Gobhee 50 deLuxe goes electric

• Topicstarter Topicstarter Chopperhens
  • Startdatum Startdatum
C

Chopperhens

Guest
Ben al een tijdje bezig om van de Gobhee 50 een Eversie te maken.
Als motor gebruik ik een Kontronik Kora 25-10 buitenloper met een KV van 650 ,als regelaar een Kontronik 55-6-18.
Motor steun is een speciaal gemaakte verhoogt exemplaar met als voordeel dat je op de motor een gewoon Moduul 1 tandwiel kan zetten van Mikado en dat de ruimte onder de motor genoeg is om er accu pakketten onder te plaatsen.
motorsteun.jpg

Deze setup is een configuratie voor 6S Lipo of 18 cel Nimh.
Hiermee kan je perfect rondvliegen en 3D vliegen.
wat voor 90% van de helivliegers voldoende is

kora.jpg

Als baseplate voor de accu's wordt een carbon accu steun gebruikt van
Mikado , deze past perfect tussen het chassis van de Gohbee/Raptor.

gohbee.jpg

Hier nog een paar vermogens grafieken gemaakt met Digital Power Recorder, een prachtig apparaatje die je tussen de accu en de regelaar plaatst tijdens de vlucht.
Alle data wordt opgeslagen en kan via een USB kabel in de PC worden ingelezen.

Dit is de Data van de Gohbee met een Kontronik regelaar en een Flightpower 3700Mah 20C -30C Accu.
dprfp3700kontronik.jpg

De blauwe lijn is de stroom de groene lijn is het spannings verloop.
Links zie je de max stroom ,voltage en power en hoeveel stroom er uit de accu is getrokken.

Bij 3:58Min gaat de stroom omhoog omdat ik het toerental van de heli naar 1800rpm breng. en daarna weer terug.

Hieronder staat de data van een vlucht met 18cell Nimh 3600mah.
Door het gebruik van deze accu's komt er bijna 1kg aan gewicht bij.
dprfpnimhkontronik.jpg

Deze sets zijn te gebruiken voor de Gohbee/TZ 50 en 30 en de Raptor 50 en 30 helicopters.

Vond vandaag nog een 5S3P 7500 pakket van tarabat en heb deze ook even geprobeerd in de Gohbee.

Ik moest de governor gas curve even verhogen en het resultaat viel me niet tegen.
Met een 5S setup kan je met de Gohbee prima hoveren en rondvliegen.
Hieronder nog even het stroom/spannings verloop .

dprfp5S7500tarakontronik.jpg

gr Hans

Intressant. Wat zou je aanraden als je minimaal het vermogen wilt hebben van een OS 50 Hyper en met behoudt van die kracht minimaal 12 minuten kunt raggen?

Satoer zei:
Intressant. Wat zou je aanraden als je minimaal het vermogen wilt hebben van een OS 50 Hyper en met behoudt van die kracht minimaal 12 minuten kunt raggen?

Om het 12 minuten vol te houden met raggen heb je denk wel minimaal een 6600Mah accu nodig.

Gr Hans

laurens zei:
Of meer volt erin stoppen.

Dat kan ook echter dan moet de motor/regelaar setup anders worden.
en dat wil ik niet.
Dit moet een setup blijven waarbij zo min mogelijk Lipo's in gaan met een goed rendement.

Gr Hans

hey,

ik vind zo'n E- conversie wel leuk om eens naar te kijken bij de G50 warom is er nu ineens een''stop'' (gezien de datum van de laatste post) :?:

veeeeeeeel foto's en film aub :wink:

groet,

Roy

Deze setup hebben we ook geprobeerd en dit viel erg tegen. Motor wordt erg warm, vluchttijd valt tegen en van power is al helemaal niet te spreken. Amper genoeg om een looping te maken, zelfs met flightpower akkus.

Ik heb deze combo nu ook liggen en ga deze gebruiken in een Raptor 50 met een schaalromp Bell 222 eromheen.

Het lijkt mij inderdaad ook hoogst onwaarschijnlijk dat je "3D" met deze combo kan doen, maar dat was ook niet mijn bedoeling dus dat komt goed. Ik denk dat Hans deze conversie daar ook niet op bedoeld heeft.
Lichte aerobatics zal geen probleem zijn.

De max power in zijn DPR grafiekjes staat ook op 900 watt ofzo, erg weinig als je weet dat ik met de T-rex 600 met gemak 2400watt trek... ook op 6s.

De steun is overigens heel netjes gefreesd, past allemaal perfect.

Als je voor echte 3D gaat kun je denk ik beter een T-rex 600 + FlightPower 4900 6s1p accu kopen of een Raptor e620 op 10 cellen.

Even een vraagje aan hans: Wat weegt jou gohbee 50 nu zo, zonder accu?? (dan weet ik waar ik naar toe moet werken voor het schaalmodel)

Ik ben van plan om het geheel te gaan vliegen met de FlightPower 4900 6s1p accu's btw.

Cheers,

Richard

wij hebben deze combo geprobeerd op een raptor 30 (dus met 550 blades). De motor werd erg heet. Ik heb persoonlijk een looping gevlogen met deze combo en dit was echt niet veilig. Ik twijfel eraan of je met een romp en 600mm blades zelfs van de grond komt... :?
Laat eens weten hoe het afloopt...

Hmm, dat klinkt niet echt bemoedigend... je had echt exact dezelfde setup??

Het lijkt me namelijk dat Hans niet liegt, lijkt me niet bevorderlijk voor je business als je een set verkoopt waar je echt niks mee kan.

Overigens heb ik de motor overgenomen van Remco, die had hem weer van hans. Hij heeft hem er toen mee zien vliegen en dat ging volgens de overlevering heel aardig. climbout was goed en een rondje vliegen ging prima.

Het enigste vreemde vind ik dat deze motor max. 850 watt levert volgens het boekje, lijkt in theorie erg magertjes voor een 50er maar ik ga af op het verhaal wat ik gehoord heb dus het moet werken.

@Hans

Ik heb die kora motor en een CC60 regelaar, welke instellingen zou ik het beste kunnen gebruiken?

Cheers,

Richard

Hai hai, ik heb de scaedu evo 30 van Laurens overgenomen. Die wil ik ook elektro gaan maken. Ben al van alles aan het uitzoeken. Het moet in ieder geval een rustige "mooi vliegende" heli worden. Eventueel later een leuk rompje. GEEN 3D vliegen..

Motor word geen probleem, al zit ik nog te denken aan direct drive :D.
Accu's ben ik ook voor bezig. komen er wel, maarrrrrrrrrrr, het is langetermijn :).

ik dacht eerst aan 6S, maar nu ik wat verder kijk, zie je dat er echt een flinke stap tussen 5 en 6S zit... Laders, balancers. allemaal veeeeeeel duurder bij 6cellen...

Ik heb een beetje met propcalcs zitten rekenen met een diameter van 52 inch en een pitch van 4 en 8 inch. Moet wel gaan lukken denk ik :)

Ik heb hier even een filmpje van een Raptor 50 met dezelfde setup ( kontronik 25-10)
http://www.dvcs.nl/forumplaatjes/eraptor-1.wmv

@Richard Ik heb het ook geprobeerd met de CC60 regelaar maar ik kreeg de motor niet goed lopend welke instelling ik
ook probeerde, ik heb nu de Kontronik 55-10-32 en daar gaat ie goed mee.

Gr Hans

Ik heb het filmpje even bekeken en hij doet rustige aerobatics, best indrukwekkend met zo'n kleine motor.

Ik zie een looping, roll, halve immelman, flips etc. best netjes!!!

Jij zegt dat de CC60 niet goed werkt? Ik heb hem gelukkig nog helemaal nieuw in verpakking dus ik kan hem nog ruilen, maar ik heb eerst CC even gemaild om te vragen of hun mij kunnen vertellen hoe ik hem in moet stellen en of het wel gaat werken.

Misschien dat er met de laatste software updates wat dingen veranderd zijn... dat hoop ik, want die Jazz is DUUUUUR!!!

Cheers,

Richard

Back