Glasvezel vraag......dikte, breedte etc

• Topicstarter Topicstarter Alex10
  • Startdatum Startdatum
A

Alex10

Guest
Ik ben er via een ander topic achter gekomen dat ik een te smal stuk glasvezel op de vleugel van mijn Charter heb geplakt, 2,5 cm n.m.. Nu heb ik een stuk erbij gekocht van Robbe ( bij Proton, Den Helder) maar dat was er maar in 1 maat; 70mm. De dikte weet ik niet precies maar het is vrij dik, nu hadden anderen op dit forum het over een aanduiding in aantal gram.....

Wie kan mij wat meer vertellen hierover, wat is wijsheid??

Mijn situatie is dat ik al een stuk van 2,5 cm op de vleugel heb zitten en daar dus een stuk over heen wil plakken maar dat stukje van 2,5 cm is dunner als dat wat ik nu van Robbe erbij heb gekocht.
Ik heb ook nog een mat bij de Brezan gekocht maar dat is een andere structuur als al het andere, heel fijn n.m. niet met die duidelijk zichtbare "draden". Het is eigenlijk ook voor auto reparaties dus ja....

:?: :?: :?: :D

Alex

Glasvezel wat in de modelbouw veel gebruikt wordt is een echt geweven vezel. Dat wil zeggen dat het lange draden zijn en dat het een duidlijke structuur heeft ongeveer zoals een katoenen blouse.

Het materiaal gekocht bij brezan is een vezelstructuur van "korte stukjes" en het is willekeurig.

De grote kacht van het geweven doek is dat heel duidlijk met de vezelrichting kunt spelen om de gewenste sterkte in de gewenste richting te krijgen. Voor je vlegel is dat dus belangrijk. Zo veel mogelijk vezels moeten wijzen van tip naar tip (zowel onder als boven je vlegel een strook)

De sterkte wordt idd gegeven in grams/m^2 (m^2 = vierkante meter). Een groter getal zegt dat het een zwaarder doek is en dat je het zwaarder kunt belasten (gewoon dikkere strengen)

Kortom:
Gebruik een geweven doek om duidelijk de richting van de vezel te kunnen bepalen.

Als sterte zou ik gebruik maken van 60gram/m^2 of meer (er bestaat ook 80, 180) maar niet zwaarder dan 180 gram/m^2 want dat heb je absoluut niet nodig en is ook extra duur.

Als breedte zou ik voor een cm of 8 minimaal gaan. Dan heb je 4cm per kant om goed te velijmen met de beplanking. Korter is in mijn ogen niet goed, licht het een beetje scheef of is het niet goed verlijmd dan is 2,5cm (1.25 per kant) wel erg weinig

Succes

Mark

Oh ja. www.hobbyin.nl daar hebben ze vierkante meters en alle gewichtsklassen (ook nog enkele weefvarianten nl normaal en keper)

Back