GoCNC met Arduino en Estlcam (help)

Discussie in 'CNC' gestart door Theo, 25 okt 2015.

  1. wepe

    wepe

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    7
    Ik heb inmiddels een andere voeding. Toen ik jou berichtje las had ik bij Hobbyelectronica al 3 stuks DRV8825 besteld. Dat had ik dus beter niet kunnen doen. Ze doen nl. helemaal niks! Ik krijg ze niet werkend!
    alles is goed verder. Estlcam werkt perfect, tenminste ik zie in het programma de X.Y en Z as in het scherm van waarde veranderen als ik op de besturing klik.
    Op het shield staat spanning maar de drivers doen niks.

    Had ik maar de A4988 besteld. Deze drivers werken perfect. Dus na de feestdagen maar andere bestellen.
     
  2. mccormick

    mccormick

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    noord-oost nederland
    Heb hier ook nog een shield liggen met daarop DRV8825 deze hebben altijd goed gewerkt ,ben overgestapt op zwaardere stappen motoren nema 24 dus had ik andere zwaardere drivers 5 amp nodig om aluminium te frezen.

    Wat ik wel heb gehad met de cnc shield dat het kleine glas zekering op de shield stuk was.
    Deze zit tussen de driver connectors gesoldeerd (piep kleine glas zekering)
    heb er toen draadjes aan gesoldeerd en externe zekeringhouder geplaatst geen last meer van gehad.

    Zou je even kunnen checken want het is heel vreemd dat bij jou alle 3 de drivers niks doen.

    In het begin had ik ook vreemde storingen ,toen bleek de voeding van frees motor de storende factor te zijn.
    Zowel op de arduino als de pc, voeding verder van machine geplaatst en ferriet ringen rond uitgaande draden naar motor.
    Toen werkte het goed .

    Heb later een geheel nieuwe freesmachine gebouwd met zoals ik al zei met nema 24 stappenmotoren en leadshine drivers 5 amp
    voeding 36 volt 15 amp kogelomloop spindels en een hf freesmotor met freqentieregelaar, ben hier heel tevreden over.
    Kosten waren wel wat meer als de bedoeling was.
    Gebruik nu nog estlcam maar wil overstappen naar mach 3 of eding cnc wel om het feit dat estlcam wel beperkt is in mogelijk heden.
    Dus een beetje ombouw is dan wel weer nodig.
    Maar goed het is hobby.
     
  3. wepe

    wepe

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    7
    Dat glaszekeringetje had ik vorige week ook al ontdekt. Ik had hier dus ook al met draadjes een andere glaszekeringhouder gesoldeerd. Ook dit biedt geen soelaas.

    Wat mijn portaalfreesje betreft, dit is een LKPF frees. In het verleden zijn hier op onze electronicawerkplaats proefprintjes mee gefreesd. Het werkblad heeft het formaat van een A4 formaat. De software werkte indertijd met een dongel op de parallele poort met W2000 op de PC. De freesmotor werd met een magneetspoel in een keer naar beneden gestuurd. Hier heb ik zelf een andere Z as voor gemaakt met een eigen stappenmotor. De mogelijkheden zijn beperkt maar ik kan er wel ervaring mee opdoen.

    Moet wel zeggen dat op dit moment nog alles met draden aan elkaar hangt. Ben dan ook een kast aan het bouwen waar alles in zit.
    USB aansluiting, aansluitingen van de stappenmotoren en een stopcontact waar ik rechtstreeks de freesmotor in kan steken.

    Ik bestel op voorhand toch maar de andere drivers. Hier heeft het goed mee gewerkt. Software, werkt ook naar behoren. Ik zou anders niet weten waar het aan zou moeten liggen.
     
  4. mccormick

    mccormick

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    noord-oost nederland
    Weet je zeker dat je de DRV8825 Juist hebt geplaatst op de shield ,je kan ze 180 graden draaien om te proberen.
    Heb ik namelijk ook gehad , had hier destijds totaal geen ervaring hier mee.
    Op internet afbeelding gevonden en de fouten van iemand anders overgenomen.
     
  5. wepe

    wepe

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    7
    Dank voor je opmerking.
    Wat denk je? Ik heb ze er verkeerd om inzitten!
    Stom,stom,stom!

    Maar wat nu? Ik heb er dus een omgedraaid, maar de as loopt nu maar een kant op? Ook de anderen bieden geen soelaas. Dus ze zullen wel naar de bliksem zijn.
     
  6. mccormick

    mccormick

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    noord-oost nederland
    Stom is het niet,een fout is zo gemaakt zeker als je weinig ervaring hebt .
    Hoort allemaal bij het leerproces,dit vergeet je dus nooit meer !!!!.
    Probeer eerst met 1 driver op de shield bijv x as ,test zo elke driver apart op de shield.
    Dan kijken wat er gebeurt.
    Mocht dit goed gaan telkens 1 driver bij plaatsen.

    Toen ik ze verkeert had geplaatst zijn ze niet stuk gegaan.
     
  7. wepe

    wepe

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    7
    Heb ik al geprobeerd. 1 Driver laat de stappenmotor maar een kant uit draaien. De andere 2 sturen de bron helemaal in de stroombegrenzing.
    Dus gewoon nieuwe drivers bestellen!
    Ik ben wel benieuwd of er nog andere drivers zijn die je kunt gebruiken i.c.m. de Arduino?
     
  8. mccormick

    mccormick

    Lid geworden:
    10 nov 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    noord-oost nederland
    Dan heb je het pech dat de drivers toch defect zijn geraakt.
    Je kan zeker andere drivers gebruiken,heb ook losse drivers aan mijn arduino.
    Precies zo als op het schema staat afgebeeld die ik heb gepost.
    Drivers kosten iets van 14 euro p/st, kan je wel zeggen dat het stukken beter is dan die kleine drivertjes
    Mocht je deze gaan gebruiken kun je het beste een schroef shield bestellen voor de arduino kost iets van 7 euro
    werkt wel een stuk prettiger .

    Mocht je directe link willen hebben van deze componenten ?
    Laat het even weten dan mail ik die even naar jou.
    Via PB ,links naar shops mag niet via forum
     

Deel Deze Pagina