Gloednieuwe , maar lege Eneloop :-?

corvl

verslagschrijvers
Ik heb vandaag mn nieuwe accu's binnengekregen (het seizoen gaat eindelijk beginnen :-) ) waaronder 2 pakketten Eneloop.

1 x voor mn FF9 zender en 1x ontvanger pakket.

Nu heb ik die voor mn zender een ander stekkertje aangezet en uiteraard meteen getest, wat blijkt, het pakket is geheel leeg. Voltage aanduiding op mn zender ging van 9,9V binnen de minuut naar 8,8V .

FF aan mn Schulze lader/ontlader gehangen, nu bleek het pakket geheel leeg te zijn :-/

Volgens de gebruiksaanwijzing zouden eneloop accu's bij aankomst zo goed als vol moeten zijn.

De accu hangt nu aan de lader, maar wat betekend dit?

Cor

dat ziet er niet goed uit.

mn Schulze lader zegt nu na 10 minuten laden dat hij vol is maar hij heeft er maar 270 ma bijgepropt. (met 0.8A laden).

pfff, lindinger natuurlijk al gesloten....... die gaan blij zijn met hun nieuwe klant.:bad-words:

ik ben nu weer aan het ontladen, maar ik heb weinig hoop.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Cor

waarschijnlijk zit er 1 of meerdere "rotte" cellen in. Kan je de cellen los doormeten? (met een speld door de folie)
Evt. kan het zijn dat er een slechte verbinding zit in pakket of aansluiting. Maar dat lijkt me niet het geval.

Die eneloops hebben waarschijnlijk een capaciteit van 2000 mAh?
Volgens mij kan je die beter met een véél lagere stroom laden, zeker de eerste keer.
Ik merk dat met al m'n nimh accu's en eneloops in het bijzonder.
Als ik die laadt met bvb 1/2 C dan gaat de spanning zeer snel omhoog en stopt de lader veel te vroeg met laden.
Ik denk dat die eneloops een hoge inwendige weerstand hebben waardoor ze een veel lagere zelfontlading hebben maar dat geeft als nadeel dat ze géén hoge stromen kunnen leveren en dat ze langzaam moeten geladen worden...
Maar let op, ik ben géén expert en dit is gewoon wat ik denk/ondervonden heb.

Dat ze leeg zijn bij aankoop zou niet mogen maar hoelang hebben ze in de winkel gelegen? Ze gaan maar heel langzaam leeg maar blijven ze ergens een jaar of misschien langer liggen, dan zal er ook niet veel lading meer opzitten.
En natuurlijk kan er ook een slechte cel bijzitten...

@ slomo: idd 2000 mah.

Ik snap er werkelijks niets van.

Ik heb het andere pakket (4 cellen eneloop) voor alle zekerheid ook ff aan de ontlader gehangen met -0,2A en na een 45 minuten gaf die het ook al aan; akku leeg????:confused:

Kan ik iets verkeerd doen? Kan toch bijna niet dat er 2 accupakketten niet inorde zijn?:puppydogeyes:

Lader/ontlader is een schulze (330d) en is goed.

Beide pakketen zijn nu aan het laden met 150 mah op een robbe unicharger 6. Morgen nog eens rustig ontladen en kijken wat eruit gehaald kan worden.........

Oh ja...... nieuw woordje geleerd... kan ik nu ook toepasselijk gebruiken: "WTF"

Cor

Als ik het goed begrijp gaat het over een NiMH-accupack van AA-cellen?
Inderdaad vaak niet vol te krijgen met een snellader, zelfs al is het maar met 100-200 mAh... de delta-peak (veel) hoger instellen helpt meestal ook niet en is tegelijk gevaarlijk.
Langzaam laden met een niet-snellader is mijn devies.

Let wel: ook hier geen expert aan het woord ;)

Ik heb vandaag mn nieuwe accu's binnengekregen (het seizoen gaat eindelijk beginnen :-) ) waaronder 2 pakketten Eneloop.

1 x voor mn FF9 zender en 1x ontvanger pakket.

Nu heb ik die voor mn zender een ander stekkertje aangezet en uiteraard meteen getest, wat blijkt, het pakket is geheel leeg. Voltage aanduiding op mn zender ging van 9,9V binnen de minuut naar 8,8V .

FF aan mn Schulze lader/ontlader gehangen, nu bleek het pakket geheel leeg te zijn :-/

Volgens de gebruiksaanwijzing zouden eneloop accu's bij aankomst zo goed als vol moeten zijn.

De accu hangt nu aan de lader, maar wat betekend dit?

Cor

Waarom stuur je ze niet terug ?

Ik heb het vorig jaar met gewone nimh van sanyo gehat , paketten lagen al een jaar onder de toonbank denk ik . :D

1 keer omgeruilt , bleek hetzelfde te zijn , toen terug gebracht en geld terug .

Heb toen via Ebay Eneloops zellen bestelt .
Waren vol toen ze aan kwamen en Ik heb zelf de paketten gemaakt .
Laden doe Ik zender/onvanger/ontsteking´s akku´s altijd al met een UI-Lader op 250 mA . ;)

Mvg Johan

Ik had er graag mee willen vliegen , maar ja, zekerheid voor alles.

Ik ga daalk ff Lindinger bellen, en hun advies vragen.

Vreemd vind dat het met beide paketten zo is.

vannacht met 160mah opgeladen voor een 12 uur , en nu aan de ontlader gehangen met -033A. Zender acuu is nu na 10 minuten van 11,5 naar 10,6 gelopen. dit is nog vrij normaal denk ik.

@ plotterwelt. Snelladen hoeft van mij idd niet. Maar het mooie van een computerlader is dat je een "logboekje" kan bijhouden van wat er in gaat en wat er uit gaat en daarmee de conditie van de akku mee kan bepalen.
En met zo'n computerlader moet je altijd toch redelijk snellladen voor die deltapeak (gloof ik)
terugsturen; heb gisteren al een pakket teruggestuurd (wat ik verkeerd besteld had) en was geen probleem , maar aan de zenderaccu heb ik al een ander stekkertje gesoldeerd , dus daar gaat garantie :-/ daalk eerst maar ff bellen.

Wat ik voorheen deed ( met mn nicd pakketen) is elke 3-4 maanden: leeg>vol (checken hoeveel erin gaat) >leeg (checken hoeveel eruit gaat) en dat vergelijken met de vorige keer dat ik die procedure deed.

Cor

Laatst bewerkt:
UI-Lader is ook een "computer" lader die aangeeft hoeveel er in/uit gehaalt word . :D

Ook kan die tot 1,6A laden maar voor de kleine zender en ontvanger akku´s vind ik dat te veel .

De akku´s gaan ook langer me als ze niet te snel geladen worden . ;)

Mvg Johan

Ff een updatje:
-zenderaccu heeft vannacht een 11-12 uur geladen op 160 mah.
-ben nu aan het ontladen op -033Ah , na een +/- 2,5 uur is er een 800 ma uitgehaald en voltage is rustig van 11V nu naar 9,6V gegaan.....

hmmm.

Lindinger opgebeld maar de techneut was niet beschikbaar , ik word daalk teuggebeld :-/

pfff, alles wat ik koop is de eerste keer altijd kapot.... ben ik de enige die dat heb?:(

cor

Laatst bewerkt:
Net techneut van Lindinger aande lijn gehad , die heeft me gerust gesteld.:zon:

Aangezien ik een "computerlader" heb stelt hij voor dat ik alles vol laad met standaard lader en ontlaad , hebben de pakketten hun normale capaciteit, dan is alles inorde , zo niet dan terugsturen, dat ze leeg waren is geen enkel probleem. De stekker die ik eraan heb gesoldeerd is geen probleem (met garantie). Dus een pluimpje voor Lindinger qua service.

Maar ik wil graag ff een 2nd opinion van de batterij techneuten op het forum.

Voorloig "zien" de cellen er goed uit , de zenderacuu is nog steeds aan het ontladen met -0,33A , voltage loopt langzaam , maar gelijkmatig terug.

Hoeveel zorgen moet ik me maken dat de cellen (volledig) leeg bij mij toegkomen zijn? (Eneloop zou volgens de specificaties (vrijwel) vol geleverd moeten worden)

bedankt,
cor

Ik laad mijn NiMH accu's altijd met de reflex lader van mijn Robbe thuis lader en Orbit veld lader.
Alleen als er dikke kabels aan zitten kun je met 1C laden maar als er dunne kabeltjes aan zitten zoals aan je zender accu en ontvanger accu niet hoger gaan dan 1 Amp daar de innerlijke weerstand dan te hoog is en de lader afslaat.

Snelladen gaat ook maar wel aan die 1 Amp max blijven en wel je lader instellen op NiMH.

@ Vliegman:

Bedankt voor de input, maar het gaat hier om "eneloop" cellen, en die schijnen blijkbaar anders behandeld te moeten worden. Ook worden die "vol" geleverd. Wat niet het geval was bij mij.

Dus de vraag in mijn vorig bericht staat nog open.

Cor

pfff, alles wat ik koop is de eerste keer altijd kapot.... ben ik de enige die dat heb?:(

cor

Of het past niet.

Ik had hetzelfde probleem van de week trouwens, 2500 nimh via de computerlader opgeladen. Na +/- 10 minuten vliegen viel de hele zender gewoon uit. Kon het toestel gelukkig wel aan de grond krijgen zonder brokken. Lader aan de autoaccu gehangen en na +/- 10 minuten laden piepte ie, vol. Daar heb ik vervolgens bijna een half uur op gevlogen.

Ik ga ze nu maar een nachtje aan de robbe hangen.

Louis

Laatst bewerkt:
Of het past niet.

Na +/- 10 minuten vliegen viel de hele zender gewoon uit. Kon het toestel gelukkig wel aan de grond krijgen zonder brokken.
Louis

Hoe dan ?? :confused:

Ik snap dit probleem niet helemaal, zijn gewone Nimh celletjes niet goed genoeg ?
Bij elke online winkel vind ik wel een pakket wat in mijn FF9 past.
Ook een ontvangerpakje, 4,8 volt Nimh 2200 mah, voor 15 euro.

Ik weet niet wat eneloop cellen zijn, en zou er niet aan beginnen voordat ik wist wat dat zou betekenen.

Ik zou de handel gewoon terugsturen en normale cellen bestellen .

Hoe dan ?? :confused:

Ik snap dit probleem niet helemaal, zijn gewone Nimh celletjes niet goed genoeg ?
Bij elke online winkel vind ik wel een pakket wat in mijn FF9 past.
Ook een ontvangerpakje, 4,8 volt Nimh 2200 mah, voor 15 euro.

Ik weet niet wat eneloop cellen zijn, en zou er niet aan beginnen voordat ik wist wat dat zou betekenen.

Ik zou de handel gewoon terugsturen en normale cellen bestellen .

Bij de MX12 ben ik nu achter valt eerst het display uit onder een bepaald voltage, je servo's reageren dan nog wel. Dus je zender lijkt uit maar doet het stiekem toch nog een beetje. Nou ja een beetje want de landing leverde wel een koprol van de easystar op. Niks kapot.

Volgens mij zijn de cellen gewoon goed maar is het zoals ze hiervoor al zeggen de lader die niet goed ziet wanneer ze vol zijn. Had de deltapeak ook al naar 0,5 verhoogt (standaard op 0,3) maar dat maakt niet zoveel uit.

p.s. ik gebruik gewoon de orginele accu van graupner (nimh).

@Rhelie: Het voordeel van eneloop cellen zou zijn dat ze een hele lage zelfontlading hebben. Wat ik hier en daar hoort zeggen is dat het superdingen zijn.

Terugsturen is een optie, maar ze zijn inmiddels geladen en als ze de accu's gaan testen en ze blijken 100% inorde te zijn.... dat vind ik ook niet goed. Ik ga ze alleen terugsturen als ik met (redelijke) zekerheid kan zeggen dat ze defect zijn, en dat ook kan onderbouwen.

Ze worden aangeboden met als specificatie dat de cellen 'vol" geleverd worden en direct gebruikt kunnen worden.

Nu was bij mij het geval dat de cellen geheel leeg waren. Wat ik bij nicads of normale nimh cellen geen enkel prbleem zou vinden.. gewoon opladen en gebruiken. Mijn probleem is dat de specificaties waarmee ze geleverd zijn dus al niet kloppen.

Wat ik me dan afvraag:
-zijn de cellen nog van optimale kwaliteit
-dat ze leeg ipv vol zijn: heeft dit gevolgen voor levensduur en kwaliteit
-wat is de oorzaak dat ze leeg zijn (en zo niet aan de specificaties voldoen.)
-kortom...... moet ik me zorgen maken.

Een updatje van het laden-ontladen:

Uit de zender accu heb ik na een 11-12 uur laden op 150 mah ruim 1700 ma gehaald met -0,3A ontladen en Voltage is vrij constant naar beneden gegaan.

Momenteel is mn ontvangeraccu aan het ontladen en dat ziet er ook goed uit.

Cor

Laatst bewerkt:
Ontvanger accu leeggetrokken met -0,33A en hij heeft er 1850ma uitgehaald . ( met 14 uur laden op 150mah), dus ik mis een 150ma , maar dat kan liggen aan het relatief "snel" leegtrekken met 0,33A of dat die 14 uur op 150mah iets te weinig is.

Dus ik denk dat die cellen toch inorde zijn, tenzij iemand me iets anders kan vertellen,

Cor

Ontvanger accu leeggetrokken met -0,33A en hij heeft er 1850ma uitgehaald . ( met 14 uur laden op 150mah), dus ik mis een 150ma , maar dat kan liggen aan het relatief "snel" leegtrekken met 0,33A of dat die 14 uur op 150mah iets te weinig is.

Dus ik denk dat die cellen toch inorde zijn, tenzij iemand me iets anders kan vertellen,

Cor

Ja dat is volgens mij normaal. Uit onze 2700Mah AA's krijgen we ook maar iets van en 2500Mah.
Met de tijd zal het misschien nog wel beteren aangezien ze nog nieuw zijn.

Mvg Nick

Back