dag allemaal, ik heb net mijn nieuwe 4G6 binnen (geweldige heli trouwens), met bijgeleverde lipo accu. Ik heb hem net helemaal leeggevlogen, en weer opgeladen. Tot mijn verbazing laadde deze 3,7V 600mAh lipo maar op tot 450 mAh. Ik heb hem maar nog een keer leeg gevlogen en daarna met mijn lipo lader (Conrad Pro Multilader-Entlader) ontladen, om hem vervolgens weer op te laden. Weer stopt de lader bij ongeveer 450 mAh. Ligt het aan mij, of laadt de lader de lipo niet helemaal vol? De lader stopt met laden bij maximaal 4,20 Volt. Hoe kan het dat een 600 mAh Lipo maar tot 450 mAh wordt opgeladen?
Hallo Jasper, Als je de volledige capaciteit er weer in zou kunnen laden, moet je de Lipo zover hebben ontladen, dat 'ie waarschijnlijk stuk is... De regelaar in je heli is afgeregeld (of zou dat moeten zijn) om de lipo te beschermen tegen diepontladen. Je zult dus altijd een restlading in je Lipo houden en nooit de volledige capaciteit erin kunnen laden. Groeten, Jan.
Je werkt met een lipo batterij... Ze zijn niet gevaarlijk, maar je moet wel even weten hoe zo'n ding werkt. Je mag zo'n ding in principe nl niet ontladen. Zoek even in het forum in onderdeel accu & laadtechniek hoe het hiermee zit, dat scheelt een hoop vragen
niet ontladen???? SHIT!!!!!! dan heb ik hier 300 euro aan bende liggen dus :roll:... Je mag een lipo echt wel ontladen. Maar niet diep ontladen. Dat is een heel groot verschil. Ik denk ook dat je op het laatste doelde in dit geval. een lipo mag niet onder de 3V uitkomen. Onbelast zou deze op 3,5V minimaal moeten zitten. een lipo mag maximaal 4,2V hebben. *spanning per cel. een 2S pack *2 cellen* is het dubbele, 3S het drievoudige etc.
ik heb hem ook niet diep ontladen hoor! de lader stopt met ontladen bij het juiste voltage. Maar het is dus niet gek dat ie bij 400 mAh stopt. gelukkig
Er kloppen hier wat dingetjes niet. Spanning kortstondig tijdens belasting minimaal 2,7V onbelast rond de 3,2V. Beter niet te vaak te laag dat zou beter zijn. Al heb ik accu's ook wel eens helemaal plat getrokken. Meestal zonder erg. Regelaar afslag werkt ook niet altijd naar behoren. En soms zakt de spanning heel erg snel in. Maximale spanning 4,2V per cel. 2s - 8,4V volt en 3s 12,6V vol. onbelast. Vol wegleggen is het juist niet bij lipo's. Beste is bij 3,8V per cel onbelast om op te slaan. Nieuwe lipo's meet ik altijd op 3,82 volt per cel. Dat voltage is ongeveer 60/70% van de capaciteit. Meer is hier wel op het forum over te vinden. Het kan zijn dat je regelaar afslag vrij vroeg staat en je daarom niet de volledige capaciteit terug laad. Als ze echt plat zijn gaat er wel het volledige in maar eigenlijk zou je dus altijd ongeveer á 20% minder capaciteit moeten laden dan er op de accu staat. Als je vliegt en merkt dat het toerental hoorbaar begint terug te zakken (niet totaal wegvallen maar minderen, dus net niet het maximale vermogen meer waar mee je begon) is dit vaak het punt om de landing in te gaan zetten. Als je dan de accu aan de lader hangt zit je vaak rond de 3,8V per cel
Er zijn zelfs onderzoeken die aangeven dat nog minder spanning zelfs beter is. Ik heb een onderzoek van Sony waarbij ze diverse typen hebben getest en steeds blijkt dat hoe lager de spanning en hoe lager de temperatuur hoe minder de achteruitgang in capaciteit is. De zelfontlading van een lipo is erg laag, dus het kan ook niet veel kwaad om de batterij bijna leeg te bewaren. Je moet inderdaad niet onder de 3,5V uitkomen (onbelast)
In de FAQ <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > is veel informatie over ondermeer de behandeling van Li-Po's terug te vinden.
terug naar topic, zo te lezen staat je lader ergens op een limiet ingesteld, zeker als er 2 keer exact 450mah in is gegaan. Slaat ie daar kennelijk af. Sommige laders kan je instellen dat ze een maximum hoeveel heid mah laden, of een maximale tijdsduur. Even rotzooien in de menu's, en wellicht kom je deze instelling ergens tegen
ooit gehoord van veiligheidsmarge :roll:... 3,2V onbelast is dus gewoon helemaal leeg... 2,7V mag die maar zeer kortstondig zijn... Dit zijn de absolute onder waardes. Echter er zijn maar weinig multimeters snel genoeg om die 2,7V te kunnen meten. De 3,2V is bij een lichte belasting al meteen dik onder de 2,7V. Bij 3,5V heeft de lipo al 70% gegeven en is met in acht name veiligheids marge gewoon leeg. Lipo cut off staat om die reden altijd op 3 - 3,3V. Dit wordt gemeten onder belasting en per zoveel seconden. (langer dan 5s onder de 3,3V is cut off (exacte gevens zijn per regelaar verschillend). maar lager dan 3,5V onbelast is absoluut niet aan te raden. Net als 2,7V onder belasting.
@Jasper, je haalt het nu een beetje door elkaar. Niet door de lader maar door het vliegen met de heli wordt de lipo ontladen (de spanning zakt). De lipo spanning zou onder deze belasting niet onder 2.7 - 3V per cel mogen komen. In dat geval heb je ca. 70% van de 600 mAh verbruikt en dat is ongeveer de 450 mAh die je er vervolgens weer met de lader in stopt. Ik denk dat het allemaal gewoon klopt, lekker vliegen dus!
Nee hoor, hij schreef in zijn eerste post al dat hij de lader gebruikte om de lipo (gecontroleerd) te ontladen. Ik neem aan dat hij dat deed om zeker te weten dat de batterij echt leeg was. (en ja gecontroleerd leeg bij een lipo is inderdaad nog wel 20% vol, dus klopt die 450mAh wel)
Dit is wat hij schreef Wat dus waarschijnlijk betekend: 2x leeggevlogen= niet leeg omdat de esc hem waarschijnlijk in de cut off is gesprongen. 1x ontladen met de lader= niet leeg omdat de ontlaad functie van de lader ook maar max ....% ontlaadt om zo de lipo niet te slopen. Ofwel zowel je esc als lader hebben hem beschermt zodat je lipo nu nog leeft. Zou je er 600Mah bij kunnen laden dan heeft je lipo een opdonder gehad waardoor je evt minder Mah erbij kan laden of hij kan zelfs stuk zijn.
Even je lader op NI-CAD instellen dan je lipo met ongeveer 0,5S laden voor ongeveer 30 seconden, dan direct daarna De lader op Lipo stand zetten en gewoon 1S laden, waarschijnlijk laad hij dan weer gewoon, wel er even bij blijven en als het nog niet werkt de gehele procedure opnieuw, als het dan nog niet werkt de lipo vervangen. Veel mensen vinden dit geen goede oplossing maar ik heb dit ook al een keer gehad dit werkt echt perfect, met de lipo waar ik het mee heb gedaan gebruik ik nu al zeker een jaar en niks aande hand werkt perfect
Dit begrijp ik niet helemaal. De Topic poster heeft het helemaal niet over een lipo die niet meer laadt of defect is. En wat beoog je te bereiken met die tijdelijke instelling op NiCad? Als je 0,5C laadt ( en de lipo is leeg) kan het heus geen kwaad om hem een tijdje op NiCad stand te zetten, maar..... Echt zinvol lijkt het me ook niet. De NiCad stand laadt gewoon domweg met constante stroom (is voor lege lipo ook prima) maar stopt pas als er een deltaV gemeten wordt (en dat is natuurlijk voor een lipo dodelijk want die komt er niet). Het eindvoltage voor NiCad is onbepaald, dat hangt af van de interne weerstand van de NiCad en dat kan dus best over de 4,2V/cel van je lipo gaan. Ik snap dus niet wat voor voordeel dit heeft, maar zie WEL het potentiele gevaar.