gloeiplug vraag

hallo mensen
ik heb een 90er brandstof heli , en die altijd met 20% nitro gevlogen .
nu heb ik de hobby weer opgepakt , en tornado 30 erin gedaan .
ietwat rijker gezet , en gaan . maar bij het opstarten begon de motor achteruit te lopen .
na een herstart liep ie goed , en heb ik gevlogen , maar bij de volgende vlucht knalde ie weer in de achteruit na het uittrekken van de startmotor .
mn vraag is dus , is dit een teken van een te koude gloeiplug ? verder merkte ik geen nadelen , maar heb hem dan ook nog niet in idle 2 gehad . ook ging ie stationair niet slechter lopen na het afkoppelen van de gloeistekker .
suggesties welkom
mvg ferry

hallo mensen
ik heb een 90er brandstof heli , en die altijd met 20% nitro gevlogen .
nu heb ik de hobby weer opgepakt , en tornado 30 erin gedaan .
ietwat rijker gezet , en gaan . maar bij het opstarten begon de motor achteruit te lopen .
na een herstart liep ie goed , en heb ik gevlogen , maar bij de volgende vlucht knalde ie weer in de achteruit na het uittrekken van de startmotor .
mn vraag is dus , is dit een teken van een te koude gloeiplug ? verder merkte ik geen nadelen , maar heb hem dan ook nog niet in idle 2 gehad . ook ging ie stationair niet slechter lopen na het afkoppelen van de gloeistekker .
suggesties welkom
mvg ferry

Als de motor soms iets te rijk staat dan kan ie ook de verkeerde kant op lopen tijdens starten
Heb niets met de gloeiplug te maken

nou laten we het hopen . dan zal hij 'incidenteel ' effe te veel sap in de verbrandingskamer gehad moeten hebben . aangezien hij wel mooi afgesteld staat .
nou nog eens wat , ik lees verschillende dingen over temperatuur van de motor . de vinger op de backplate methode , dat je de temp van de backplate voelt meteen na het landen , lees ik over dat dat 'minimaal 10 seconden te harden" zou moeten zijn , terwijl ik altijd aanhield dat ik hem er minimaal 3 minuten op zou kunnen houden (gewoon niet te warm voor vinger dus)
iemand anders die dit ook zo doet ?

een 90er motor dient gewoon lauw aan te voelen op de backplate je kan dus oneindig je vinger erop houden(maarja dan is je tank leeg)

Gr
jeroen

Ook even de vinger op de koelribben meteen na het landen (wel eerst de rotor ff stil zetten)

Soms,als de kleine naald net te krap staat, gaat een motor arm lopen bij half of geen belasting.
Als je van hoog omlaag komt, zit je in principe in de kleine naald gebied, staat deze te arm fikt de kop alsnog af
Dan krijg je dus grote pieken in de kop, terwijl de backplate netjes voelt

Dit pdfje is trouwens geweldig in dit soort zaken..
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Back