Glitsa op glas & epoxy?

Ik heb de abachi indekking van een vleugel voorzien van 50 grams glas met epoxy. Is goed gelukt. Door wat schuren (o.a. bij de neus overlapping) wel hier en daar doffe plekken.
Ik wil het hout blijven zien, dus een doorzichtige afwerking is nodig. Kan natuurlijk weer epoxy aan maken en dat er overheen smeren, maar ik vroeg me af, zou het ook met Glitsa (of een andere Water Based PolyUrethane) kunnen? Verwerkt een stuk makkelijker en geeft een mooie harde laag. Of houdt dat niet goed?
(Heb op het forum lopen zoeken of daar al eerder iets overgeschreven is, maar kom er niet helemaal uit.)
 
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar Glitsa is een polyUrethaan, en dat hecht eigenlijk op bijna alles (je wilt niet weten hoeveel moeite ik heb om mijn pot Glitsa open te krijgen, en hoe ontzettend hardnekkig die opgedroogde korst op de rand van het deksel aan het metaal hecht).

Desnoods maak je een klein proefstukje (druppel epoxy uit laten harden, dof schuren en Glitsa er over).
 
Ga de test doen.
Ja, die rand heb ik ook op m'n pot. Verder geweldig spul. Makkelijk en snel aan te brengen (na 4 uur al de volgende laag). Twee a drie lagen op hout geeft een prachtige harde afwerking en Koverall plak je er ook goed mee
 
Hoe brandstofbestendig is Glitsa eigenlijk? Altijd op zoek naar iets wat goed werkt.
Voor zover ik weet is polyurethaan volledig glowfuel-bestendig, tenminste, ik herinner me dat ik vroeger in de modelbouwwinkel polyurethaanlak kocht als het brandstofbestendig moest zijn. Weet het merk niet meer, was amerikaans spul, is alles wat ik me herinner. Is ook al ruim 35 jaar geleden.
Later ben ik gewoon autolak gaan gebruiken, meestal van de Beer of Motip.
 
Ik gebruikte altijd G4 van OSS chemie
Een groen blik was dat.
Dat werd mij aangeraden door diverse modelbouw winkels.
Altijd gebruikt in mijn toestellen en nooit problemen gehad.

Grt John
 
Bedankt John. G4 gebruikte ik ook al, heeft een nadeel het wordt zo geel als zeik als het er wat langer op zit.

Groet, Aad
 
Een terugkoppeling van de test (Glitsa over een met 50 grams glas & epoxy ingedekte vleugel):
  • De doffe/witte schuurplekken worden weer mooi doorzichtig met een laagje glitsa.
  • Het lijkt goed te blijven zitten. Weet nog niet hoe dat op de lange termijn is.
  • Het vult de poriën van het 50 grams glas enigszins, maar het wordt geen spiegelglad oppervlak. Als je over de vleugel heen kijkt zie je de weefsel structuur nog. Zelf vind ik dat geen probleem.
 
Ik wel :D
Mijn multiplex testbokje voor model motoren had ik in de glitsa gezet en dat loste op nadat ik wat methanol er op morste
Voor brandstofbestendige coating kan je beste gewoon epoxy of een willekeurige 2K lak gebruiken
 
Interessant onderwerp. Ik moet steeds 24 uur wachten, voor ik verder kan met de vleugel.
Voor alle duidelijkheid: het gaat over een elektro-speeder.
 
Back
Top