glasvezel depron vliegtuig

ik heb een depron vliegtuig gemaakt en wil hem nu verstevig een glad maken door er glasvezel over te doen. Weet iemand een goede hars/epoxy/of iets anders om het stevig te maken zonder dat het kapot gaat.

hoop snel van jullie te horen!

mvg Kelte

full

kan nog wel wat hebben hij is totaal niet zwaar op dit moment.
het is om de vleugels te verstevigen

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen het middenstuk versteving met bandje glasweefsel? (Sowieso niet met glasvezel, dat is voor autoschade bedrijven). Of hele vleugel?
Vliegtuigen ontwerp/bouw je met vliegen in het achterhoofd, niet met crashen, anders veel te zwaar, hogere start- en landings-snelheid, vaker overtrekken.

Vleugel verstevigen doe je met een carbon staafje.
Totaal gaan overtrekken is zinloos, een gladde depron vlieger vliegt ook gewoon 'slechter', je gewicht zal verhoudingsgewijs veel stijgen.
Niet doen dus :-)

Zelfs een baksteen kan je laten vliegen als je er maar voldoende vermogen achter zet. ;);)
Zonder gekheid, een dergelijke vleugel gaan "verstevigen" door het geheel met glasdoek en hars te bekleden is enorme overkill. Het is niet onmogelijk dat het uiteindelijke resultaat zelfs "zwakker" zal blijken want hij wordt zwaarder en kan veel minder makkelijk buigen. Als het niet kan buigen zal het barsten dus.......
Je zal veel beter af zijn en zelfs sterker als je een koolstof staafje (buisje) als hoofdligger gebruikt. Zo kan de vleugel nog steeds buigen en zal het koolstof de krachten opvangen.
Maar modelbouwers zijn eigenwijs dus ............ Zie maar. ;)

echt glad is het oppervlakte van glasvezel ook niet hoor, tenzij je er plastic overheen doet (mylar, actionmappen oid, maar let op, veel plastic plakt vast aan epoxy....) en zorgt dat dat overal op het glasvezel drukt, dan word het wel mooi glad :D

maar mischien kan je beter een liggertje erin doen. als je je vliegtuig bulletproof wil maken kan je het mischien beter intapen met inpaktape. glasvezel is vooral heel stijf maar bij een crash zal de vleugel waarschijnlijk toch wel breken als er glasvezel overheen zit
maar, een zwaar vliegtuig zal wel minder goed vliegen

ow, en om je vraag te beantwoorden als je de vleugel toch wilt verstevigen met glasweefsel:
http://www.carbonwinkel.nl/nl/epoxy...-verharder-eph-161-set-van-2-componenten.html
http://www.carbonwinkel.nl/nl/glasv...sel-25-g-m-vierkant-geweven-110-cm-breed.html

Laatst bewerkt:
De denkpiste: "steviger maken, dus verzwaren" wordt hopelijk in een later stadium ooit nog wel eens: "lichter maken, dus betere vliegeigenchappen"...

Experimenteer er op los en leer ;-)

glasweefsel met epoxy wordt zeker veel te zwaar. Wat wel gedaan wordt is glasvezeltape er overheen. Zoek maar eens op PSS (power slope soaring). Maar die vliegtuigen zijn bedoeld voor op de helling met veel wind, vliegen erg slecht langzaam door het gewicht.

glasweefsel met epoxy wordt zeker veel te zwaar. Wat wel gedaan wordt is glasvezeltape er overheen. Zoek maar eens op PSS (power slope soaring). Maar die vliegtuigen zijn bedoeld voor op de helling met veel wind, vliegen erg slecht langzaam door het gewicht.

ik heb het al opgelost. ik heb een strook duck-tape eroverheen gedaan

vliegtuig eindelijk af

Eindelijk na veel rotzooi maken is mijn depron vliegtuig eindelijk af.
Ramen gemaakt van zwarte depron. Nu nog de elektronica plaatsen en dan maar zien hoe hij vliegt.
Ik heb er nu een motertje in van 900 KV, wat best weinig is. Kijken of het wil en anders een wat hoger KV.

full
full
full

.....Ik heb er nu een motertje in van 900 KV, wat best weinig is. Kijken of het wil en anders een wat hoger KV.

Staar je niet blind op het toerental van de motor!!! Je hebt er een flinke prop op staan, daarmee kan je helemaal niet zo'n hoog toerental gebruiken! Met een 3S LiPo draait deze motor toch al gauw rond de 10.000 toeren per minuut. Dat is voor deze prop ruim voldoende!
Ga eerst maar eens kijken of die motor wel met deze prop kan werken. Daarbij moet je ook rekening houden met de accuspanning en de regelaar. Met andere woorden, is de combinatie van de accu, de regelaar, de motor en de prop wel goed? Als die combinatie klopt dan zal je vliegtuig daar mee moeten kunnen vliegen.
Of hij goed en ook makkelijk zal vliegen is de vraag. Ik zie enorme roeren die een hele grote uitslag hebben. Ik ben bang dat oversturen hierbij heel snel zal gebeuren wat vliegen met dit toestel er niet makkelijker op zal maken. :oops: Maar dat is een ander hoofdstuk.

... Kijken of het wil en anders een wat hoger Kv. ...
In het algemeen ...
... De Kv constante, uitgedrukt/gemeten in toerental/volt, zegt niets over vermogen, stroom, kwaliteit, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren/minuut motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning:
toerental = Kv x spanning.

Het gaat om welk toerental de motor zal gaan draaien.
Een motor van 10Watt, een motor van 100kWatt (denk 1:1 automotor) en een 1megawatt motor (denk 1:1 trein) kunnen alledrie dezelfde Kv motorconstante hebben.

Een elektromotor heeft maar één Kv, veel of weinig Kv kun je dus niet zeggen. Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :smile: doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante. 1/Kv is de generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental. Ook: 1/Kv = Kt, de koppelconstante, koppel per ampère. Alles netjes in SI eenheden, anders gaat de omrekening fout: volt, seconde, ampère, newton, meter.

Zoals gezegd, een motor heeft slechts één Kv en die Kv constante zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen meet-eenheid (zoals meter, seconde, ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is, of heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct:
Kv = 1000rpm/volt.

Een uitstekend bericht uit
brushless motors Kv? - RCG
Kv, while an absolutely critical part of the system, is actually the item one should choose last.

Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.

Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.

The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit! (vetschrift RvS), in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Louis Fourdan is meer over e-motoren vergeten dan wij allemaal bij elkaar nu weten :smile: Een inzichtgevende analogie:
... Kv is similar to the ratio of an AC transformer (primary / secondary turns ratio)
You could find Primary 110V or 220V
Secondary 5V or 12V or 24V or ....
It is not an indicator of a power nor quality
And Kv is also a function of turns/slot (& config, & size, &serial or //, & ....)

Nu nog de elektronica plaatsen en dan maar zien hoe hij vliegt.

full

Ga er maar vanuit dat het volkomen klote zal vliegen, ik zie vanaf hier al dat de vleugels niet recht zijn....

Verwacht er maar niet veel van, dan kan het alleen maar meevallen.

Groet, Bert

Kijkend naar de afmetingen van de rolroeren zou ik de uitslagen inderdaad ook héél klein houden, 5mm is denk ik ruim voldoende.

En klopt het dat er aan het hoogteroer 1 scharniertje per kant zit, net naast het kielvlak? Dan zou ik er zo ver mogelijk naar buiten nog eentje bij zetten anders vouwt het zo om als je up trekt.

Ik kwam er ook al (te laat) achter dat de rolroeren te groot waren. Toch stond het zo in de bouwtekening.
Het is mij idd niet gelukt om de vleugels mooi symmetrisch te krijgen.

Ph ajh, ik zal uw tip uitvoeren.

Dit ook maar een proef vliegtuig. Een balsahuot plane is ook een stuk makkelijker te bouwen.

zeg dat maar niet te hard, ik zelf heb nog geen balsa houten vliegtuigen gebouwd maar heb wel eens een vleugels bespannen en dat was toch een stuk lastiger dan ik dacht.

heb je een carbon strip in de vleugel zitten? zo niet dan raad ik het je wel aan bij de bouw van het volgende depron vliegtuig of als het kan bij dit vliegtuig nog. het is dan makkelijker om de vleugels recht te maken en de vleugel word er een stuk stijver van zodat hij niet zo erg door buigt tijdens de vlucht

verder veel succes, ik ben benieuwd naar hoe het gaat

mvg david

Back