Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
glasweefsel met epoxy wordt zeker veel te zwaar. Wat wel gedaan wordt is glasvezeltape er overheen. Zoek maar eens op PSS (power slope soaring). Maar die vliegtuigen zijn bedoeld voor op de helling met veel wind, vliegen erg slecht langzaam door het gewicht.
.....Ik heb er nu een motertje in van 900 KV, wat best weinig is. Kijken of het wil en anders een wat hoger KV.
In het algemeen ...... Kijken of het wil en anders een wat hoger Kv. ...
... De Kv constante, uitgedrukt/gemeten in toerental/volt, zegt niets over vermogen, stroom, kwaliteit, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren/minuut motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning:
toerental = Kv x spanning.
Het gaat om welk toerental de motor zal gaan draaien.
Een motor van 10Watt, een motor van 100kWatt (denk 1:1 automotor) en een 1megawatt motor (denk 1:1 trein) kunnen alledrie dezelfde Kv motorconstante hebben.
Een elektromotor heeft maar één Kv, veel of weinig Kv kun je dus niet zeggen. Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :smile: doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante. 1/Kv is de generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental. Ook: 1/Kv = Kt, de koppelconstante, koppel per ampère. Alles netjes in SI eenheden, anders gaat de omrekening fout: volt, seconde, ampère, newton, meter.
Zoals gezegd, een motor heeft slechts één Kv en die Kv constante zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen meet-eenheid (zoals meter, seconde, ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is, of heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct:
Kv = 1000rpm/volt.
Kv, while an absolutely critical part of the system, is actually the item one should choose last.
Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.
So Kv is not a figure of merit! (vetschrift RvS), in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.
... Kv is similar to the ratio of an AC transformer (primary / secondary turns ratio)
You could find Primary 110V or 220V
Secondary 5V or 12V or 24V or ....
It is not an indicator of a power nor quality
And Kv is also a function of turns/slot (& config, & size, &serial or //, & ....)
Nu nog de elektronica plaatsen en dan maar zien hoe hij vliegt.
![]()