Goede DLG ontvanger voor MPX Evo 9 zender...

• Topicstarter Topicstarter nanoflite
  • Startdatum Startdatum
N

nanoflite

Guest
Hallo,

Ik ben vandaag bijna mijn Slingshot verloren door een 'slechte' ontvanger. Opeens begon de DLG zeer raar te doen, het was duidelijk een storing in de ontvangst. Gelukkig was ik nog niet al te hoog aan het vliegen (soms is het een voordeel als je nog aan het beginnen bent). Ik dacht echt dat het toestel de crash niet ging overleven, maar als bij wonder trok het recht bij de 'landing'...

Dus, ik ben op zoek naar een goede RX combinatie voor mijn DLG en mijn Royal evo 9. De ontvanger die er nu in steekt is een MPX RX-5 35MHz, maar is duidelijk een slecht ontvangertje. Een range-test met ingetrokken zender antenne gaf storing na een 5 meter! De antenna hangt trouwens uit de buik van de DLG, maar loopt nog wel een 10 cm langs de carbon romp. Zou een Schulze Alpha 5.35 iets zijn? En waar kan ik zo eentje aanschaffen?

Groeten,
Johan

PS: In mijn 1m bak vlieg ik met een ACT-4 en die doet het ook goed - maar hier heb ik ook ooit een slechte RX in gehad en het vertrouwen is niet optimaal ;-)

Johan,

Ook ik bezit een Evo9 en heb sinds december een Schulze 5.35 als ontvanger gebruikt. In Weert tijdens de eerste NK-ronde ging het mis. Vanaf een metertje of 15 onder een mooie hoek zo de grond in. Geen tik ofzo, maar net alsof hij in de holdmode ging en reageerde nergens meer op. Vleugel in tweeen.
Nadien gewoon weer een tijdje lekker met deze combinatie gevlogen
Afgelopen vrijdag een ATM-dag en ik stond om 9:45 met volle accus weer op het veld. Al vlot een bel te pakken. Op ruime hoogte (geschat 70-80 meter) en een afstand van 350 meter, gemeten met Google Earth, weer precies hetzelfde. Deed opeens helemaal niets meer en dook vanaf deze hoogte met een enorme snelheid boven in een eik. Vleugel aan gort en de romp in tweeen. Ik ben tijdens de duik nog die kant opgerend en heb met de zender lopen zwaaien, maar niets hielp. Dat is wel het voordeel als je wat hoger zit, dan kun je nog zwaaien en rennen voordat hij op/in de grond ligt 8)
Ik moet er wel bijzeggen dat de antenne in de vleugel zit.
Vrijdagmiddag flink aan de gang met epoxy en een oude Turbovleugel. De vleugel doormidden gezaagd en er V-stelling ingebracht (sorry Bas :lol: ) en de romp gerepareerd. De ontvanger er uit gehaald en vervangen door een JetiRex5. Deze ontvangers gebruik ik al erg lang in combi met MPX en heb slechts een paar keer echt vervelende tikken gehad. De oorzaak zat dan in de antenneplaatsing. Zodra ik de antenne voor iets meer dan de helft uit de romp vrij laat hangen zijn er geen problemen.
Veel ontvangstproblemen zit hem in de plaatsing van de antenne. De ideale combo zender/ontvanger hangt volgens mij af van gebruikte kist en plaatsing antenne. Een keihard advies durf ik niet te geven. Het is denk ik meer door schade en schande wijs worden.
Een geheel loshangende antenne geeft nog het beste resultaat, maar wie wil dat nou?

Ik heb veel problemen met de Jeti rex 5 vooral wanneer er andere vliegers in de buurt of verspreid over het veld staan.
In Dortmund heb ik 2 MZK sexta micro gekocht.
Deze zijn zo nieuw dat je ze nog nergens op sites te koop ziet staan . Deze werken perfect en compleet zonder tikken of vervelende wipjes. en slechts 6 gr. Ze zitten bij mij in een koolstof romp waarbij de antenne eerst nog 40 cm door de romp loopt. Aan de achterkant heb ik de antenne met 40 cm verlengd. Perfecte ontvangst. En even duur (49,50) als de Jeti.

Alex Hoekstra zei:
En even duur (49,50) als de Jeti.

JetiRex5 kost 31,50 en de MPDversie 35,50 8)

Zoals ik al zei is er geen pasklaar antwoord welke combi het beste is. Zoveel mensen, zoveel ervaringen, zoveel meningen 8)

Zo te zien is het meer door trial-en-error dat je een goede combinatie 'ontdekt'. Lijkt me wel een kostbare zaak te worden - zeker als je zelf (nog niet) vleugels kan maken behalve uit balsa...

Die sexta rx was me ook opgevallen in Dortmund - van Tsjechische makelij niet? Maar ik had daar eerlijk gezegd niet echt vol vertrouwen in - onbekent etc... Waarschijnlijk te snel een oordeel geveld?

Ik hoor hier ook gemengde gevoelens over die Schulze RX... raar, want ik dacht dat dit de referentie voor DLG was. Nu ja, ik ga gewoon mijn romp meenemen naar de hobby shop en vragen of ik een RX erin mag plaatsen en dan een grond-check doen met ingetrokken antenne...

Groeten,
Johan

Wubbe zei:
Volgens mij ligt het probleem niet zo zeer bij de ontvanger maar hoe je de antenne hebt lopen.

Niet echt. De MZK ontvanger is voorzien van Berg technologie en die filtert alle vreemde signalen eruit. Zelfs als iemand op het zelfde kanaal de zender aanzet, en dit heb ik al meegemaakt, filtert hij er nog zo veel uit dat ik slechts een enkel klein wipje had en zonder schade kon landen terwijl die ander, met een motor kist, alle controle kwijt was terwijl hij stond te starten. De Jeti Rex is voorzien van een erg korte antenne en reageert op elk ander kanaal wanneer die dichter in de buurt is als jouw eigen zender. Prima te gebruiken als je alleen bent maar niet als je met meerdere mensen staat te vliegen.

P.S. Ik heb nog 2 Jeti Rex MPD te koop.

Prima te gebruiken als je alleen bent maar niet als je met meerdere mensen staat te vliegen.
Ik heb nooit storing gehad (ook niet met de Jeti Rex 5 in Weert) zou dat kunnen omdat ik kanaal (2)82 had, ver verwijderd van andere gebruikte kanalen?

De MZK ontvanger is voorzien van Berg technologie en die filtert alle vreemde signalen eruit.
Hmm... dan heb ik misschien de goede keuze gemaakt.

Gisteren een MZK Penta Profi besteld.
M61831.jpg

(met Berg technologie, uiteraard :yes: )

Leon

OK... Ik ga me ook zo'n MZ penta profi bestellen... ik vertrouw mijn huidige RX toch niet meer. Kan iemand me zeggen waar ik zo'n hebbedingetje kan bestellen?

Johan

Bij Bichler voor € 47,20 (ik geloof € 8,- verzendkosten)
Bij Perba voor € 52,00 (€ 2,40 verzendkosten)

Bij Perba hebben ze ook de originele MZK micro kristallen, omdat de prijs niet veel uitmaakte heb ik alles daar gekocht.

Details:
€ 52,00 Profi Penta 35 Mhz Berg technology
€ 09.90 MZK Kristal micro
€ 61.90 Subtotaal
€ 02.40 Verzendkosten
€ 64.30 Totaal

Leon

Ik vlieg met MZK quatra's in mijn mini's. Dit zijn in mijn ogen perfecte ontvangers. Ik ben erg gecharmeerd van de DSP filter techniek die ze gebruikt hebben in deze ontvangers. Berg technologie rules!
Ik heb zelfs de antenne van deze ontvangers ingekort naar halve lengte tov origineel en tot nu toe nog nooit problemen gehad door storing of signaal verlies ofzo.

Ik heb ook een Jeti Rex4 MPD gebruikt, maar ik ben er niet echt over te spreken. Tijdens de reikwijdte test begonnen de servo's al heel snel (binnen een paar meter) te flipperen. Ook had ik in Odoorn veel last van storing op deze ontvanger. Vandaar dat ik er toen ook niet mee gevlogen heb. Ik kan Alex' verhaal dus bevestigen.

Greetz,
Jurgen

Effe stoken :lol:
Ik heb ook een MZK Sexta met Berg technologie. Tijdje gevlogen in de Blaster. Antenne direkt voor uit de romp en ongeveer tot de helft van zijn lengte buiten de romp langs vastgeplakt met tape. De andere helft los laten hangen. Dat ging echt niet probleemloos :nooo: Moest echt een heel eind van die lange antenne los laten hangen.
Van die kleine MZK Penta's heb ik twee. Gaan super in mijn mini's!!!!!! Zelfs met de antenne langs de staartboom :yes:

Zoals ik al aangaf: Zoveel mensen, zoveel cominaties, zoveel ervaringen zoveel............ :)

Heb in mijn beide Blasters tot volle tevredenheid de MZK Penta Profi's zitten: korte antennes maar toch max. reikwijdte, Berg tech, klein en handige vorm. En, belangrijker, probleemloze ontvangst.

Heb hiervoor met een Schulze 5-35 geprobeerd en dat gaf gedonder zodra ik ook maar een beetje op afstand kwam. Hoe dat kwam?? Lord knows...

Mini's voor de Penta 5 Pro. Het merk/type is niet kritisch: Ik kon geen verschil merken tussen MPX, MZK en merkloos.

In de MZK sexta gaan standard kristallen. Dat is de reden dat ik daar voor gekozen heb. Ook zit er een lange antenne aan en is de range iets groter als de Penta

Wat is er anders aan DLG dan 'gewoon' modelvliegen dat er "zoveel" problemen zijn met de ontvangst (afgezien van wat extra koolstof hier en daar)?
Is een goed range-check niet voldoende om 99% van de problemen te voorkomen?
In mijn beleving ligt het mn aan de ligging van de antenne.

Voor wat het waard is:
http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm

Back