Glasvezel rechtstreeks op gordingen?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door De dobbe, 11 mrt 2020.

  1. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Graag wil ik advies over de scheepshuid.
    Ik ben na 60 jaar weer met de modelbouw begonnen en wil een ontwerp van Evert Kreulen uit de jaren 50-60 maken.
    Kan ik glasvezeldoek rechtstreeks op de gordingen en spanten aanbrengen? Dus zonder eerst een scheepshuid van hout te maken (zoals in het originele ontwerp). Wat voor doek is voor deze methode dan geschikt.
    Vaak wordt hier op dit Forum "Keperdoek" aangeprezen. Is dat hier dan ook geschikt voor en zo ja welk gewicht/cm2
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je hebt kans dat gaat inzakken. Het helemaal niet strak wordt.
    Je kan wel tevoren een glaslaminaat op een glasplaat maken, glasplaat voorzien van loswax.
    Het is echt niet de makkelijkste weg. En epoxy vraagt ook om stelselmatig veilig werken!!!
    Gezien de schadelijkheid. Epoxy trekt door de huid, en het goedje is giftig.
    Laat je daar over informeren, of zoek het op.

    Stel je bouwt je model op in spanten en de gordingen, dan kan je het plaatformaat op de romp aftekenen,
    de vorm er van overnemen en dat overzetten op de huidplaat.Eerste model bijvoorbeeld in karton, tot het past zoals je wilt... en dan pas in het werkstuk omzetten.

    Je zou ook balsa kunnen gebruiken, dat na aftekening nat gemaakt word met amonia,
    daar mee buigzaam om despanten kan worden gezet. Ook hier vooraf een goede maatvoering via mal.
    Is het hele casco opgezet, dan ga je met klasweefsel aan de slag. Het lichte balsa is dan slechts een drager.
    Binnenkant zet je ook in de epoxy... en daarmee heb je een stijve constructie gemaakt.

    In plaats van epoxy kan je ook met G4 werken, stinkt alleen, dus klusje voor in de zomer buiten.
    G4 is een oplosmiddelen bevattende polyuretaanlak, dus niet watergedragen.
    Beton of parket mee te lakken, onder UV-licht verkleurd het wel.Maar het vervormd het hout niet, wat een watergedragen PU wel zou kunnen doen.
    Het wordt zeer hard, dus bijtijds beginnen met schuren, voordat de volledige hardheid er is.
    De PU wordt ook wel eens gebruikt als voorstrijk voor epoxy. Het hecht er zeer goed aan.



    Ik heb met G4-PU-lak een modelvliegtuigvleugel geglast. Snel werken en in de zomer met een
    beetje vochige atmosfeer, Zomeravond, 25 graad, razendsnel snel droog.
    De glaslaag hier bedoeld om de lakafwerking te bewapenen. 25 grs glasweefsel genomen.
    Dus vooral om het toch licht te houden.

    Je kan de spanten ook met latten vol zetten. Ook daar zijn veel mogelijkheden in.
    En je kan notabene je een dubbele huid maken, met cross-grain latten.
    Dus over de lengte verlijmd en over de hoogte/breedte.
    Een beetje zoals de Mosquito-Boats zijn opgebouwd... dat staat wel op het internet.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
  3. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Dank je wel Bas!
    Dat gaat het dus niet worden.
    Ga nog ff googlen over die latten van de Mosquito-Boats . Lijkt mij wel heel mooi als het gelakt is. je krijgt dan een teakdek achtig effect toch? Maar veel werk neem ik aan.
    Als ik voor Balsa ga met G4 is dan ook nog epoxy nodig?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... glasvezel geeft wel geweldig veel sterkte.
    Zeker bij 160 grams per vierkante meter gewicht.

    Door een UV blocker toe te voegen of aflakken met een heldere autolak, krijg je ook geen vergeling.
    En met een redelijke verzadiging wordt zo een weefsel behoorlijk onzichtbaar.

    Een jachtvernis kan natuurlijk ook.
    Meestal is dat dan wel zonder glas.

    Mocht je niets treffen... kan ik er nog wel een zoekronde doen met de juiste ‘kracht termen’ voor die bouwwijze.

    Model is een knikspant, op die term is ook vast veel te vinden.

    Kijk ook naar bouwverslagen van Riva speedboten. Bestuderen ervan kan je inzichten helpen vergroten.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
    Krekel vindt dit leuk.
  5. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Bas, hartelijk dank. Ik ga kijken, maar als ik je posts zo lees denk ik Balsa hout en vervolgens G4 en epoxy met matten.
    Heb een hekel, aan spijkeren, dus moet nog uitzoeken hoe ik het Balsa hout op de gordingen/spanten bevestig. Uiteraard lijm maar klemmen op holle oppervlakten is lastig.
    PS Heb inmiddels bij KRICK in Duitsland de motor, schroef, cardan en kogellagers besteld. Ze hebben daar alleen verenstaal geen RVS, hetgeen jullie adviseren voor de as, die wordt 4mm.
     
  6. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    En ik heb de 6S LiPo gesplits in twee maal 3S. Had die 6S splinternieuw gekregen:bye:
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prima. Aan de accu’s eigen balanceerstekkers?
    Want je gaat nu 2x 11,1v en 6000 mA totaal krijgen.

    Voor zorgvuldig laden moeten ze een eigen balanceerstekker hebben voor aan de lader.
    Doe je dat niet, krijg je fik natuurlijk.

    Schroefassen komen vaak kogelgelagerd. Aan motorkant. Bij de schroef dan een delrin waterglijlager.

    Raboesch heeft dat. Je
    Kan ook assen bestellen bij Bauer Modellbau of Hobby Lobby.de
    Verschillende soorten assen.

    Goede zaken.

    Of in Nederland bij modelbouwzaken... er is behoorlijk keuze. Veel al rvs assen.

    De oude Graupnerassen waren wel rvs, maar rondom glijlager gelagerd met messing.

    Lijm? Watervaste houtlijm, uhu hart, secondellijm of 5 minuten epoxy van ZAP.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
  8. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Okay, aan de waterzijde een waterglijlager klinkt beter dan een kogellager. Ik vroeg me namelijk al af hoe dat waterdicht te krijgen. Zuurvrije vasaline in de schroefas tunnel is kennelijk ook aan te raden.
    Heb wat gelezen in de Riva bouwverslagen.....wat een mooie boten zeg!
    En de schroefas met tunnel wil ik zelf maken. Asje van 4mm (rvs) en tunnel van messing 8X6mm. met verloop stukjes voor en achter voor de lagers.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een probaat middel om te smeren en af te dichten is uierzalf. Askoker vullen m.b.v. een injectiespuit(je) en dan de as erin drukken. Andere eind zolang mogelijk dicht houden. Pas als de as niet verder wil de overtollige uierzalf opvangen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb rvs mini kogellagers ingebouwd met keerringen. Dat moet wel zeer, zeer voorzichtig ingedreven worden. Met beleid!
    En de seal mag niet beschadigen op braampjes van het schroefdraad of putten van de stifttappen van de
    stelmoeren... dat alles bij het loshalen...
    Maar los hoeft het eigenlijk niet... is al 15 jaar lekvrij... gesmeerd op water-wegjagende-mountainbike olie. (Pure magic)
    Verbaas me zelf hoe lang dat nu al goed blijft... wel af en toe even rond en een drup olie er op.
    Opdat er niets indroogt en verkleefd... het kan dus wel rondom.
     
    k-k vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aanvullend op Bas zijn advies wil ik nog één heikel punt aanhalen. Laat de as met seal niet "droog" draaien. Even tornen met de hand kan geen kwaad, maar op de motor wordt de dunne rubber seal snel heet en verbrandt. En dan is het geen seal meer. Moet echt een beetje vettig zijn en nat van het water. Op mijn zeilboot zat een rubber Volvo seal. Nu 3.000 bedrijfsuren nog steeds dicht. Wel smeerde ik er elk jaar voordat de boot te water ging er een likje watervaste vaseline aan. In het water even in de seal knijpen om deze te ontluchten tot er water kwam. In de Raboesch koker zit hij helemaal opgesloten en kun je niet inspecteren of ontluchten. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... inpersen gaat ook met veel smeer en olie. Inbouwen assen ook flink in smeer....

    Een zelfgemaakte kogelcup voor aan de koker, moest in situ nog gesoldeerd worden.
    Daarna konden via het schroefas-draad het kogellager (op de buitenring) en opvolgend de seal geperst worden. Heb daarvoor mijn mini-doppenset gebruikt... en nog een goed passend busje.
    Lijkt heftiger dan in werkelijkheid...

    IMG_0776.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020

Deel Deze Pagina