Goed of slecht

Ik heb een vraagje over het al dan niet serie schakelen van lipo’s.
Ik zou het volgende willen doen, ik zou 2x3S en een 2x2S willen aanschaffen om dan te kunnen gebruiken als 2x 5S of 1x 4S2P of enkel de 3S.

Nu liet ik mij vertellen dat het niet zo verstandig is om dit soort zaken te doen aangaande het van het fabriek uit gematched zijn van de cel paketen.

Ik heb namelijk verschillende toestellen op 4S en op 3S. nu zou ik dit willen doen om 5S paketen te kunnen maken voor in mij Rafale van Aeronaut. En de paketen in mijn andere toestellen te kunnen gebruiken ook.

Nu, is het goed of slecht dit soort zaken te doen?

Het serie- of parallel schakelen van LiPo cellen is alleen mogelijk als deze dezelfde celspanning hebben. Daarnaast moeten de cellen in het verleden dezelfde belasting hebben gehad. In de praktijk is dat laatste bij gebruikte cellen nooit het geval. Het samenstellen van celpakketten is alleen mogelijk met nieuwe, ongebruikte cellen.

Dat is de bedoeling, om deze samen te gebruiken in hetzelfde toestel. Als twee paketen van 5S2P, en eventueel in mijn mustang als 5S2P en funjet als 3S1Pof als 4S2P in mijn F-16.

Nee, het combineren van pakketten die ook alleen worden gebruikt is zeker niet aan te raden.

Nee, niet handig. Het zou nog kunnen als je zeker weet dat je de accu's nooit heel ver zal ontladen en er nog minstens 30% in zit, want dan hou je wat reserve voor het geval het "slechte" pakket al wel leeg is. Gezien de toepassing (flinke EDF, mustang) lijkt mij dat wat lastig.
Probleem is zorgen dat elk pakket zo'n beetje hetzelfde aantal cycli krijgt zo ongeveer. Als je veel met 4S en 5S vliegt zou in dat gval de 2S veel vaker gebruikt worden dan de 3S.

Als je allemaal dezelfde pakketen hebt (bijv 3S), dan is het veel eenvoudiger om te zorgen dat ze dezelfde geschiedenis houden. Ik probeer dit met meerdere 3S A123 pakketen te bereiken. 6S A123 = 5S lipo

Back