goblin 570 motor

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door johns, 6 okt 2019.

  1. johns

    johns

    Lid geworden:
    1 mrt 2011
    Berichten:
    22
    Locatie:
    boxtel
    wat zou het verschil zijn in vliegen, met een scorpion 4025-1100kv motor op 6s.
    of een powerdekker motor 520kv op 12s. als je ze allebij op 2400 toeren laat draaien met governor?
    lees vaak dat 6s relaxed vliegt en langer vliegtijd. en dat 12s agressiever is en korter vliegtijd.
    waar zit het verschil in?
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    533
    Locatie:
    breda
    12s is zwaarderin gewicht , 6s is zwaarder voor de regelaar en lipo
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    Het aantal S (voltage) en het toerental zegt maar de helft.
    Vliegen doe je op vermogen.
    Een 12S set-up heeft over het algemeen meer vermogen, zeker de motoren die je vergelijkt.

    Je kunt dus op 6S het zelfde toerental draaien, maar de set word dan zwaarder belast, de motor zit dichter bij zijn limiet.

    Als je dan een heftige manouvre maak (die vermogen kost) zal de 6S set-up het benodigde vermogen niet meer kunnen leveren, het toerental zal dan inzakken. De 12S set-up kan meer vermogen leveren en zal het toerental wel vast houden.

    Het is dus afhankelijk hoe je vliegt om te bepalen wat de beste set-up is voor jou.
    Vlieg je "heftig" of 3D dan ben je wellicht beter af met 12S, je hebt dan meer vermogen.
    Vlieg je rustiger of "sport" kun je prima met 6S toe, je hebt dan maar 1 lipo nodig.

    Vliegtijd is meer afhankelijk van vlieg stijl en toerental.
    Als je rustig vliegt, geen hoog toerental zal er weinig verschil zitten in tijd tussen 6 of 12S.
    Meestal neem je op 12S relatief iets meer "stroom" mee naar boven, als je het extra vermogen dan niet gebruikt zal 12S wellicht iets langer vliegen.

    Ik heb echter voorkeur om met 1 lipo te vliegen, is het toestel ook iets lichter.
    Ik vlieg heerlijk met een Logo 600 op 6S.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    795
    Heb een gebruikte 570 overgenomen en ben hem volledig opnieuw aan het opbouwen. Het wordt mijn 2e heli, ben dus geen hard 3d vlieger.
    Heb een pyro 650-62 en een pyro 650-103. Zou dus kunnen kiezen voor 6s of 12s. Maar de gedachte is om op 8s te gaan. Heb er een aantal redenen voor

    6s = hogere stromen.
    12s = lagere stromen, maar nog te bruut.
    8s = beetje de middenweg voor stromen. Mocht ik het opbouwen met 2x 4S. Dan zou ik de enkele 4s pakketten nog in een vliegtuig kunnen gebruiken.

    Wat denken jullie over een goblin 570 op 8S?
     
  5. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    533
    Locatie:
    breda
    Weinig gezien, maar klinkt goed, welke pinion? En welke headspeed wil je gaan vliegen?
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    795
    Het idee is om dan voor een 830kv (kontronik/x-nova) of een 890kv (scorpion) te gaan.

    Heb iemand gevonden die met een 830kv vliegt met een 24t. Volgens zijn info zou het dan +/- 2500 op de kop zijn

    Dat het niet veel gebruikt wordt. Kan de uitdaging in de lipo's zijn. Het moet er wel in passen en je wilt ook een bepaalde mAh, zodat ze niet in 1 minuut leeg zijn. En dan nog het zwaartepunt goed krijgen. Dat schijnt de uitdaging te zijn op de 570.

    Ben eerst aan het kijken of het een serieuze optie is. Zo ja, dan nazien of er geschikte lipo's te krijgen zijn. Een dummy accu maken met nagenoeg hetzelfde gewicht om zwaartepunt check te doen. Als al die punten positief afgerond worden, wil ik de motor pas aanschaffen.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    8S kan prima als je het toerental goed krijgt.
    Als je de 4s lipos ook in een ander toestel kunt gebruiken kan dat een pre zijn.

    Echter ik zie ook wel wat nadelen.
    Op 8s heb je toch een HV regelaar nodig, die zijn meestal duurder.
    Losse lipos in een ander toestel gebruiken (op 4s) kan lijden tot "scheve 8s setjes", ik bedoel als je van 2 lipos 1 set maakt (2x 4s word 8s) dan moeten de pakketten wel ongeveer hetzelfde zijn.
    Als je ze ook individueel gebruikt kan het zijn dat 1 pakket 10 rustige cycles gemaakt heeft en 1 pakket 35 zware cycles, het is dan niet bevorderlijk deze nog samen te voegen tot 8s in de Goblin.

    Daarbij met een 570 helie, niet zwaar 3D kun je echt prima toe met 6s.
    Een 100LV ESC en 1 lipo per vlucht, makkelijker en goedkoper.

    Je zegt ook 12s is te heftig, maar dat is niet zo.
    Met een BMW M3 kun je ook gewoon 80 rijden.
    Je head speed bepaald hoe heftig de heli is, die kun je ook op 12s laag houden, dan kun je super relaxed vliegen.

    Dus, je overdenking om niet op 12s te gaan lijkt me incorrect.
    Je overdenking om niet op 6s te gaan ( hoog amperage) is op een 570 helemaal geen issue.
    Op 8s gaan kan prima, alleen je pakt dan de HV nadelen, met de jou geschetste problemen juiste lipos te vinden en cg goed te krijgen.
    Dus hoewel 8s zeker kan, zou mijn voorkeur 6 of 12s zijn... maar dat is persoonlijk.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2019
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    795
    Dank je wel voor je reactie.
    Dat is stof om over na te denken wat nu wijs is.

    Als je nog geen regelaar hebt, dan kan dat een issue zijn.
    Maar heb er een 120A HV regelaar in zitten, deze heb ik al.

    Zwaar 3D vlieg ik niet. Met de simple reden, dat kan ik niet.
    Betreffende de 12S snap ik wat je bedoelt. Misschien heb ik he tniet goed uitgelegd wat ik met heftig bedoel.
    Een 6S zal bij zwaar 3D sneller inzakken dan de 12S, die richting bedoelde ik meer met de 12S. Maar zoals je al aangeeft, daar heb je zelf het regie over hoe de heli zich moet gedragen.

    Ik ben met de bouw nog niet zover dat de motor erop moet, dus heb nog even om over na te denken.
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    795
    Nieuwjaarsdag nog op de club het puntje besproken.

    Er wordt gestart met de 6s configuratie. Zoals Tbird2 ook aangeeft, is het splitsen van lipo's voor andere doeleinden niet ideaal. Dat wordt hiermee voorkomen. Voor mijn vliegstijl zou dit goed moeten voldoen. Blijkt er in de toekomst meer nodig te zijn, dan nog altijd de 12s motor gemonteerd worden.

    Voor de 8s is niet heel veel te vinden. En om de pionier te zijn, dat trekt mij niet. Nu nog de heli verder opbouwen en genieten van de hobby in 2020.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    Goeie beslissing, veel plezier er mee.
    Ben benieuwd hoe je hem vind vliegen, 6s zal je geen spijt van krijgen denk ik.
    En mocht je er toch niet happy mee zijn..... ik ben nog op zoek naar een 570 6S.
     
  11. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Rhoon
    Ik vlieg mijn Goblin 570 op 12s.
    De voornaamste reden is dat mijn accus veel en veel langer mee gaan in een 12S configuratie dan een 6s.

    Bij dezelfde vliegstijl is het vermogen dat de motor moet leveren hetzelfde.
    De stroom bij die gevraagde vermogen is de helft als je op 12S vliegt.

    Even denkend aan school tijd: P = U * I ( Vermogen (Watt) = Spanning (Volt) * Stroomsterkte (Ampère)

    De lipos krijgen dus theoretisch minder voor hun kiezen in een 12S configuratie.
    Wellicht dat daarom mijn lipos veel langer meegaan.
     
    lucni vindt dit leuk.
  12. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    533
    Locatie:
    breda
    Heb je een filmpje van je vliegstyle ralphie?
    Welke lipo's gebruik je?
    Welke headspeed vlieg je meestal?
    Ben gewoon benieuwd.

    Mvg
    Patriek
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    434
    Locatie:
    Doesburg
    @Ralphie
    Ik weet niet of dit helemaal correct is.
    Er van uit gaande dat het geleverde vermogen hetzelfde is, en de 6S setup een 2x zo grote lipo gebruikt als de 12S setup zal de lipo belasting hetzelfde zijn.

    Even een voorbeeld met een denkbeeldig vermogen van 488 Watt > P = U * I
    6S (5000 mAh) > 488 = 22.4 * 20
    12S (2x 2500 mAh) > 488 = 44.8 * 10

    De 6S 5000 mAh lipo moet dus 20A leveren, dat is dus 4C
    Op de 12S setup moeten beide lipos 10A leveren (ze staan immers in serie), dat is dus ook 4C

    In beide set-ups worden de lipo's dus even zwaar belast.

    Wat je echter vaak ziet is dat op een 12S set-up wat groter lipo's worden gebruikt.
    Er gaat dus iets meer "stroom" mee naar boven dus kunnen de lipo's wellicht wat lichter worden belast.
    Echter vaak word het extra beschikbare vermogen van de 12S set-up ook gebruikt, en blijft dus bijna alles gelijk.
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    795
    Dit is exact wat we op de club ook besproken hadden.

    Maar het komt deels aan op je vliegkunsten en belasting, denk ik.
    Door de hogere stromen, zal de spanning sneller in zakken. Bij een 12S zal de spanning langer hoger blijven.
    Dat zie je niet in de berekeningen terug en kan erop duiden dat de lipo's van Ralphie beter in vorm blijven.
     
  15. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    191
    Locatie:
    nieuwleusen
    erg mooi toestel de goblin 570 zelf ben ik ook in afwachting van een 570 Sport.
    Deel eens een foto van je heli.
     

Deel Deze Pagina