Glasvezel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bosch, 24 dec 2022.

  1. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Hallo.
    Ik ben een oude vleugel aan het opknappen, en nu wil ik de vleugel iets sterker maken met een glasvezel mat, en epoxy.
    Welk merk of type epoxy is hiervoor het beste geschikt?
    En wat is de juiste manier van aanbrengen?

    Gr Bosch
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Dat is een beetje dezelfde als vragen hoe je het beste een deur moet verven, sikkens, sigma, wijzonol zijn allen goede verfsoorten en je kan het aanbrengen met een kwast, roller, en verfspuit.. en zorgt allemaal voor een mooie glimmend deurtje ;)
    Ik kan wel zeggen dat je een 50 grams glasmat moet nemen, maar een ander zou bij hoog en laag beweren dat een 25 grams beter is, of een 80 grams en qua hars idem….
    Qua hars zou ik zeggen: neem een lamineer epoxy en geen epoxylijm die je gaat verdunnen ofzo, (je gaat ook geen muurverf op een auto spuiten toch)
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2022
    bosch vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Weefseltje nemen, lamineerepoxy en 49 grams weefsel.
    Onderliggend hout eventueel behandelen met wat stijfsel of haarlak zodat het er niet diep intrekt.
    Opbrengen met een oude bankpas of creditcard om luchtinsluitsels te voorkomen.


    GJ
     
    bosch vindt dit leuk.
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    je schrijft dat je de vleugel sterker wilt maken. Maar het is niet helemaal duidelijk wat je daarmee wilt bereiken. De twee eerdere reacties gaan er van uit dat je de hele vleugel gaan behandelen. Of wil je alleen de verbinding tussen de vleugels versterken? Bedenk wel dat elke versterking gewicht toevoegt. Dus ik zou zo laag mogelijk blijven. Dus als je alleen de bestendigheid tegen deukjes etc van het oppervlak wilt verhogen dan volstaat een 25 grams matje. Maar wil je twee vleugeldelen met elkaar verbinden dan is dat weer erg weinig en kan 50-8 gram/dm2 beter zijn , eventueel in meerdere lagen afhankelijk van de grootte van de vleugel. Ruwweg heb je ongeveer evenveel hars per dm2 nodig als het gewicht van het glasmatje. En lamineerhars geeft inderdaad een mooier resultaat dan een epoxylijm.
     
    bosch vindt dit leuk.
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Owja ? waar baseer je dat op als ik vragen mag :rolleyes:
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Telepathie :p:p:p
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    :D
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er bestaan manieren om door alleen de schaal, dus zonder de ligger, de vleugel veel sterker te maken en dan heb ik het niet over drukvaster maar over breekvaster,
    Hoe dat precies gaat weet ik niet, de man houdt het angstvallig geheim.
    Maar ik heb het gezien en hij kan hem wel zo hard door de bocht trekken dat een normale vleugel een ligger nodig zou hebben.

    GJ
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat is sterk. Relatief begrip.
    Glassen van een vleugel zal de vleugel iets stijver maken. Minder doen doorbuigen.
    Iets wat flext breekt niet. 50 grams doet daarin al iets, maar het maakt je kist geen onsloopbare.
    Als je schade vliegt, is de schade mogelijk zelfs moeilijker te herstellen.

    Op een vleugel. Wat is de functie van een vliegtuigspant? Wel kan je zien als een spacer.
    Om bovendekking en onderdekking in het gareel te houden bij buigkrachten, afstand te waarborgen, de zaak niet implodeerd.
    Verder komen de grootste krachten op de ligger, het drukpunt te liggen.

    Wat doet 50 gr glas/epoxy met de vleugel. Iets sterkte maar vooral ook gewicht.
    En daarover moet dan nog een kleurlaag worden opgezet. Dat alles tikt fors aan.
    Lamineerepoxy geeft sterkte, een bijvoorbeeld 2K lak geeft dat niet. Daar zit een hoeveelheid aan rubber achtige stoffen in.
    Een andere stof om te klassen? Polyurethaanlak. Ik gebruik die met oplosmiddel.
    Watergedragen kan ook. Parketlakken, of beton impregnering zoals G4 of G8 (UV-vast).
    Voor modelvliegers al in de orde van oversterkte.
    Watergedragen nimmer gedurft wegens water component op balsa, en kans op vervorming?

    Wat is de functie van glas over houtbouw? Iets flex opvangen, maar vooral ook een lakversterking.
    Voor een schaal model kan je naar een gewenste detailafwerking toe werken. Model optisch versterken in 'echtheid'
    Glas/epoxy een goed canvas voor zelfontplooiing.
    Een gelamineerde vleugel tik je nog steeds pardoes een buts in, met een kraak. Kan je weer retoucheren.
    Een folie vleugel strijk je daarop weer vlak. Onderschat niet de treksterkte van een gefoliede vleugel.
    Polyesterfolies zijn beroerd sterk. Tot het inscheurt...

    Mastenbouw voor jachten staan bekend om sterkte buis. Ook al zijn verstaagt.
    De laminaten worden geprepareerd aangebracht. Of de weefsels zijn fabrieks aangeleverd
    of ze hebben er een impregneermachine voor.
    Mugen MRX-3 kan dat wellicht haarfijn uitleggen ivb met zijn beroeps expertise.
    Ik denk dat je met die stoffen sterk kunt bouwen. Zo een mast wordt na lamineren autoclaaf in een tank geschoven, in folie verpakt, en op overdruk en hitte gebakken.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2023
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    je hebt het aardig goed Bas, hoef er weinig aan toe te voegen
    dat laatste met die carbon mast…. Ik kan het me niet herinneren maar zo te lezen heb ik je dat al eens verteld want ook dat is inderdaad mijn werk geweest, 70% van de lagen liggen in de lengte niet zo zeer om de buigkracht op te vangen maar wat dacht je van de drukkracht van de verstaging die de mast als het ware in de romp drukt… de resterende liggen onder 45 graden om de torsiekracht op te vangen
    Het materiaal wat daar gebruikt word noemen ze Prepreg, dit is Koolstofvezel die vooraf (pre) geimpregneerd is met 40% hars, uitharding vind plaats na verwarming..

    en idd… als je slim bouwt dan heb je geen aparte ligger nodig, komt wel iets meer bij kijken dan enkel wat matjes op een schuimkern plakken..
    Misschien ga ik ooit nog wel eens een compleet Carbon toestel bouwen… ooit…. Als ik tijd teveel heb en me verveel :rolleyes:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina