Goede brandstof voor in een heli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Freek-Johan, 28 sep 2014.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hallo mijn naam is freek en heb een robbe fatuba space baron over genomen, die maandag of dinsdag binnen komt. De heli heeft 8cc motor, maar welke brandstof kan ik er het best in doen. Bijvoorbeeld merk en aantal percentage. Is er een webshop die het verzend of moet ik daar voor na een winkel? Ik heb al een poos hier op het forum gezocht maar ben er niet echt wijzer op geworden. Ik hoop dat iemand informatie voor me heeft.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hallo Freek.

    De meeste brandstoffen worden niet verzonden ivm gevaarlijk vervoer over de weg...

    Wat ik je aan kan raden is inderdaad langs een erkende modelbouw shop te gaan die "heli" brandstof verkoopt
    wel aan te raden is een brandstof met een hoog percentage Olie erin(18% of hoger) en afhankelijk welke vlieg stijl je gaat uit voeren een aantal percentage nitro er in

    Zelf bestel ik mijn brandstof Optifuel in Belgie en word daar ook vandaan verzonden maar alleen per 4 kannen a 5 ltr en een aardig bedrag aan verzendkosten.
    Er zijn ondertussen zoveel soorten brandstof te verkrijgen maar met deze Optifuel heb ik goede ervaringen maar nogmaals er zijn verschillende merken in omloop maar zou wel je adviseren om een brandstof te nemen die geschikt is voor heli en met een juiste hoeveelheid olie er in.
     
  3. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ja daar was ik ook achter gekomen dat er een hoop verschillende merken/soorten in omloop zijn, mijn bedoeling is om rustig rond te vliegen. Zie het maar als soort rond vluchten. Om de heli goed onder de knie te krijgen, ik heb alleen ervaring met elektro modellen dit word mijn eerste brandstof model. Ten minste met een heli, op het gebied van nitro heb ik al wel een hoop gedaan met auto's. Daar gooide ik tornado fuel in wat ik bij een winkel haalde waar ik toen die tijd vlak bij woonde toen ik nog op school zat. Nu woon ik weer op Ameland en hier is geen modelbouw shop. Dus alles moet besteld worden via Internet. En voor een kleinigheidje ga je niet steeds met de boot om wat te halen. Daarom was ik op zoek naar een winkel die het verstuurd. Maar ja jjdehaan wat jij ook zegt dat je dan meteen 20 liter moet afnemen is ook wat aan de prijzige kant. Wat ik net al aan gaf dit is mijn eerste nitro heli. En misschien bevalt het me helemaal niet, en wil ik weer terug naar elektro.

    Gr. Freek. Happy Hunter, Smit Nederland, Robbe Paula 3 en Robbe fatuba space barron
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Automotoren en helimotoren zijn niet zomaar te vergelijken...
    Wat ervaring helpt, dat wel

    Maar met afstellen wordt er bij heli's veel meer op geluid en rook gelet
    Gedrag onder belasting.
    Te arm zonder tijdig corrigeren, de zuiger ligt door de motor heen. Dit kan binnen 1 tank gebeuren..

    En vergis je niet, hoover is belastender voor de motor dan rustig rondvliegen. Koeling, en tijdens rondvlucht krijgt hij ook door andere zaken wat lift.


    Qua brandstof is het wel fijn om te weten over welke motor het gaat.
    vliegerij zit gemiddeld ergens op 17% olie. Nitro is afhankelijk van gebruik.
    Zelf zit ik op 5%, mijn vliegcollega vliegt met 15%, beiden met een 8,5 cc os op een trex 600
    Sommige motoren zijn zodanig gemaakt dat ze alleen 30% lekker vinden...
     
  5. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik ver gelijk ze ook niet, zeg er alleen mee dat het niet compleet nieuw voor me is een nitro motor. Gelukkig is er hier op het forum wel een hoop info te vinden over het afstellen van de motor. Ik zal zo nog even verder zoeken om wat voor motor het gaat, en anders wachten tot dinsdag dan kan ik zien wat voor motor er presies in hangt

    Gr. Freek. Happy Hunter, Smit Nederland, Robbe Paula 3 en Robbe fatuba space barron
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Fatuba is nooit een helimerk geweest, en Robbe heeft ze uitsluitend in het programma gehad als "doorverkoper" dus niet van eigen fabricaat.

    De kans is gezien de naam Space baron ERG groot dat het hier een Kalt Space Baron is, en dan kun je er maar beter voorzichtig mee zijn, want dat merk bestaat al een tijdje niet meer, dus onderdelen gaan lastig worden.

    Dat is niet de handigste keuze als je het helivliegen helemaal alleen moet leren (tenminste, volgens mij zijn er op Ameland niet heel erg veel helivliegers).

    Ik zou, als ik jou was, toch voor een wat couranter model gaan...

    Sorry, leuker kan ik het niet maken...

    Groet, Bert
     
  7. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Klopt wat je zegt bert had het verkeert op geschreven inderdaad zijn hier niet heel veel heli vliegers. Onderdelen zijn inderdaad moeilijk te vinden. Misschien dat ik nog ga kijken voor een ander model voor er bij. Weet iemand misschien wat vergelijkbare modellen zijn?

    Gr. Freek. Happy Hunter, Smit Nederland, Robbe Paula 3 en Robbe fatuba space barron
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Raptor-serie is nog erg makkelijk onderdelen voor te vinden volgens mij, en anders de T-rex serie.
    Hirobo heeft volgens mij ook nog leuke brandstofheli's.

    Als je technisch goed onderlegd bent, zou je de HobbyKing brandstofheli's kunnen proberen maar ik durf geen zinnig woord te zeggen over hoe goed die zijn: Ik zie zowel juichende als ook totaal afbrandende reviews staan.

    Ik denk dat ze voor een technisch handig persoon best leuk zouden kunnen vliegen, en ze zijn in elk geval goedkoop, maar ik denk echt dat je daar absoluut niet te veel van moet verwachten....

    Groet, Bert
     
  9. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Oké bedankt voor de tips bert dan zal ik daar eens naar kijken, had al gekeken op de site van hobbyking maar vond die toch wel erg onduidelijk

    Gr. Freek. Happy Hunter, Smit Nederland, Robbe Paula 3 en Kalt space barron
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik vlieg met een OS 55 motor (T Rex 600)
    en een OS 37 motor (Gaui NX4)

    alle twee met 5 % nitro,
    en alle twee vliegen zij prima,
    zonder dat ik problemen met temperatuur krijg.

    aan de begin vloog ik Cool-Power,
    maar dat was meer en meer moeilijk te verkrijgen,
    ik ben dan naar ModelTechnics overgestapt,
    dat krijg ik bij mijn "t'huis dealer" Dagobert,
    hij kijkt steeds, dat voldoende op voorraad is.

    Wisselen van brandstof (dus ook olie)
    is voorzichtig te doen,
    soms moet de motor nieuw afgesteld worden.

    suc6,
    Uwe
     
  11. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Hoi Freek-Johan. Hoe is het met de Kalt Space Baron? Wist je dat deze ook als de Kalt Enforcer in de US bekend was? Op Ebay wordt nog onderdelen aangeboden. Ik heb zelf ook een Baron echter door de vele projecten nog niet mee gevlogen. Ook heb ooit iemand gezien die hem naar brushless omgebouwd heeft maar ik moet in mijn archief zoeken wie dit ook alweer was. Hoor graag wat je uiteindelijk gedaan hebt.
     
  12. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hey hallo, nee dat wist ik niet. Zal er straks eens naar op zoek gaan. Ik heb een webshop gevonden die de brandstof kon opsturen, dus heb nu een 2 1/2 liter aan brandstof staan. Ik heb laatst even tijd gehad om de space baron te laten draaien. Er moest via de zender een beetje bij getrimd worden, maar toen dat gelukt was bleef ze mooi stabiel hangen. Heb alleen nog niet echt gevlogen, allen wat om hoog na beneden links rechts en voor achter uit. Hopelijk dat we dit weekend nog een knappe dag krijgen zodat we nog een keer kunnen. Zal er voor zorgen dat ik dan een fotograaf bij me heb.
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Leuk,

    ik heb er zelf ook 1 gehad, maar ik kon em ruilen voor een Hirobo eagle 1 . dat was te veleidelijk.
    De Kalt heeft me veel plezier opgeleverd. Ik had er een SC36 motor inzitten . Die liepen stationair niet zo heel mooi maar hadden wel meer power dan de toenmalige OS32 motoren.
    Ik heb er mijn eerste kunstvlucht mee leren vliegen en zelfs ook stationaire flips mee gedaan.
    Laat je fotograaf ook maar eens een filmpje maken.
    Veel succes ermee en hou em heel!!!

    Steven
     
  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hahah Grappig,

    Ik ben destijds ook begonnen met 1 van mijn eerste brandstofheli's met de Space Baron"S"(daarvoor nog de MFA Sport wat echt de eerste heli was voor mij) en heb er Heeeel veel vluchten mee kunnen maken en heb hem destijds verkocht en toen de Baron30en Baron 50 aangeschaft de opvolger van de Space Baron S
    ook had ik de OS 32SXH er in zitten en had hele goede ervaringen er mee.......
    Daarna vele heli's gehad, de ergo30,Robbe Moskito,Moskito Sport,RobbeFutaba Milenium,diverse Vario's skyfox,Vario Evolution,Vario Benzine trainer,en later overgegaan naar de Raptor serie 30 en 50 en toen naar Hirobo en Align waar ik nu mee geeindigd ben.....

    Nostalgie die Kalt maar met vele goede ervaringen....had m ook destijds met alle optionele tuningparts voorzien...

    S6 met het vliegen van deze mooie heli

    Greetz
    Jeroen
     
  15. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Steven, deed je dat met de standaard houten bladen??
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik verwacht het wel, in die tijd was er niet zoveel keuze ;)
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Toch niet John, ik had een setje carbon bladen van NHP erop. Maar volgens mij is kunstvlucht en lichte 3d netzogoed mogelijk met houten bladen mits ze zwaartepunt gecorrigeerd zijn. En je moet natuurlijk niet gaan proberen om er meer dan 2000 toeren op te zetten. Niet dat dat heel goed lukt met een 5cc motor trouwens...
    Ik heb voor mijn uni stars ooit es een setje houten bladen, die echt heel slecht gebalanceerd waren, zowel zwaartepunt- , centrifugaal- en per blad gebalanceerd. daarna vond ik ze beter dan mijn gfk bladen ........
    Het enige met de Space is de verende ophanging van de hoofdbladen. Die is erg verend en bij extreme uitslagen maak je meer kans op boom-strikes. Daar moet je dus een beetje mee oppassen, maar zoals gezegd : de mijne heeft stationaire flips gedaan en geen boomstrikes gehad.

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2015
  18. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Misschien niet zo netjes van me maar ik kon het niet laten om een electro conversie van de Space Baron te laten zien. Ik weet niet meer hoe ik in contact ben gekomen met deze persoon en weet ook niet of hij nog actief is. Maar hij heet Robert en zijn nickname is 'Alpje' *(uitgaande van zijn email adres die ik verder niet ga noemen.)
    [​IMG][​IMG]
     
  19. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Netjes gemaakt zo, neem aan dat hij om gebouwd is?
     
  20. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Foto's en een kort verhaal is het enige wat ik van deze Space Baron weet. Hij is idd omgebouwd. De motor steun is uit plaatmateriaal gemaakt. De 6S accu is ivm het zwaartepunt verdeelt over de heli.
     

Deel Deze Pagina