Glasvezeldoek aanbrengen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Nevermore, 10 aug 2016.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik heb me een tweedehands Kyosho Spacewalker 50 EP gekocht. Toestel is in zéér goede staat, alleen de (glasvezel ?) cowling heeft wat scheuren.
    Cowling is nergens meer te krijgen (discontinued) dus ik moet een andere oplossing zoeken.

    Nu heb ik hier ZAP-Poxy en glasvezeldoek liggen.
    Alleen heb ik dit nog nooit aangebracht... Dus hoe doe ik dit nu het beste? Eerst even de te lijmen zone wat opschuren? Dan gewoon de epoxylijm (ik geloof droogtijd 30min of zo) mengen en aanbrengen nabij de barsten, daar een stukje glasvezeldoek over en weer een laagje epoxylijm aanbrengen?
    Alles kan aan de binnenzijde van de cowling gebeuren.

    Of is dat NIET de manier?
     
  2. nander

    nander

    Lid geworden:
    21 sep 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    vlissingen
    hallo,

    ik zelf heb het wel eens gedaan met epoxy van 30 min en glasvezeldoek.
    ik had niks opgeschuurd, enkel het gehele oppervlak goed schoongemaakt. Daarna het glasvezeldoek op de juiste ''vorm '' ( grootte ) geknipt....... vervolgens de epoxy aanmaken en aanbrengen ( LET OP ! niet te veel ) op het te bewerken onderdeel en vervolgens het stuk(je) glasvezeldoek aanbrengen. ik heb na het aanbrengen een spateltje gepakt en er wat epoxy op gedaan zodat je wat epoxy vanaf de boven zijde op het glasvezeldoek er in kan werken, hierna het overtollige epoxy weg halen want dat is overbodig.... (qua gewicht en uiteraard de sterkte !! ) tip : föhn ;) zodat het verwarmd.

    dit is mijn ervaring, ik weet niet of andere het anders doen ? ik ben benieuwd.....

    gr
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zeer belangrijk is het te weten wat het materiaal van de motorkap is.
    Op epoxy (ontvetten en opschuren) hecht epoxy het beste.
    Op ABS en andere kunststoffen is de hechting minder, Bizon heeft speciale epoxy voor kunststof, die hecht veel beter.
    Ik gebruik:
    [​IMG]

    Dit hecht super op vrijwel alle kunststoffen.

    Ook het soort glasvezel wat je voor de reparatie gaat gebruiken is belangrijk, er zijn in principe 2 hoofdsoorten:

    1) Glasvezeldoek, hier zitten de glasvezels kris kras door elkaar en zijn aan elkaar gelijmd met een special lijm die snel oplost in polyester.
    Zodra dit doek dus in kontakt komt met polyester dan komen de vezels los en wordt het doek zeer flexibel.
    Dit doek kan in feite niet gebruikt worden met epoxy of CA lijm omdat de vezels dan slecht los van elkaar komen.
    De tijdelijke vezellijm lost niet op in epoxy waardoor het doek niet een wordt met de epoxy.

    2) Glasweefseldoek, dit is dus een geweven doek van glasvezels, de draden worden bij elkaar gehouden omdat ze geweven zijn, niet door lijm.
    Dit doek (of band) kan verwerkt worden met CA lijm of epoxy.
    Dit is minder geschikt voor polyester, doe je 2 lagen glasweefsel op elkaar dan is de lijmkracht van polyester zo slecht dat bij zware belasting de glasweefsel lagen van elkaar loskomen (delamineren)

    Succes Willem
     
    Nevermore vindt dit leuk.
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Mooi zo! Dat zijn allemaal goede tips en hints die ik van jullie krijg! Kan ik zeker mee verder. Heel erg bedankt!

    Ik denk niet dat de motorkap uit ABS is. Buitenzijde is natuurlijk glad geschilderd maar de binnenzijde zie je een geweven structuur. (ik zorg nog voor een foto). Denk hetzelfde materiaal als waaruit de meeste schaalrompen voor heli's gemaakt zijn. Glasvezel dus. Samen met epoxy zeker?

    Dit is de glasvezeldoek die ik heb liggen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=48122
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    De foto's :

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Zo te zien zijn het maar erg kleine scheurtjes. Als het mijn kap was zou ik hem goed ontvetten en dan met wat dunne secondenlijm de scheurtjes verlijmen. Daarna aan de binnenkant van de kap een paar smalle strookjes glasweefselband aanbrengen. Ik doe dit met dikke secondenlijm. Ik leg de glasweefselband op z'n plaats en doordrenk deze met lijm. Daarna druk ik het met een plastic zakje stevig aan. De lijm hecht daar niet aan zodat je alles mooi vlak kan wrijven. Gaat lekker snel is is verbazingwekkend sterk.
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Het zijn inderdaad nog erg kleine scheurtjes. Maar ik wil het zo houden. ;-)
    Verder wil ik graag verstevigen daar waar de schroeven door de canopy gaan.

    Lijkt me een erg snelle manier om deze te herstellen met CA-lijm. Is dat even sterk (CA + glasvezeldoek) als met epoxy?
    Goeie tip met dat zakje aandrukken!
     
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    CA is vast minder sterk dan epoxy, maar sterker dan slecht hechtende epoxy op polyester. Voor productie modellen wordt vaak polyester gebruikt omdat het veel goedkoper is.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Hoe zie ik het verschil tussen polyester en glasvezel/epoxy?
    Wat denk jij dat het materiaal van deze motorkap is?
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Glashelder een epoxykap!
    Je kan een flinter in de fik steken.
    Polyester blijft altijd plakkerig en stinkerig, fik je een flinter dan geeft het een typisch styreenluchtje af.

    Overigens de goede tips zijn al gegeven. Dit kapje ziet er behoorlijk uit. Wil je versterkingen aan brengen bij doorboringen voor schroefjes, kan je gewoon met wat patches glasdoek en CA oplossen. Je kan dat ook met lamineerepoxy doen en een kwastje. Ook deftig. Kan je ook zien hoe dat werkt.
    Ik heb zelf van die blikken van West Epoxy (omdat mijn leverancier nooit ver weg zat, puur praktisch gekozen). Maar je kan ook bij Polyservice terecht of een Yacht-winkel.

    De kap oogt integraal goed. Dus schroefgat-versterking is niet problematisch.

    Aangelengen 5 minuten of 30 minuten kan je verdunnen met spiritus (methylalcohol). Kan je het behoorlijk vloeibaar maken. De sterkte wordt alleen zo stukken minder. Goed voor het bijvoorbeeld methanol bestendig maken van een motorcompartimentje of stukje balsa als snelle quick-fix. Ook boutgatversterkingen kan je zo vlot oplossen.

    Kap blijft het beste heel bij nette landingen. Verbogen kappen kan je met een heat-gun weer in het gareel krijgen. Epoxy is thermoplast. Ook bij zo een handeling wordt de sterkte iets aangetast. Je moet het niet te bont maken. Maar de kap maakt geen deel uit van de dragende constructie.

    Deze kap fixen is echt een eitje, en voor jou vast en zeker ook goed te doen. Niet te lang van wakker liggen.
    Handen uit de mouwen en met de juiste spullen op eigen voortschrijdende inzichten verbeteren :)

    Hier kan je nog even een quick-fix van een epoxy rampen-kapje zien. Veel is mogelijk!
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...d-reese-vooral-een-usa-aangelegenheid.234203/

    Mvg Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2016
    Nevermore vindt dit leuk.
  11. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Fijn!

    Heb ik weer wat bijgeleerd. Beetje materiaalkennis is altijd meegenomen. ;-)
    Handig ben ik genoeg, alleen is het vaak: "hoe moet ik dit nu weer aanpakken". Maar na wat heldere tips, zoals ik hier in deze topic mocht krijgen, kan ik aan de slag. Dan kan deze mooie kap weer in topconditie gemaakt worden zonder ik me zorgen hoef te maken dat barsten verder gaan scheuren.

    Ik wist trouwens niet dat je epoxy kan aanlengen met spiritus.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou alleen geen 30 min Epoxy gebruiken, veel te dik vloeibaar, impregneren van de glasmat gaat daardoor slecht, en aanlengen met spiritus verminderd de sterkte.
    Beste lamineer Epoxy te gebruiken.(heet niet voor niets zo) :worship:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Absoluut Nico! Maar quick-fixjes voor kleine patches gaan zo prima. Je hoeft er immers geen kasteeldeuren mee in te rammen :) 30 minuten en 5 minutenepoxy krijg je behoorlijk strijkbaar met spiritus of met onaangelengde methanol. Werkbaarder dan je zou vermoeden. Gewoon proberen.
    De kap van de Cloud Dancer is met lamineerepoxy gedaan, zoals het hoort met glasweefsels.

    Goede epoxy is lang houdbaar. Heb je wat materiaal in huis, ga je van zelf er op den duur meer dingetjes mee maken.
    In mijn kast staat dus, lamineerepoxy, 5 en 30 minuten epoxietjes. Verder pot microballoons (fijne glasparel) om er plamuur van te kunnen aanlengen naar gewenste dikte, of zo aan te lengen dat het als lijm gebruikt kan worden, zonder dat het snel wegzakt. Verder katoenvlokken. Dan kan het als vulmiddel of bewapening worden gebruikt voor 'iets'. Met een rol synthetisch garagedoek ik je er weer leuk matrijzen van maken voor kleine snelle afgietseltjes... Ook met gips kan je mooie matrijsjes maken. Die smeer je dan in met loswax, anders moet je de matrijs vernietigen. Met vinylalcohol, ook een losmiddel, spry of kwast je de matrijs verder in, gedroogd, daarna te gaan lamineren. Uitgehard in water alles te lossen. maar ik ga hier geen boek schrijven over wat alles mogelijk is.

    Dus.... kan niet onhandig zijn er even op in te lezen of een VTH Verlag een boekje aan te schaffen via internet. Boekjes geven altijd veel inzicht en lezen soms beter dan internet versnipperde info's

    Mooi doorsnuffeldraadje is deze... als je dàt leest wil je direct aan de slag :)
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-p-47-92.181649/
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2016
  14. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Epoxy verwarmen met een föhn zorgt voor een betere impregnatie. De hars wordt dunner.wel gaat de verwerkingstijd van de hars korter worden. Iets om in de gaten te houden, zeker bij de snelle harssoorten.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2016
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik verwarmde de hars nadat die was aangebracht. Bijna waterdun, trok diep in het hout. Of je het zo warm kunt/mag maken op een bestaande epoxy kap???

    @Bas, waarom hoort epoxy bij glasweefsel? Is het horen in de betekenis van fijner/beter/mooier of is het een technische eis? Ik kan me mijn eerste keer met kunsthars nog goed herinneren, met glasdoek en polyester rotorbladwortel verstijven. Werkte niet prettig.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weefsel? Dat is een sterkteverhaal. Ook hier 'in het algemeen verder inlezen' via het internet.
    Of boekjes aanschaffen met detailinfo's

    Overigens, de sterkte komt niet uit de epoxy, doch uit de spaarzaam mogelijk gefixeerde vezel (zo heb ik mij ooit laten informeren). Meer epoxy is slechts meer gewicht, niet meer sterkte.
    Zijn er overigens ook nog eens verschillende weefselsoorten te kiezen.
    Nog eens daarnaast... carbon, aramide of gewoon glas... blijf inlezen :)

    Polyester is over het algemeen niet zo geschikt voor vliegtuigbouw. Blijft ook altijd vochtgevoelig. (alles te vinden hierover via google), de stof is mechanisch niet zo stabiel als epoxy.
    In de scheepsbouw in zwang, echter de romp moet goed, 100%, afgesloten zijn van weersinvloeden via een goede afsluitende coating.

    Vroeger trof je in de jaren 60 of 70 nog wel eens een polyester modelvliegrompje. Dat blijft life-time pikkerig. Is het spul dat niet meer, is het goedje opeens zo broos als een dor takje.

    Ook hier is een epoxyrompje duurzamer. Maar ook dat heeft niet het eeuwige leven. Ongecoat is UV-licht een van de grote slopers.

    Andere reden om niet met polyester te werken is de vreselijke styreen stank. Ook niet echt gezond om lang in te vertoeven. De motorkapjes/rompjes die uit China komen zijn vrijwel altijd epoxy. Of de hele fabriek stink naar styreen.
    Of dat de beste kwaliteit epoxy is, kan je je natuurlijk afvragen.
    Maar een leuke pot epoxy is goedkoper dan een prijs-technisch over het paarde getilde pot PU-lijm bij de Gamma of de Praxis met een bewaartijd van 0,0

    Overigens. Epoxy mag dan wat minder kwalmen. Ook dat blijft ernstige rotzooi. Laat je dus informeren bij de speciaalzaak op veiligheid.
    Gebruik altijd vloeistofdichte handschoenen, geen latex! Koop er een doos van 100 stuks van.
    Latex laat epoxy door. Was je handen en huid indien nodig met zeep en schoonmaakazijn. Azijn sloopt de nog niet uitgeharde epoxy.
    Nimmer met thinner of aceton je huid schoon maken. De epoxy dringt direct je huid in. Epoxy in on uitgeharde/uitgereageerde toestand is giftig!!!! Slecht voor je organen. Je kan bij overexposure een allergie ontwikkelen. Kijk er dus wel mee uit en ga vooral niet er mee kloten. Houd kinderen uit de buurt.
    Spul voor boven de 18, afhankelijk van de bewustwording.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2016
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat van die Azijn wist ik nog niet, en dat is een heel goede om te onthouden!

    Dank!
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    +1
    ( gebruikte dus altijd thinner.....):eek:
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Thinner of aceton prima voor de kwasten! Het residu prima om een mieren nest (tijdelijk) uit te roeien... hoewel het liever/beter niet de grond in te miepen is... komen ze alsnog GFK-versterkt terug :confused:

    Schoonmaakazijn bij de buurtsuper of drogist vaak als dozijn verpakt.
     

Deel Deze Pagina