Goede keus nieuw zender

• Topicstarter Topicstarter Hanzsel
  • Startdatum Startdatum
H

Hanzsel

Guest
Hallo allemaal,
Ik wil een nieuwe zender kopen voor mijn HBK2.
De betere kosten redelijk wat geld (meer als het totaal pakket HBK2).
Dat ik een HBK2 heb gekocht zegt natuurlijk al iets over hoeveel ik het liefst aan deze hobby besteedt. Een MX16(S) of DX7 is denk ik zijn geld wel waard maar ik koop liever met de zekerheid dat andere piloten goede ervaringen hebben met een zender dan zomaar iets te proberen.

Wie heeft suggesties en vooral waarom ??:help:

Het hangt er een beetje af wat je later wil. Als je electro blijft vliegen heb je aan een DX7 en MX16 zeker genoeg. Zeker de DX7 is vaak gebruikt als helizender, daar doe je geen miskoop aan.

De DX7 is door veel mensen gebruikt, van hobby tot proffesioneel (Alan Szabo Jr. bijvoorbeeld). Het is dus een goede keuze om deze zender, of iets in die richting te nemen.

Je kunt ook een DX6i nemen, maar dat is natuurlijk een stap lager. Maar hij kan alles besturen.

Ik vlieg zelf met een T6EX van Futaba. Met wat zoekwerk kun je deze onder de 200 euro kopen. Naast de DX6i is dit 1 van de weinige zenders die in deze prijs en kwaliteitsklasse zitten, maar zou ik dus zelf liever voor de Futaba gaan door goede ervaring met Futaba, en goede verkrijgbaarheid.

Het is altijd een voordeel om op 2.4Ghz over te gaan. Dan hoef je nooit te kijken of je frequentie bezet is, en storing treed zelden op. Eigelijk heeft het alleen maar voordelen.

dx7 en mx 16 zijn qua mogelijkheden zo goed als gelijk alleen de mx16 heeft een kanaal meer. bij de mx16 kun je ook makkelijk een 2.4ghz module inbouwen dus dan heb je een zender die je zowel op de 35mhz als de 2.4ghz kan gebruiken voor de prijs van een dx7

Waarom geen MX12? Is genoeg om een fatsoenlijke heli mee te besturen, en goedkoper dan jouw opties. Prima zender, zeker voor dat geld (ca 90 euro voor losse zender in Dld).

hij staat bij albatros voor 65 euro op de site met zenderaccu 1700mah
nog goedkoper als de 90 euro van jou raymond ;)

en je hebt pb

dx7 en mx 16 zijn qua mogelijkheden zo goed als gelijk alleen de mx16 heeft een kanaal meer. bij de mx16 kun je ook makkelijk een 2.4ghz module inbouwen dus dan heb je een zender die je zowel op de 35mhz als de 2.4ghz kan gebruiken voor de prijs van een dx7

Je kan in de MX16s GEEN module veranderen. Als je naar 2,4 wil overstappen moet je zelf een module 'inbouwen'. Stellen dat het 'gemakkelijk' is, is naar mijn mening verkeerde info. Het geklooi met zendmodules is niets voor mensen die er niets van kennen (zoals ik).

Heb zelf een MX16s gehad, prima zender tot de processor de geest gaf. Toen overgestapt naar DX7. Ook zeer tevreden van en nu ga ik de MX22, waarin wel degelijk een Spektrummodule kan geplaatst worden (die zit er dus ook in) eens testen (maar moet 'm eerst van mode 1 naar mode 2 omgebouwd krijgen...).

Wow, te veel info,

Waar het mij om gaat is dat ik van de vaak sleht beoordeelde potmeters afkom en mijn HH-gyro goed kan bedienen.

Meer hoeft ie eigenlijk niet te kunnen aangezien ik niet verwacht ook met eventueel toekomstige helikopters meer kanalen nodig te hebben.
Heb je voorbeelden waarom ik meer kanalen (+6) nodig heb hoor ik het graag.

En dan nog 2,4 Ghz ?? Waar gaat dat over?

2,4 GHz is waarschijnlijk het systeem van de toekomst. Hier worden de signalen via een hele andere frequentieband overgebracht en alle signalen zijn helemaal gecodeerd. Dit zou minder storingen (in de vorm van 'tikken') moeten geven. Een ander groot voordeel is dat de ontvanger maar naar één specifieke zender (de jouwe) luistert, en je kan dus niet door iemand anders op dezelfde frequentie uit de lucht gehaald worden. Nadeel is dat vooral de ontvangers nog duurder zijn dan de 'oude' 35 MHz ontvangers. 35 MHz werkt nog steeds prima en heeft zich ruimschoots bewezen, de nieuwe 2,4 GHz heeft daar bovenop nog wat extra voordelen. Je zult zelf de overweging moeten maken of je tegen wat extra kosten het nieuwste wilt of nog gewoon op 35 MHz blijft.

6 kanalen is voor de meeste heli's genoeg. Een MX16 is dus eigenlijk niet nodig. MX12 (35 MHz) of Dx6 (2,4 GHz) lijken me een prima keuze voor een HBK2. Zijn beide prima systemen met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

De MX12 is vergelijkbaar met de DX6i, zowel qua mogelijkheden als prijsstelling. De MX16 is vergelijkbaar met de DX7. Spektrumontvangers zijn er in vele varianten, van 2 grams indoor tot complexe 9-kanaals heli-ontvangers (waarvan je niet alles kunt gebruiken met Spektrum zenders maar wel met die van JR). Het aanbod van Futaba ontvangers vind ik nog wat beperkt, de varianten beginnen nu pas een beetje te komen.

De 2,4GHz zenders hebben zich de afgelopen jaren uitbunding bewezen. Zowel in de vliegwereld als de autoracerij. Zoals Fotor ook aangeeft, is het grootste voordeel dat je je weinig zorgen hoeft te maken om je kanaal/frequentie. Je kunt zonder nadenken je zender aanzetten, je ontvanger inschakelen en je ding doen. Of dat helemaal verstandig is even in het midden gelaten. Als er geen vrije kanalen meer zijn, zal de zender dit melden en de ontvanger zal in failsafe stand blijven staan omdat de zender zich niet bij de ontvanger gemeld heeft. De 2,4GHz systemen gebruiken een unieke code die specifiek bij het modelgeheugen hoort. Als een ontvanger die informatie niet ziet, zal deze ook totaal niet reageren. Een stukje extra veiligheid.

Je ziet dat steeds meer 35/40Mhz synthesizer zenders ook dezelfde scanfunctie hebben. Alleen als je ontvaner ongelukkig op een in gebruik zijnde frequentie zit en je zet je model per ongeluk aan...

Als je later verder wilt dan een HKB2 dan zou ik nu al wel kiezen voor een 7-kanaals. Dat extra kanaal ga je vast en zeker later nodig hebben. :? ;)

In lekentaal het voordeel van 2,4 GHz :

jij bent met je heli aan het vliegen. Iemand anders in je omgeving zet zijn zender aan, toevallig op dezefde frequentie, en begint ook te vliegen. Dan heb je veel kans, zeg maar vrijwel zeker, dat er één van de 2 neergaat. De sterkste zender wint het van de zwakste. Dus beide modellen reageren op de signalen van 1 zender. En ik heb het op een club zien gebeuren...niet leuk.

Bij 2,4 moet je elke ontvanger 'binden' aan je zender. De zender slaat in zijn geheugen op met welke zender hij gebonden wordt. Dit wil zeggen dat hij enkel zal reageren op signalen komende van die specifieke zender. Er wordt telkens uit een range van frequenties een vrije frequentie gekozen. Zet iemand anders zijn 2,4 zender op, geen probleem, die neemt een andere, vrije frequentie.

Ik vind de Spektrum DX7 een aanrader, voor rond de 250 €, de DX6i is ook erg goed heb ik horen zeggen, heeft een kanaal minder maar kost ook een stuk minder. Uiteraard heb je ook de Futabazenders met het FASST-systeem, maar daarmee heb ik geen ervaring dus daarover zwijg ik.

Persoonlijk zou ik niet aanraden om nog in de 35 MHz te investeren als je begint, maar wel om ineens voor de 2,4 te gaan.

Ik weet niks van helivliegen, maar als je genoeg hebt aan 6 kanalen en geen schuifpotmeters hoeft, dan kan je uit de voeten met de Spektrum DX6i voor de helft van de prijs van een DX7. Alleen vind je in Nederland nog geen winkel die 'm heeft, maar bestellen in het buitenland (of uit België halen) is geen probleem.

hallo hanzel, het probleem met de potmeters van de eskyzender heb ik ook ervaren. deed mij ook besluiten voor een nieuwe zender, keuze uit een futaba of spectrum moet je zelf uitmaken, belangrijk is de software van je zender een 6kanaals zender (dx6 spectum of tx6 van futaba) heeft veel minder mogelijkheden dan dx7 of ff7. het is niet het verschil van een kanaal extra. ik heb voor een ff7 futaba gekozen is namelijk iets goed koper dan de dx7 voor de rest kunnen ze allebij het zelfde. de HHgiro van esky werkt goed op de ff7 gain instelbaar vanaf de zender voor HH als normaal. ( niet de standaard giro) de zenders zijn in 35mhz of 2.4Ghz de laaste is voor helivliegers ideaal geen storingen van buiten af en niemand die jou heli kanstoren metzijn zender de ontvanger bewaard de zendercode waardoor er geen andere zender met de ontvanger kan binden. als je een 6kanaals zender aanschaft wil je later toch wel een 7kanaals vanwegen de software, als je later toch besluit groter te vliegen heb je dat echt wel nodig en heb je al een goede zender en ontvanger

groeten fabian

Tja,...
zoals eerder geschreven ik vlieg Esky dus dat zegt iets over mijn portomonee. Omdat ik de komende 15 á 20 jaar sowieso andere prioriteiten heb (kinderen) zie ik me niet zomaar een dure heli kopen. Alles bij elkaar opgeteld zit ik denk ik nog niet over de 350 euro tot nu toe uitgegeven aan het vliegen en reserveonderdelen op voorraad hebben. That being said....

Ik wil wel blijven vliegen dus zal er zo af en toe geld ingestopt moeten worden. Daarom nog een vraagje. Waar dient het 7e kanaal voor?
Als dit een nuttige functie ondersteund :s wil ik erover nadenken maar ik ben nog lang niet zover dat ik dingen als beweegbare landingsgestellen nodig heb. Als het 7e kanaal garantie is voor veilige landingen koop ik morgen de zender met zeven kanalen :p

-=-
Ik ben een ervaren piloot:
Mijn ervaring leert me dat ik veel ruimte nodig heb (zodat ik meer tijd heb voor ik iets raak).

Laatst bewerkt door een moderator:
Een 7 kanaals zender heb je eigenlijk alleen NODIG bij een brandstof heli.
3x swash
1x Gas
1x staart
1x Gyro gain
1x Governer gain
--------------------
7

Maar een electro heli heeft (meestal) geen governor.
Dus 6 kanalen is zat.
Gezien jouw vlieg materiaal is een DX6 of Futaba 6 kanaals voldoende.
Ga wel voor 2.4Ghz omdat deze veeeeeeeeeeeel minder storingsgevoelig zijn wat juist bij electro weer fijner is.

Succes !!!!

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe zender voor mijn (momenteel nog) esky heli *HBK2*. Denk dat er ooit wel een nieuwe heli komt, maar dat duurt nog wel even.

Ik twijfel tussen de Futaba 6EX en de Spektrum DX6i. Ze lijken erg aan elkaar gewaagd, al ziet de dx6i er een beetje plastic uit.

Ze kosten beide incl. ontvanger ong. 125-140 euro in de webshops, dus prijsverschil doet er niet toe. Iemand nog tips waar ik naar moet kijken, of hands on ervaringen met 1 van deze zenders ?

... jij bent met je heli aan het vliegen. Iemand anders in je omgeving zet zijn zender aan, toevallig op dezefde frequentie, en begint ook te vliegen. Dan heb je veel kans, zeg maar vrijwel zeker, dat er één van de 2 neergaat...
Ga er maar van uit dat ze beiden tegen de vlakte gaan.

Zou ik toch voor de Futaba gaan. Het is een zender die op heel veel plekken te verkrijgen is, dus ook als er iets mis mee is kun je meestal wel geholpen worden in de winkel.

Ik weet niet hoe het precies zit met de ontvangers, maar de Spektrum zenders hebben wel eens een dubbele unit (2 kastjes). Ik vind dit zelf een beetje overbodig, en eigelijk soms wel lastig. Vooral bij kleine heli's moet je maar net plek hebben.
De ontvanger die bij de 6EX geleverd wordt is klein, licht en makkelijk te installeren in je heli (heb hem zelf ook op een King V2 gehad), en ook op een heel makkelijke manier te binden met je zender als je een nieuwe heli met nieuwe ontvanger hebt, bijvoorbeeld. Komen geen plugjes aan te pas, maar gewoon je ontvanger en zender in binding-modus zetten, en wachten tot het gebeurd is.

Het enige minpunt van de 6EX is dat de zend-accu wat aan de kleine kant is. Maar persoonlijk vind ik dat deze het lang genoeg uit houdt.

Hier heb ik een linkje naar een review van de 6EX. Misschien helpt dat nog wat extra. Op diezelfde site staat alleen nog wat over de DX7 wat misschien informatief kan zijn.
RC Heli Magazine :: Product Scope :: Futaba T6EX FASST

Dit is allemaal alleen uit mijn ervaring met de 6EX. Ik heb zelf geen ervaring met de Spektrum. Dus eigelijk is het wel handig als iemand zijn of haar bevindingen hier over kan melden.

Zou ik toch voor de Futaba gaan. Het is een zender die op heel veel plekken te verkrijgen is, dus ook als er iets mis mee is kun je meestal wel geholpen worden in de winkel.

Ik weet niet hoe het precies zit met de ontvangers, maar de Spektrum zenders hebben wel eens een dubbele unit (2 kastjes). Ik vind dit zelf een beetje overbodig, en eigelijk soms wel lastig. Vooral bij kleine heli's moet je maar net plek hebben.
De ontvanger die bij de 6EX geleverd wordt is klein, licht en makkelijk te installeren in je heli (heb hem zelf ook op een King V2 gehad), en ook op een heel makkelijke manier te binden met je zender als je een nieuwe heli met nieuwe ontvanger hebt, bijvoorbeeld. Komen geen plugjes aan te pas, maar gewoon je ontvanger en zender in binding-modus zetten, en wachten tot het gebeurd is.

Het enige minpunt van de 6EX is dat de zend-accu wat aan de kleine kant is. Maar persoonlijk vind ik dat deze het lang genoeg uit houdt.

Hier heb ik een linkje naar een review van de 6EX. Misschien helpt dat nog wat extra. Op diezelfde site staat alleen nog wat over de DX7 wat misschien informatief kan zijn.
RC Heli Magazine :: Product Scope :: Futaba T6EX FASST

Dit is allemaal alleen uit mijn ervaring met de 6EX. Ik heb zelf geen ervaring met de Spektrum. Dus eigelijk is het wel handig als iemand zijn of haar bevindingen hier over kan melden.

De externe receiver bij spektrum heb je alleen bij de "grotere" ontvangers.
Voor je kleine electro is het dus gewoon 1 ontvanger.
De extra ontvanger heeft als doel het bereik te vergroten en deze methode werkt erg goed omdat je de antennedraden zo onder verschillende hoeken kan zetten.

Voor helies is er qua JR Spektrum net even iets meer keuze qua ontvangers zeker als je nitro wilt gaan vliegen. overweeg je dit haal dan sowieso een 7 kanaals zender dus b.v. de DX7SE

Back