Glider met topdrive

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 11 okt 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Voor dit project heb ik een bestaand ontwerp genomen en de maten 2x vergroot. Was de wingspan 560mm, is het nu 1120mm. Op die manier alle maten met een factor 2 vergroot. Hier even het bestaande model:
    [​IMG]

    In het bestaande model zit een V-stelling, die wil ik er niet in hebben. Hier even de bouw tot nu toe.

    Uitsnijden romp:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier de romp aan de bovenkant gezien. Is 20mm breed. Er naast ligt de vleugel al klaar:
    [​IMG]

    Hier de vleugel al door de romp gestoken:
    [​IMG]


    Hier met stabilo en inbouw elektronica:
    [​IMG]

    Met proefopstelling van de motor en motormount:
    [​IMG]

    Deze proef opstelling was niet goed. De motor stond te ver naar voren en te hoog opgesteld, waardoor ik een veel te grote down thrust had. Na wat navraag en hulp hier op het forum de motor mount naar achteren geplaatst en lager gemonteerd, dat werkte wel. Zodoende ben ik op een 3 blads prop uitgekomen in i.p.v. een normale prop een duwprop opstelling gekregen en dan krijg je dit. Inmiddels zit het hoogteroer er ook op:
    [​IMG]

    Zoals je kan zien heeft dit model ailerons. Op het bestaande modelletje zaten die niet en was overbodig. Bij dit model dus wel ailerons gemaakt, omdat de spanwijdte 2x groter is aan te raden en omdat het gewoon kan. Ik werk graag met ailerons, dus als het kan gewoon doen.

    Wegwerken motor mount:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    En zo ligt die er nu bij:
    [​IMG]

    Inmiddels de maiden vlucht achter de rug. De vleugeltips kwamen te ver ophoog waardoor er een forse V-stelling optrad. Dat is inmiddels verholpen en staat klaar voor een nieuwe remaiden. Verder moest ik wat aan gewicht voorin plaatsen, want het toestel begon best wel wat te wobbelen. Enfin bekijk de video van de maiden en kijk hoe het toestel er tot nu toe bij staat:


    En tja, wat krijg je dan. Een superslank toestel met een heel slanke koorde. Gewicht rond de 125 gram(met lipo), leuk om te zien en nog leuker..................om mee te vliegen.

    Wordt vervolgd,

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2021
    pompebled en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Zo, de extreme V-stelling verholpen simpel door onder de vleugel door de romp een holle carbon buis te steken. In vlucht ziet het er goed uit. Je kan gewoon het gas erop houden tijdens de landing. Dit vraag om een uitbreiding, namelijk wielen om "touch and go" te vergemakkelijken. Hier even een korte impressie van de vlucht van gisteren:


    Helixer
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zitten hier nu wielen onder of niet?

    Zo ja, dan zou ik ze iets groter nemen.


    jan.
     
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nee hoor, er zitten geen wielen onder. Ik zou dan zeker boven de 250gr gaan uitkomen.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen

    jan.
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja leuk, helemaal geen slecht idee. Misschien ga ik hier wel iets mee doen.
     
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala


    Hmmm. als je de wielen maakt zoals ik kom je maximaal op 2x4 gram uit, een landingsgestel 1.2mm verenstaal max 20 gram, totaal max 30 gram?? Snap het niet zo, je zit nu op 125gram, wat mis ik?
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Sorry, denkfoutje.:weetnie: Je hebt natuurlijk gelijk.............Op de een of andere manier denk ik telkens dat ik al op bijna 250gr zit, maar dat is natuurlijk niet zo, het is veel minder. Die wielen moet natuurlijk gewoon kunnen.
     
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    En als je plaats hebt zou ik gewoon 1 wiel midden in de romp zetten net zoals een echte zwever met aan het uiteinde van de tips en achteraan de romp 3 kleine wieltjes aan .8mm verenstaal. Heb ik ook (staartwiel) en werkt perfect.
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Is een idee, hoewel ik al weer bezig ben ben diverse andere projecten. Ten eerste heb ik een VTOL toestel besteld. Zie deze video:

    Heeft mijn aandacht al een langere tijd. Plus dat ik een autogyro helikopter kit heb liggen die ik deze winter wel gaan bouwen. Beide als het goed is onder de 250gr, hoewel ik met die VTOL mijn twijfels heb hoor. Ik open daar t.z.t. wel een draadje over. Zo zie je maar waar een mens druk mee kan zijn.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2021

Deel Deze Pagina