Goede Goedkope Zwever?

• Topicstarter Topicstarter FritsieBoy
  • Startdatum Startdatum
Rocky_Pascal zei:
Op www.conrad.nl en als je daar bij de zoekfunctie, rainbow rtf in tikt, krijg je een 3 kanaals zwever voor €99.95 . Is wel geen merk maar voor die prijs valt het nog te doen. Zitten 2 servo's in voor hoogte en rolroeren en een electro motortje voor hem in de lucht te krijgen. Ik zelf heb hem ook besteld (word mijn eerste zwever) want voor die prijs mag er wil iets mis zijn. Helemaal compleet en gelijk een bestseller!

Misschien heb je hier wat aan.

Groetjes Pascal

bedankt, sorry voor de late reactie, veel gevlogen, ook gehelingd met een Felix!!!!!!! die van 60 cm, en hij deed het perfect!!!!
gewoon geworpen, geen discus start, maar geworpen. kwam gelijk 20m+ hoog, dan de goede heling hoek vinden, en vliegen maar!!!
ging vaak goed, maar in 2 dagen op zijn minst 10x gelijmt (hadden lijm bij ons, was er handig), maar hij vliegt nog steeds, alleen helingen lukken Hunter58 en mij nog niet zo goed.

Frits

FritsieBoy zei:
bedankt, sorry voor de late reactie, veel gevlogen, ook gehelingd met een Felix!!!!!!! die van 60 cm, en hij deed het perfect!!!!
gewoon geworpen, geen discus start, maar geworpen. kwam gelijk 20m+ hoog, dan de goede heling hoek vinden, en vliegen maar!!!
ging vaak goed, maar in 2 dagen op zijn minst 10x gelijmt (hadden lijm bij ons, was er handig), maar hij vliegt nog steeds, alleen helingen lukken Hunter58 en mij nog niet zo goed.

Frits

Wat Frits bedoeld is een SAL (side arm launch) start. Ik had eerst een eenvoudig elastiek om te starten, maar dit gaat wel veel sneller, hoger en beter. Alleen was de wind veel te vlagerig en te variabel van richting. Het ene moment 7 m/s en dan ineens haast niets meer. Kan dan ook niet even extra gewicht plaatsen om de felix stabiel aan de helling te krijgen. Vandaag was het ook nog eens heel turbulent. Soms kwam de felix na het opgooien echt als een baksteen en oncontroleerbaar naar beneden. Je kon wel leuk zien dat ook de vogels het moeilijk hadden. Toch maar gevlogen. Was meer een experiment met de felix. Het vliegt wel ZO leuk dat ik nu ook al een 80cm besteld heb. Voor die paar eurootjes heb je heel veel plezier. :D

wat fotootjes van vandaag:

PICT0003%20%28Small%29.JPG

PICT0002%20%28Small%29.JPG

PICT0001%20%28Small%29.JPG

Ruud

Weet wel waar jullie mee bezig zijn, vliegen zo vlak bij een snelweg 8O

een keer een storing, en je hebt de grootste ongelukken.
Je zal wel denken, dat gebeurt mij niet, is maar schuim ( denk ik), maar een auto die bij 100km/h een schuim vliegtuig op zijn voorruit krijgt.... :cry:

doet de hobby in nederland geen goed........ :nooo:

nico v kooten zei:

Je zal wel denken, dat gebeurt mij niet, is maar schuim ( denk ik), maar een auto die bij 100km/h een schuim vliegtuig op zijn voorruit krijgt.... :cry:

nou, das nie waar, we helingen, en de heling staat van de snelweg af, dus met goede wind waait hij altijd van de snelweg af!

Frits

FritsieBoy zei:
nico v kooten zei:

nou, das nie waar, we helingen, en de heling staat van de snelweg af, dus met goede wind waait hij altijd van de snelweg af!

Frits

Wat Frits bedoeld is een SAL (side arm launch) start. Ik had eerst een eenvoudig elastiek om te starten, maar dit gaat wel veel sneller, hoger en beter. Alleen was de wind veel te vlagerig en te variabel van richting. Het ene moment 7 m/s en dan ineens haast niets meer. Kan dan ook niet even extra gewicht plaatsen om de felix stabiel aan de helling te krijgen. Vandaag was het ook nog eens heel turbulent. Soms kwam de felix na het opgooien echt als een baksteen en oncontroleerbaar naar beneden. Je kon wel leuk zien dat ook de vogels het moeilijk hadden. Toch maar gevlogen. Was meer een experiment met de felix. Het vliegt wel ZO leuk dat ik nu ook al een 80cm besteld heb. Voor die paar eurootjes heb je heel veel plezier

Lekker stront eigenwijs. Ik lees toch echt: echt als een baksteen en oncontroleerbaar
Het hoeft maar 1 maal fout te gaan en dan heb je de poppen aan het dansen. denk daar maar eens over na.

Pendelaar

nico v kooten zei:

Had eerst even goed gekeken. We hebben het hier over een werpzwever die 2x zo groot is als een xtwin en die je, als je geluk hebt 2 lantaarnpalen hoog kan opgooien. We staan zoals Frits terecht al aangeeft met de wind van de snelweg af en de snelweg zelf is nog minstens 200 meter van deze plek weg. Wat dat betreft is er meer risico dat het kistje door de wind wordt meegenomen en 400 meter achter ons in het dorp terecht komt. Dit felix gooidingetje levert wat dat betreft geen enkel risico op, zelfs niet als de elektronica het laat afweten. De tennisballen waar de honden eigenaars daar mee lopen en die worden weggeslingerd met zo'n zwiepding leveren 1000x meer gevaar op.

En voordat iemand roept over wildvliegen en weet ik wat niet meer en eigenwisj en ga zo maar door. Ja ik ben oud en wijs genoeg en weet verrekte goed waar ik het over heb.

nico v kooten zei:

Om hier nog even op te reageren. Een jongen van 16 jaar, die eigenlijk het liefst alleen achter de computer zit, staat nu ineens dolenthousiast met een zwevertje van 7 euro aangepast met 2 3$ servo'tjes de principes van de aerodynamica te leren en heeft zoveel lol dat hij elke vrij moment aan de bak wil. Ik hoor hem niet over warbirds en shockies fo prophangen, maar over zwaartepunt en overtrekken en kleine stuurbewegingen. Voor hij de zwever wegstart kijkt hij 2 of 3x om zich heen of er niemand aan komt en of het veilig starten is. Voorbijgangers die wat willen weten krijgen vol vuur een verhaal over hoe leuk het is, maar dat ze wel afstand moeten houden als ze willen kijken en achter hem moeten blijven. Nee ....... dat doet de hobby in Nederland geen goed ! :evil: :evil:

Ik wil hier Hunter52 een hart onder de riem steken en hopen dat hij en zijn zoon hun enthousiasme weten te bewaren.
Inderdaad deze geluidswal heb ik ook eens verkend en zie er zelf van vliegen af: ik vlieg al met grotere en zwaardere hellingkisten en door het verkeer vind ik het te turbulent, maar met een Felixje of iets dergelijks, mits doordrongen van enig veiligheidsbesef kan je hier weinig kwaad.
Het is nogal overdreven om te stellen dat, in het ergste geval, een schuimpje tegen je ruit direct de grootste rampen veroorzaakt: ik heb hier zelf een near-miss met een reiger ondergaan , moeten nu alle reigers er maar aan geloven?
Het is juist, dat een incidentje met een (model)vliegtuig al snel buitenproportioneel wordt opgeblazen en zal worden aangegrepen om tot nieuwe verbodsbepalingen en vergunningen te komen en dat geeft je als wildvlieger dan ook een extra verantwoordelijkheid.
Maar toch; het grootste risico ter plekke voor een automobilist is door een collega te pletter te worden gereden en dat risico is daar de hele dag courant aanwezig en voltrekt zich ook regelmatig.
Toch levert dit heel wat minder opgeheven vingertjes op.
In ons overvolle land is er nu eenmaal weinig plek en zit je altijd, met welke aktiviteit dan ook, een ander belang in de weg, met als gevolg: kleinburgerlijk gezeur.
Om dan kritiek te krijgen van iemand, naar ik begrijp van MVC Delta, een klub die, met zijn claim op Zoutelande, er blijk van heeft gegeven zijn sociale taak totaal niet te begrijpen: wat een flauwe kul.
Over falende elektronica: wat te denken als die jongens die 7mtr bak verder in dit forum echt de lucht in krijgen en dat ding slaat op hol? Ik vind het in de lucht brengen van dit soort onzinnige prestige-apparaten meer getuigen van weinig verantwoordelijkheidsbesef!
Vrije vlucht ook maar verbieden omdat timers wel eens falen (in mijn carriere 4x in 15 jaar) en wie weet waar het spul dan terecht komt: trouwens vliegt er nooit een RC vliegtuig ongekontroleerd weg van een regulier veld?
Om te citeren: denk daar maar eens over na.

Mischien mijn bericht anders opgevat, dan bedoeld, was geen afkeurende opmerking, alleen een waarschuwing om wel verantwoord bezig te zijn.
We leven nu eenmaal in een vol land, waar soms het kleinste voorval wordt aangegrepen om grote koppen in de kranten te zetten.
Ik wil zeker geen enthousiaste 16 jarige zijn plezier in deze prachtige hobby ontnemen, laat dat duidelijk zijn :wink:

met vr gr, Nico

Peter Den zei:
Ik wil hier Hunter58 een hart onder de riem steken en hopen dat hij en zijn zoon hun enthousiasme weten te bewaren.
Inderdaad deze geluidswal heb ik ook eens verkend en zie er zelf van vliegen af: ik vlieg al met grotere en zwaardere hellingkisten en door het verkeer vind ik het te turbulent, maar met een Felixje of iets dergelijks, mits doordrongen van enig veiligheidsbesef kan je hier weinig kwaad.
Het is nogal overdreven om te stellen dat, in het ergste geval, een schuimpje tegen je ruit direct de grootste rampen veroorzaakt: ik heb hier zelf een near-miss met een reiger ondergaan , moeten nu alle reigers er maar aan geloven?
Het is juist, dat een incidentje met een (model)vliegtuig al snel buitenproportioneel wordt opgeblazen en zal worden aangegrepen om tot nieuwe verbodsbepalingen en vergunningen te komen en dat geeft je als wildvlieger dan ook een extra verantwoordelijkheid.
Maar toch; het grootste risico ter plekke voor een automobilist is door een collega te pletter te worden gereden en dat risico is daar de hele dag courant aanwezig en voltrekt zich ook regelmatig.

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Het is daar inderdaad turbulent. Uren in de lucht hangen boven de helling gaat ook niet echt. Maar je kan je vliegtijden met een werpzwever als de felix wel verlengen. Overigens als ik zeg dat hij als een baksteen naar beneden komt heeft dat niets te maken met het gewicht van de baksteen, maar met het vlieggedrag. Maar het enthousiasme zullen we door deze opmerkingen niet verliezen. Zou ik met een zware kist komen of een electro zwever dan zou ik er zeker door de turbulentie alleen al niet aan denken hier te gaan vliegen. Ook vandaag is de wind welzo variabel dat ik de wal links heb laten liggen. We zijn gewoon even een uurtje gaan werpen in een veldje verderop.

Overigens waren de foto's en verhalen bedoeld om te laten zien dat je met weinig middelen:
  • een 60cm felix van 7 euro
  • twee mini servo's van 3$ (zeg maar samen 5 euro)
  • een zendersetje als de multiplex zebra 50 euro inclusief ontvanger (35Mhz of 40 Mhz)
  • een een accu pack van 4.8V 1$ (78 eurocent)
totaal dus zo'n 65 euro waar van je nagenoeg alles weer kan hergebruiken, heel veel lol kan hebben en de basis van het vliegen op kan pakken. Daar ging dit topic toch over, een goedkoop zwevertje?

@Peter Den: bedankt voor je ondersteuning. De boodschap wordt alleen maar duidelijker als iemand met zo veel ervaring de moeite neemt zo uitgebreid te reageren.

Ruud

Aan Nico: sorry :) , ik wil nog wel eens uit mijn slof schieten, maar ik denk dat we het wel eens zijn: enthousasmeren in plaats van betuttelen.
Maar weer even on topic: Frits, kijk eens naar de Dizzy Bird op
http://www.modellbauvideos.de/index.php?id=140
Delta van depron, kost haast niks , volledige bouwbeschrijving op internet en vele enthousiaste reacties van mensen die hem al gemaakt hebben.
Heb hem zelf in twee avonden voor de lol gebouwd, helaas nog niet mee kunnen vliegen.
Verder: hoe serieus wil je verder: ikzelf ben nogal tegen bouwpakketten en arf en zo, maar heb je interesse in zelfbouw dan kan ik wel info en tekeningen opscharrelen van weer wat ingewikkelder spul.
Je zit ook in Voorburg begrijp ik, dus als je meer gerichte info wilt (wordt ook bepaald door wat, waar :) en hoe wil je vliegen) kan je me even een PB tje sturen.

Peter Den zei:
Aan Nico: sorry :) , ik wil nog wel eens uit mijn slof schieten, maar ik denk dat we het wel eens zijn: enthousasmeren in plaats van betuttelen.
Maar weer even on topic: Frits, kijk eens naar de Dizzy Bird op
http://www.modellbauvideos.de/index.php?id=140
Delta van depron, kost haast niks , volledige bouwbeschrijving op internet en vele enthousiaste reacties van mensen die hem al gemaakt hebben.
Heb hem zelf in twee avonden voor de lol gebouwd, helaas nog niet mee kunnen vliegen.
Verder: hoe serieus wil je verder: ikzelf ben nogal tegen bouwpakketten en arf en zo, maar heb je interesse in zelfbouw dan kan ik wel info en tekeningen opscharrelen van weer wat ingewikkelder spul.
Je zit ook in Voorburg begrijp ik, dus als je meer gerichte info wilt (wordt ook bepaald door wat, waar :) en hoe wil je vliegen) kan je me even een PB tje sturen.

:P bedankt Peter Den,

Mijn vader en ik hebben nu de 80cm felix, die nu wordt gemaakt, gisteren de eerste vlucht gemaakt met de Bonzai(beetje normaal gooien en vliegen, nog niet SAL-en of DLG-en), en hij vliegt erg leuk(meer perfect!!!!). ik denk dat als ik geld heb, jij info gebruik om de Dizzy Bird te maken en te proberen.

Frits

Frits, ik heb zowel een Bonsai als een Dizzy Bird (afgelopen week gebouwd). Twee hele verschillende, maar beide leuke vliegtuigjes.
De bonsai is een dlg, ik zou toch eens proberen te gaan gooien. Eerst gewoon een zwieper geven (SAL), daarna kun je steeds meer een draai erbij pakken en er een dlg start van gaan maken. Kost enige oefening, maar werkt prima. Zie voor meer info dit draadje (als je die niet al gevonden had). Het is een heel leuk zwevertje voor dat geld. Je kan echt bijna overal en altijd wel vliegen.

De dizzy bird is ook erg leuk. Wel iets lastiger te vliegen, vliegende vleugels zijn van zichzelf altijd wat nerveuzer op de neusstand. Maar ook weer niet heel moeilijk, gewoon proberen. Met gewoon gooien kom je toch veel minder hoog dan met een dlg start en een dizzy bird is dan ook minder geschikt om thermisch mee te gaan vliegen. Ik vermoed dat dit kistje het wel heel leuk aan de helling gaat doen met niet veel wind. Je zult hem snel moeten verzwaren bij wat meer wind ivm de lage vleugelbelasting. Hij glijdt verassend goed! De bonsai kun je trouwens ook op een hellinkje proberen, werkt ook.
Wat betreft de kosten: kijk eens bij UH: een ontvanger voor $15,25, een kristal erbij ($3,50), 2 servo's á $3,65 en een lipootje van $3,17. Totale kosten elektronica $30 (ca 22 euro). Plaatje depron van 3 euro erbij en misschien wat kleine materialen en voor nog geen 30 euro heb je een compleet vliegtuigje bij elkaar. Niet gek toch? Ik vlieg de dizzy met deze setup, werkt perfect.

Die Dizzy Bird laat zich trouwens ook slepen, getuige een filmpje op die site. Is een leuke optie voor clubverband; op dat filmpje slepen ze er 2 tegelijk achter een EasyGlider, dus een geschikt sleeptoestel is er altijd wel.
Er stond niet bij hoe ze de ontkoppeling geregeld hebben, maar in de manual van mijn SportWing stond de volgende suggestie:
Plak een stukje klitband onder de neus, en maak een ander stukje klitband aan het sleeptouw vast. Zolang je redelijk netjes achter de sleper aanvliegt blijft het zitten; maar met een flink UP (of de sleper down!) gaat het probleemloos los.
(Je kan de sterkte van de koppeling aanpassen door meer of minder klit over elkaar heen te leggen)
Leek me leuk om te proberen...

Bart

@peter den; excuses aanvaard hoor, no hard feelings :wink:

Slepen met klittenband gaat prima, ik heb met een funflyer (met 7.5cc) een 3.5 m ASW15 op gesleept, met klittenband als
koppeling 8O

Back