randen moet voorkomen, maar ja, dat is voor een modelbouwer niet altijd mogelijk..

Met vriendelijke groeten,
Ronald van Aalst
 
hallo ronald

ik gebruik geen geweven doek maar mat
normaal scheur je die maar voor de scherpe randjes is knippen beter
zo doe ik een paar lagen aan brengen tot het stevig genoeg is
ik gebruik echt heel dun vlies en werk nat in nat
het is moeilijk uit leggen hoog het doen is makkelijker hahaha
hoe ik de hoekjes doe
ik snijd de glasdoek (bv je kielbalk)op maat zodat ze der juist in gaan
na de gelcoat doe ik 1 laagje doek onder in de balk
dan doe ik de twee recht opstaande kanten netjes tot in de hoek
de recht opstaande laat ik netjes uitlopen op de romp zijkant
dan weer eentje op de bodem en twee die iets minder breed zijn
en zo doe ik een paar laagjes tot de kiel stevig genoeg is
dan heb ik op de rompwand allemaal kleine dunne laagjes liggen
dan doe ik daar weer glasdoek over heen en ik hoef niet meer in de kiel want die is stevig genoeg
zo ook met recht opstaande hoeken (een dek BV)
weer hetzelfde verhaal
dun doekje IN de hoek schuiven en dan er eentje langs de andere kant tegen aan
eigenlijk zie je het niet maar ze over lappen wel een klein beetje door de vezels die inelkaar paken

opvullen met polyester plamuur vind ik geen goed idee daat die plamuur water aan trekt
en de polyetser verdikken met micro baloons ???? nog niet geprobeert
en zijn die baloons dan sterk ????

hoop wat te hebben kunnen helpen
ik zal eens een mailtje doen naar bernico eens zien hoe hun dat doen

groetjes raf
 
Mijn duit in het zakje ?

Bij de bouw van de sleepboot HECTOR (zie elders in de bouwverslagen) ben ik alsvolgt tewerk gegaan:

De romp (van latjes van een houten luxaflex op MDF spanten) heb ik aan de binnenzijde gewoon "geschilderd" met Poly epoxy (zonder weefsel) om het waterdicht te maken, voor het geval er eens een druppeltje aan de binnenzijde terecht komt. Meer dan waterDRUPPELS zijn aan de binnenzijde uiteraard ongewenst.

De buitenzijde eerst een laag keperdoek met epoxy aangebracht op de nog sterk oneffen romp.
Daarna met muurvuller (ja ja Alabastine) de romp geplamuurd. Gipsen muurvuller is niet "zwaar" in dunne laagjes.
Schuren is daarna een peulenschilletje want die muurvuller schuurt heel gemakkelijk en snel (maar stuift wel).
Daaroverheen weer een laag epoxy met keperdoek. De epoxy trekt in de gipsen muurvuller en vormt een keiharde plamuurlaag en daaroverheen gaat het keperdoek.
Tenslotte steeds dunne lagen epoxy aanbrengen tot de vezels van het keperdoek niet meer te zien zijn.
Dan eventueel nog een beetje schuren waar nodig.

Komt de keperdoekvezel er weer door, dan op die plekken opnieuw epoxy aanbrengen en weer schuren.

Voor die mensen die menen dat een schip zo glad moet zijn als babybilletjes, zou ik zeggen:
Ga eens in een haven kijken.
Je zult versteld staan. Zeker als het "werkschepen" betreft.
Daarna kun je jezelf dus een hoop moeite besparen.

Enne de HECTOR is een romp die een fors stootje kan hebben.
Maar pas wel op, want hoe kleiner het model, hoe meer het gewicht gaat meespreken.
De romp van de HECTOR weegt ongeveer 15 kg want MDF en hout is zwaar, muurvuller valt wel mee en epoxy en doek wegen ook wel mee. Voor de HECTOR met 150 cm lengte was dit geen probleem omdat het gewicht toch rond de 50 kg moest zijn om hem op de waterlijn te krijgen. Maar bij een klein model wordt dit ineens heel anders natuurlijk.

Dus bezint eer ge begint en reken uit welk gewicht het model kan hebben vooraleer het een onderzeeer wordt.
Hout kun je desnoods door balsa vervangen. In combinatie met epoxy en weefsel wordt het alsnog behoorlijk sterk (sandwich constructie). Er zijn op die manier ook wedstrijd oceeanzeilers gebouwd. Licht en toch sterk.

Succes
Adriaan
 
@ Raalst
Inderdaad.
Maar de latjes van een houten luxaflex zijn stevig en misschien wel 2 mm dik.
Kijk maar naar de foto´s bij het bouwverslag van de HECTOR.
Het berghout is van massief hardhout aangelijmd met epoxy.
Daaraan kan ik de romp (zonder ballast uiteraard) uitstekend opbeuren.

mvg
Adriaan
 
Ik wil nog even reageren op het verschil tussen glasvezeldoek en glasweefsel (vaak keperdoek).

Het doek met willekeurige gerichte stukjes vezel is meestal voor polyester.
De lijm tussen de stukjes vezel lost op in polyester, en meestal niet in epoxy.
Het grote voordeel van dit doek is dat de vezeltjes alle kanten opsteken.
Werk je in een romp "nat in nat" dan wordt het laminaat 1 heel sterk geheel.
Dit omdat vezeltjes uit de eerste laag in de tweede steken en vice versa.
Is de eerste laag droog als je de tweede aanbrengt dan heb je dit voordeel niet, dan is het gewoon de lijmkracht van polyester op polyester die de lagen op elkaar houdt.
De lijmkracht van polyester is niet groot!
bij belasting gaat de romp dan delamineren, de lagen komen los van elkaar!
(dit gebeurt natuurlijk niet bij het bekleden van een houten romp, alleen bij een polyester romp)

Het glasweefsel kan zowel met epoxy als met polyester gebruikt worden.
Echter je kan geen 2 lagen glasweefsel met polyester verwerken!
De hechting van glasweefsel op glasweefsel is gering en zal snel delamineren bij belasting.
Je moet dan 1 laag glasweefsel, 1 laag glasvezel en weer 1 laag glasweefsel nat in nat gebruiken.
De vezeltjes van het glasvezeldoek steken dan in de 2 lagen glasweefsel.
Dit is natuurlijk alleen nodig bij zwaar belast GVK laminaat.

Epoxy lijmt veel beter als polyester.
2 lagen glasweefsel op elkaar geven geen problemen.
Ook is het minder belangrijk nat in nat te werken.
(bij nat in nat werken krijg je wel een laminaat met minder epoxy en meer glas dus een sterker laminaat).

Nogmaals, voor het bekleden van een houten romp maakt het weinig uit.
Gewicht en sterkte zijn minder van belang.
Een romp voor een speedboot zou ik altijd in epoxy/glasweefsel maken.
er zijn ook doeken met de vezels bijna allemaal 1 kant op en weefsels die zeer buigzaam zijn (anders geweven).

Groeten Willem
 
hallo


delamineren van een polyester romp ??????????????
ben je gek
ik doe reeds jaren (30)polyester gebruiken voor duikboot rompen
en er is mij nog NOOIT 1 romp die door de druk gedelamineerd is geworden
ik doe 2 of 3 lagen doek en dan als afwerking een laag dunne gelasweefsel
en heb nog nooit een probleem er mee gehad

wat wel problemen geeft is dat je tijdens het lamineren de temperatuur niet in het oog houd
doe je de eerste laag als het warm is en de dag er na de tweede laag als het kouder is dan bestaat de kans op delamineren
ik probeer steeds nat in nat te lamineren maar dat lukt niet steeds

zo bouw ik mijn laminaat op
los lak
gelcoat zeker dik genoeg
1 laag dunne glasdoek
1 laag dikke glasdoek
1 laag afwerking met een dun glasweefsel

ronald heeft zondag uitgebreid mijn rompen kunnen bekijken en hoe ze afgewerkt zijn
en ik denk dat hij het nu wel weet hoe het moet nu alleen het nog in de vingers krijgen LOL
het rompje van mark zijn mini geeltje bestaat uit 2 lagen glasweefsel en hij duikt daar minstens naar de 5 meter mee zonder dat er ook maar iets gebeurt
wc papier is dikker dan dit rompje en alleen het deksel houd heel de romp bij elkaar
het gaat niet blijven goed gaan LOL eens komt er een lucht belletje inplaats van een bootje boven
als we problemen hebben dan ga ik naar een vriend (http://www.bernico.be)en leg daar het probleem voor waar heel snel een oplossing voor komt
en als die het niet weten ???????dan is er meestal geen oplossing LOL
groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
wat ik laatst heb begrepen is dat, als je een complete romp maakt van glasweefsel en epoxy hars, Je inprincipe voldoende hebt aan 3 lagen. Dit per laag versterken met Carbon stroken voor wat langere/ grotere rompen. Dit is een extra versteviging waardoor de romp zn integriteit en stevigheid makkelijker behoud. Neem ook niet te zware weefsel voor je romp. Als het een kleine bewerkelijke romp is en het een zware mat dan zal de mat wel bol gaan staan of gaan vouwen tijdens het harsen. Dit krijg je daarna dan alleen nog maar goed goor het te schuren en als het al uitgehard is zul je moeten zagen. Dan is het bijna niet meer te schuren zo hard word het.
 
Hee Willem, thx voor de goede uitleg. Duidelijk verhaal van epoxy versus polyester en glasweefsel versus glasmat.

Ik heb een 420 zeilboot van polyester gerepareerd met epoxy omdat deze dus goed hecht op het polyester in combinatie met een keper glasvezelweefsel omdat deze goed aan de binnenzijde van de boeg te vormen was. Bij eerdere reparaties moest ik het glasvezeldoek in kleinere stroken knippen omdat dit moeilijk te vormen was, bleek dus dat ik een vierkant weefsel had en beter een keper kon gebruiken.

Heb nu het spul bij carbonwinkel besteld en vond daar ook een toelichting op de verschillende weefsels:

De weefsels die jij bedoelt met alle vezels in één richting heten uniderectioneel en kunnen worden gebruikt wanneer vooral de richting vd versteviging van groot belang is.

Dit was voor de romp niet nodig en daarvoor heb ik dus nu een keper glasvezelweefsel gebruikt, meerdere lagen onder verschillende hoeken, later afgewerkt met een witte epoxy gelcoat, geschuurd gepolijsd en gelakt, als nieuw!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top