Goed pakket of toch voor wat anders gaan?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Jon van Dijk, 12 dec 2005.

  1. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Nou omdat het tch tijdje in me omgaat om vertikaal de lucht in te gaan. Vind de techniek erachter erg leuk. Dus wou zelf
    ook eens goedkoop beginnen samen met een vriend. Nu heb ik een klein lijstje gemaakt met wat ik denk ik ga halen. Nu is
    mijn vraag, doen of niet?

    Prijs: Artikel naam: artikel nummer:
    € 2,06 Rakket nummer II 102.320
    € 14,16 Rakket motoren, C 6-3, 10 stuks 102.272

    € 16,22 <-- totaal prijs:

    links:
    Raket:
    http://www.opitec.nl/cgi/ITARTD?&P_L=N&P_S=N&P_V=0&P_1=102320&P_PGM=ITSUCH&P_6=&P_7=2P_2l3&P_8=K
    Rakket motoren:
    http://www.opitec.nl/cgi/ITARTD?&P_L=N&P_S=N&P_V=0&P_1=102272&P_PGM=ITSUCH&P_6=&P_7=2P_2l3&P_8=K

    En het platform bouw ik zelf doormiddel van de tekeningen op de site van http://www.drra.nl/

    Ik zag dat mensen hier besteld hadden maar via school. Er staat een heel
    verhaal over wat wel en niet kan. Maar kom er niet helemaal uit of je nu
    ook gewoon voor prive daar mag bestellen.

    Wat moet ik er nog bij kopen los zodat ik veilig(!) de raket kan lanceren?

    alvast bedankt,

    vriendelijke groet Jon
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Jon,
    Dit klinkt allemaal erg leuk (een raket voor €2.06) maar zo ideaal is het allemaal niet.
    Bekijk eerst maar eens de handleiding:
    handleiding HTML
    handleiding PDF

    Je werkt met zwaren materialen (triplex voor de vinnen) en je moet zelfs je eigen neuskegel uitvijlen :!: 8O
    Al met al zorgt dit er niet voor dat je een ideale raket kunt bouwen. Zeker bij je eerste raket zou ik gaan voor een bouwpakket, met balsa of kunststof vinnen en neuskegel. Je weet dan dat alles in de juiste formaat/gewicht heeft zodat je een mooie lancering kunt maken :lol:
    Ook de motoren die je aangeeft, kun je niet zo gebruiken. Hierbij moet je nog electrische starters kopen (er worden lontjes bijgeleverd, maar die wil je liever niet gebruiken!!)

    Vergeet ook geen onbrandbare watten (Recovery Wadding) te kopen.

    Geef liever iets meer geld uit (€10-€15) voor een redelijke raket (18mm motor).
    Kijk eens bij de volgende webwinkels:
    Modelraketten.nl
    Caveman Rocketry

    Ze hebben ook motoren, je hoeft niet perse met C-motoren te gebruiken, zeker niet als je een licht model hebt. Ook met A- en B-motoren kun je hele mooie lanceringen krijgen.

    Zeker bij Modelraketten.nl kun je complete starter pakketten kopen (inclusief lanceerstandaard) voor minder dan €15, ideaal om mee te beginnen.

    Beide winkels hebben ook de Estes Electron Beam Launch Controller, te koop vanaf €16. Kun je je raketten lanceren mbv een paar AA-batterijen.

    Als je lid wordt van de DRRA (slechts €23/jaar) kun je bouwpakketten via de club kopen. En belangrijker nog, je kunt ook de motoren via de DRRA kopen.

    Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Anders kun je altijd langskomen op de infodag van de DRRA:

    Op Zaterdag 18 Januari houdt de DRRA een infodag in Amersfoort, voor alle geinteresseerden in Modelraketten. Zie <Activiteiten> op de DRRA pagina Link:DRRA
     
  3. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Beste Bas,

    Ik ben wezen kijken op de site die u aangaf, en kwam op dit model:
    Bandit

    Lengte: 420 mm.
    Diameter: 25.4 mm.
    Gewicht: 45 gr

    Klasse: I

    A8-3, B4-4, B6-4, B8-5, C6-3, C6-5

    €12.95

    Is dit een beter model?

    Die watten bestel ik dan gewoon mee denk ik, kost niet heel veel. €3.25 als dat de watten zijn die ik nodig heb:

    Recoverywadding Bergingswatten

    Verder de motoren doe ik dan C6-3 als het kan.
    Platform tja houdt het het liefst een beetje goedkoop, dus zal denk ik
    zelf wat gaan maken, tenzij iemand een goedkoop lanceer platform ziet.
    De ontsteking wou ik (als dat mogelijk is) ook zelf maken.


    alvast bedankt,

    vriendelijke groet Jon :D
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Jon,
    De Bandit is een leuke raket om mee te beginnen en makkelijk samen te stellen, o.a. doordat de vinnen van kuntstof zijn en uit 1 geheel.

    Voor je volgende model kun je dan gaan voor balsa vinnen die je zelf recht op het model moet lijmen.

    Vergeet ook niet de electrische onstekers te kopen (10 voor €2.50), dan kun je met een gerust hart de door jouw eerder genoemde motoren starten.

    Een lanceerstandaard is zeer eenvoudig te maken, je had al gekeken op de DRRA site. Maar je kunt ook gewoon een blok hout nemen met daarin een gaatje. In dit gaatje steek je een lasdraad als geleidingsstaaf.

    Een ontstekingsunit kun je vrij gemakkelijk zelf maken als je een beetje kunt solderen. Zorg voor de volgende dingen:
    - sleutelcontact (zodat je hem kunt uitschakelen, kan eenvoudig en mooi met een koptelefoon/microfoon stekker waarvan je de draadjes doorverbind)
    - drukknop die terugspringt naar uit (kan zelfs een deurbel schakelaar zijn)
    - accu (bijv. een alarmaccu (12V of 6V). Ik ken mensen de accu van hun boormachine gebruiken. Ook batterijen werken wel, alleen korter.
    - lang genoeg snoer (minimaal 5 meter) met aan het einde 2 (kleine) krokodillenbekjes.

    Hopelijk heb je hierbij voldoende info. Mocht je meer vragen hebben laat het dan weten.

    Groetjes,
    Bas
     
  5. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Even voor de duidelijkheid is de raket als je hem besteld kompleet met
    parachute of moet je dat zelf maken of hoe werkt dat?

    Verder ik snap niet helemaal hoe je moet betalen bij modelraketten.nl
    of dat onder rembours kan of niet ect. ect. kan iemand me dat vertellen
    misschien?

    vriendelijke groet Jon
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Jon,
    Natuurlijk zit er een parachute bij, ik ben nog geen modelbouw pakket tegengekomen waar geen parachute bij zit.

    Ik zou even contact opnemen met de webmaster van de site (zie link rechtsboven in beeld).

    Volgens mij maak je het geld gewoon over en wordt het dan verstuurd.

    Ik kan je toevertrouwen dat de mensen achter deze site's allemaal zeer te vertrouwen zijn (zowel Modelraketten.nl als Caveman Rocketry). Ze zijn ook zeer bekend binnen de Modelraketten verenigingen in Nederland en zeer veel aanwezig op de DRRA lanceerdagen.

    Veer succes, en als je vragen hebt, zet ze hier neer, dan helpen wij je verder.

    Groetjes,
    Bas
     
  7. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Nog een vraagje, heb je een vergunning nodig om de Bandit
    met de C 6-3 te mogen lanceren?

    vriendelijke groet Jon
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi jon

    De Bandit komt gewoon met een plastic chute. En die dingen zijn voor zo ver ik weet gewoon kompleet. Afhankelijk van het weer en de groote van je veld kun je gewoon met een C vliegen, gaat wel hoog :-D dus let op voor laag hangende bewolking en te veel wind. Anders moet je je wandel schoenen mee nemen.


    Als je zelf je ontsteek kast maakt, ga dan wel voor een iets langere kabel. ik heb aan mijn standaart kasten 15 meter zitten en dat vind ik soms best aan de korte kant.

    En die paar euro die het je extra kost daar ben je later als je het een keer nodig hebt dankbaar voor.

    Als je even op het Duitse modelbouwforum kijkt dan vind je wel ergens de foto's van de oktober sky. daar staan een paar mooie cato's tussen

    Dan kun je zien dat je ook met Sachsen motoren pech kunt hebben. En je wilt die dingen gewoon niet om je oren krijgen.


    Als je vragen hebt dan drop je ze maar op het forum
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Officieel heb je een vergunning nodig om elke modelraket te mogen afsteken (dus ook op lichte 1/2A of A motoren). Kijk ook maar eens op het forum van de DRRA site, daar staan meer vragen hierover.

    Als je komt lanceren op een DRRA-lanceerdag dan is de vergunning geregeld.

    :yes: :yes::yes::yes::yes::yes::yes:

    Ik ben ook eens 1.5uur opzoek geweest naar een Astra die ik met een C-motor had afgeschoten. Bij "lage" bewolking, ik hoorde shwoosh en zag een rookspoor de wolken in verdwijnen. Gelukkig had ik de raket aan een hele kleine streamer en niet aan een parachute, dan was ik hem zeker kwijt geweest.

    Zelf lanceer ik ook regelmatig op Sachsen motoren en wat mij opvalt is dat het lijkt of ze minder vermogen hebben (je raket komt minder hoog) en dat er krachtverschil is tussen de motoren onderling.
    Maar ze zijn wel goedkoop.

    Groetjes,
    Bas
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Bas het klopt, sachsen is minder sterk dan Estes Of Caveman ;-). dat prijs verschil moet ergens vandaan komen. En er zitten verschillen tussen de motoren.

    WE hebben wel eens testen gedaan en gemiddeld zit een Estes motor in de zelfde klasse 20 % hoger dan een Sachsen motor. Caveman motoren zitten nog hoger maar die worden speciaal gemaakt voor de wedstrijd klasse. Dus die zijn niet goed vergelijk baar.

    Sachsen motoren roken ook meer en er zit vaak bende in de uitstoot lading. Ook allemaal niet erg als je met een goedkoop modelletje vliegt. Maar je Saturnus van een paaar honderd $ zou ik er niet mee lanceren ;-)

    En even een kleine correctie

    De DRRA heeft GEEN vergunning. Ze mogen het veld gebruiken van de gemeente maar verder is er niets geregeld. Gaat er daar wat mis dan heb je geen dekking van de verzekering :-(.

    Kortom lanceren daar is net zo legaal als lanceren bij een locaal modelvlieg veld.
     
  11. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Oh, ik dacht dat ze een vergunning van de gemeente hadden om daar te lanceren. Dat staat nl. ook op de site. 8O

    Ach ik lanceer de helft van de tijd ook "echt" illegaal 8)
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik ook ;-)

    Nee op dit moment heeft niemend een ontheffing voor het gebruik van het luchtruim (voor wat betreft raketten) en maar een paar mensen hebben een ontheffing voor motoren.

    De DRRA heeft wel toestemming om het veld te gebruiken, DWZ ze mogen er picknikken.
    maar niet lanceren.

    Oja nog even wat anders Jon smokkel even met je leeftijd anders mag je helemaal geen motoren kopen :-X. je moet minimaal 18 zijn voor die dingen.

    dus neem als je gaat lanceren je vader of grote broer mee. Anders ben je dubbel in overtreding.
     

Deel Deze Pagina