Goed goedkoop FBL systeem

Ik zit er aan te denken om een HK450 te bouwen/kopen.

Nou wou ik graag een FBL kop kopen bij HK (kosten a 10euro). Maar ik heb er 2 vragen bij.

Vliegt een FBL heli met goedkoop systeem moeilijker dan een flybar systeem?
En wat is een "goed" goedkoop FBL systeem. Ik zie constant de Align 3GX tekoop staan voor rond de 100euro. Moet ik als ik dat 3GX systeem heb ook nog een (eventueel dure) losse gyro hebben?
Is dit systeem slecht en is dat de reden dat hij veel verkocht wordt? Zijn er andere systemen rond die prijsklasse die beter zijn of waar b.v. nog meer bekend over is?

De reden dat ik direct aan een FBL wil is gemakkelijker afstellen en minder kosten en parts die stuk kunnen gaan bij een chrash. En het lijkt mij gemakkelijker vliegen.
Ik heb deze mening omdat ik een tijdje een Walkera v200d02 heb gehad. Dit is een FP FBL heli en vloog en hoverde zeer gemakkelijk ten opzichte van b.v. een Honeybee FP2 met 90° FB

Klopt dit?

edit: misschien even goed om er bij te zetten dan ik voorlopig geen 3d ga doen, eerst maar eens fatsoenlijk leren vliegen....

Over de kwaliteit van het systeem van jouw keuze kan ik niet veel zeggen. Ga ik dus ook niet doen.

Maar je moet een beetje oppassen, met de vergelijking met een 90 graden flybar FP....
Voor CP maakt het niet bijster veel uit, of je flybar hebt, of FBL, het een vliegt niet veel makkelijker of moeilijker dan het ander. Het "voelt" hoofdzakelijk anders aan.

Echter, gezien deze zin:

misschien even goed om er bij te zetten dan ik voorlopig geen 3d ga doen, eerst maar eens fatsoenlijk leren vliegen....

denk ik dat je toch wel kunt stellen dat je met een FBL systeem naar mijn idee minder "compleet" leert vliegen, het systeem doet de kleine correcties grotendeels zelf. En, heel logisch, als dat systeem dat voor jou doet, hoef je het zelf niet te doen en leer je het dus ook niet....

Je heli word inderdaad minder gecompliceerd, maar zou dat nu het grote voordeel zijn, als je eerst een aantal systemen moet proberen en weer wegdoen, voor je uiteindelijk besluit toch maar een systeem uit de hogere prijsklassen te kopen? Overigens geloof ik dat er hier ergens ook een draadje rondzwerft met een overzicht van de diverse FBL systemen, met (ongeveer) prijzen en eigenschappen. Wellicht heb je daar wat aan.

Zal zo effe die link opzoeken, edit hem er dan wel even in.

EDIT: verschillende-systemen

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie constant de Align 3GX tekoop staan voor rond de 100euro. Moet ik als ik dat 3GX systeem heb ook nog een (eventueel dure) losse gyro hebben?
Is dit systeem slecht en is dat de reden dat hij veel verkocht wordt?.

je hebt voor hem digitale servo's nodig. 1520 u uit mijn hoofd. Slecht absoluut niet, echter je moet je heli wel perfect afstellen.

Groeten
Martin

Vliegt een FBL systeem makkelijker dan een flybarred systeem.
NEE, niet in de begin fase.

voor een beginner is het moeilijker om af te stellen omdat je NOG meer termen moet leren. Of je hebt hulp.

Persoonlijk zou ik niet voor een HK variant gaan.
Mijn persoonlijke toppers van goed naar perfect:
3GX, BeastX, VBAR

Vliegt een FBL als een FP?
Nee, onvergelijkbaar. Het FBL systeem geeft geen extra stabiliteit. Er zit geen autostabilisatite in dat je de sticks los kunt laten en hij trekt hem recht.
Ook met zware paddles kun je een heli trager maken. Dit kun je met een FBL electronisch.

Minder parts kapot met een crash klopt wel.

Zonder hulp zijn er maar weinig hobbyisten die een cp correct afgesteld krijgen.
De kennis die hierbij nodig is, en de vliegervaring met een flybarmachine zijn bijna noodzakelijk om een fbl heli ingesteld te krijgen.

Als jij dat ding er zo op pletterd, heb je best kans dat hij raar reageert, en jij dus hele rare automatismes aanleert.
En als jij een paar keer crasht omdat de fbl unit niet goed ingesteld staat, heb je je geld van die paar onderdelen in de kop al vele malen uitgegeven.

Tipje, leer eerst vliegen met flybar.
Ombouwen is erg simpel, en kan altijd nog

Zoek wel eerst een beetje een normale heli uit.
Een align mag duur zijn, maar qua kwaliteit en duurzaamheid staat align eigenlijk nog onderin in de ladder.
Ze hebben hun standaard fouten, maar het blijft wel onvermoeibaar vliegen.
Bij die cheap ass clones moet je dit altijd maar afwachten.

Daarnaast weet jij als beginner absoluut niet waar je op moet letten wbt hoe de heli in elkaar hoort te steken, hoe soepel alles moet draaien en hoe alles moet lopen
Jou zal dus niet voortijdig opvallen wanneer onderdelen signalen geven dat ze het begeven.

Je hoeft niet meteen 700 eur aan een heli uit te geven, maar koop wel iets wat gewoon werkt.
Niet de fabrikant op zijn blauwe ogen geloven, zoek op forums naar ervaringen.
Dus niet op youtube, vele promo filmpjes en zgn hobbyfilmpjes zijn niet wat ze lijken te zijn (andere setup dan standaard zonder vermelden, top 3d piloot terwijl je zou vermoeden dat het een normale vlieger is, en top 3d piloten kunnen met een baksteen nog mooie toeren uithalen, dus ook met ieder type heli)

Wil je een goedkoop, goed werkende FBL unit -> hobbyking ZYX. nog net geen 50 euro op de deurmat en vliegt perfect voor wat t kost. geen drift oid. instellen is wat tricky maar met de handleiding wel te doen. heb die unit op zowel een 450 als 250 zitten, en op beide machines doet het niet onder voor een Beastx (wel na wat tweaken van de instellingen). Align's FBL gyros zullen het iig nooit zo goed gaan doen. heb zowel de 3g als 3gx ook vaak genoeg geprobeerd..

Ik heb wss de meeste lol gehad van die 45 euro HK unit in tegenstelling tot mn 300 euro Vbars..

Back